"Harding E. Larsen (slet UCYUE)" <harding@UCYUElarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11260797080.296285261101467@dtext.news.tele.dk...
> Alex <no@non.com> skrev:
>>Jeg har for 2 mdr. siden købt en
>>ny/brugt gearkasse af et autoriseret
>>service center for Volvo Penta! I dag
>>går det så galt, den vil ikke mere
>>skifte gear? Det viser sig at der ikke
>>er olie på gearkassen? Jeg ved ikke
>>om det er fordi den har tabt det,
>>eller om det fordi de ikke har fyldt olie
>>på da de skiftede den. I service
>>centret siger de "det var ikke så godt" og
>>efterfølgende siger han så, at jeg
>>skal tjekke olie hver gang inden jeg
>>tager ud? En rep. til 18.000kr.
>>Kostede det for den nye /brugte gearkasse
>>samt et komplet service tjek, lavet af
>>forhandleren. Nu skal jeg måske om på
>>den igen. Skal man tjekke olie på
>>gearkassen hver gang man sejler ud?
>>
>>Mvh Alex.
>
> Hej Alex,
>
> Det er yderst uheldigt at gearkassen er uden olie.
> Du skriver at du ikke ved om den har tabt olien.
> Hvor skulle den tabes hen?
> Det kan du da se under motoren ved det motorcheck som du udfører
> inden enhver sejlads.
> Har du taget et fuldt duelighedsbevis incl. praktisk del eller har
> du taget motorkursus se:
>
http://www.sejlerskole.dk/generatepage.php?pageid=3009
> Så vil du have lært at inden en sejlads påbegyndes så skal du se
> til motoren og se om der er løbet brændstof ud, olie ud o.s.v. fo
> at bedømme om det er formålstjenligt at påbegynde sejladsen.
Det er vist at gå lidt for vidt. Eller påstår du seriøst at der er sejlere
der udfører dette check før afgang...?
Det ville svare til at man går en tur rundt om sin bil og kontrollerer alle
lygterne, før man kører. Det er der nok ikke så mange der gør, selvom der
vist står et sted at man skal.
Manden er i sin gode ret til at forvente at værkstedet selvfølgelig har
hældt olie på.
Men det er rigtigt at du ikke skal rode med den, før værkstedet har fået
mulighed for at rette fejlen.
Bent
>
> Især skal du være ekstra opmærksom når motoren har været repareret
> og gearet er en del af motoren.
> Desværre for dig er mekanikerens udsagn korrekt.
> Har du skrevet i din logbog hver gang efterfølgende at du har
> checket i motorrummet og du ikke her har set forekomst af olie, er
> der en chance for at beviset står til din fordel, at der ikke er
> fyldt olie på.
> Du må endelig ikke røre ved/demontere gearkassen, før der har
> været udført et syn af en syns- og skønsmand.
> Der skal indblandes en uvildig person med den fornødne baggrund
> for at bedømme tilfældet ellers ender det som påstand mod påstand
> og efterfølgende af firmaets ønske om at bevare sit renome. Ved at
> give en god service kan de ligefrem opnå en reklamefordel.
> Husk at al kontakt til firmaet skal være skriftligt, hvor du selv
> beholder kopier af det fremsendte.
>
> Mvh/Harding
>