"Per" <-> skrev i en meddelelse
news:43032308$0$23745$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg er på udkig efter en Fiat Bravo 1.6 SX fra 1996.
>
> Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på ved denne model?
>
> Er det generelt en rimelig driftsikker bil, eller skal jeg hellere holde
mig
> til en Corolla (som vel er en af de mest driftsikre omkring denne årgang)?
>
> Hvordan er rustbeskyttelsen på bilen?
>
> Hvordan er reservedelspriserne? (sammenlignet med f.eks. Peugeot/Toyota
som
> er rimelig billige)
>
>
Jeg har/har haft tre ejere inde på livet af den eller næsten den bil (Bravo,
Brava og Marea Stationcar), og de har alle været positive. Da hende med
Bravo'en skiftede til Alfa Romeo 156, men ville kort tid efter skifte
tilbage da ikke skille på værksted så ofte. Brava ejerne har en 1,2 (købt
brugt) som de aldrig har haft nævneværdige problemer med, og så klare den
sig i øvrigt ganske fint på trods af den lille motor. Marea ejerne har en
1,6 som har fået skiftet alle ventilerne men ellers intet af betydning, jeg
er dog ikke klar over hvor langt den har gået. De to sidstnævnte er
efterhånden 7-8 år gamle uden synligt rust, så det virker som om det er en
OK bil.
Med hensyn til stabilitet er der ifølge What Car ikke eneste Toyota mellem
de ti bedste, men reklamerne er da sjove. Samme kilde oplyser at der er to
Fiat'er mellem de ti mest ustabile (dog ikke den model du har i kikkerten).
Det eneste alternativ jeg kan se i top ti størrelse/pris/alder taget i
betragtning er Honda Civic 96-01, på det punkt bliver den kun slået af Honda
Accord 99-03.
http://www.whatcar.com/News_Article.asp?NA_ID=216403&EL_ID=3135529&ST=fromcurrentresults#
(se de tre links nederst i teksten)
Der er nogle brugtbilstests her du kan studere, måske de kan være en hjælp.
http://www.bilnorge.no/pdf/2003_-_BRUKT-TESTER/07-03_Fiat_Bravo_Brava.pdf
http://www.bilnorge.no/pdf/2002_-_BRUKT-TESTER/10-02_Toyota_Corolla.pdf
http://www.bilnorge.no/pdf/2001_-_BRUKT-TESTER/09-01_Peugeot_306.pdf
http://www.bilnorge.no/pdf/2002_-_BRUKT-TESTER/04-02_Honda_Civic.pdf
Jeg har i anden sammenhæng gloet lidt på tallene i disse test som er fra
Norge, og prisen på dele til både service og reparation kan godt overraske
dem der kun har hørt ry og rygter. Dele er prisen på originale dele men uden
service og tandremsskift, arbejdsløn så prisen for at få udført arbejdet
autoriseret (alle i norske kroner)
Fiat Bravo/Brava 1,4 95-01: Dele 29.752, arbejdsløn 13.218, totalt 42.970
(skift af tandrem 4179).
Toyota Corolla 1,3 97-01: Dele 19.734, arbejdsløn 11.669, totalt 31.403
(skift af tandrem 2037).
Peugeot 306 1,6 93-01: Dele 23.873, arbejdsløn 13.883, totalt 37.756 (skift
af tandrem og 120K service 6981).
Honda Civic 1,4 96-01: Dele 21.959, arbejdsløn 9.711, totalt 31.670 (skift
af tandrem 2483).
Men det kommer helt an på om du bruger originale eller uoriginale dele, om
du selv kan skrue eller skal have nogen til det. Priserne på uoriginale dele
er sjældent så forskellige som originale, nogle gange kan man mistænke en
producent for at spille på det. Som i "bare de dele der indgår i
reservedelsindekset er billige så gør det ikke noget de andre er dyre, eller
at det er dyrt af dem skiftet"
Med venlig hilsen Kim