Skrogets farve
Fra : Allan

Dato : 06-09-05 07:36

Det er jo blevet moderne med farvet skrog, de glitrede blade fra importørene
er i hvert fald spækket med blå-farvede både.

Smag og behag er forskelligt, men er der egentlige fordele / ulemper ved et
farvet skrog?

På forhånd tak
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-09-05 08:28

"Allan" <webmaster@knallertMCInternet.dk> skrev

> Smag og behag er forskelligt, men er der egentlige fordele / ulemper ved
et
> farvet skrog?

Næppe andet end synligheden fra luften/langt fra og så varmeoptagelsen.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-09-05 08:25

Allan <webmaster@knallertMCInternet.dk> skrev:
>Det er jo blevet moderne med farvet
>skrog, de glitrede blade fra importørene
> [...]

Hej Allan,

Bortset fra at det giver designmæssige forlele at man ved hjælp af
farver kan ændre på bådens udseende så blegner alle farver over en
årrække.
Det er muligt ved en stor arbejdsindsats at holde det farvede
skrog rimeligt pænt; men evt. ridser ses meget nemt. De er næsten
usynlige på et hvidt skrog.
Jeg har selv en rød båd der nu er 28 år gammel. Den vaskes om
foråret når teltet tages af og efterfølgende vokses den 5 gange.
Midt på sommeren vokses igen og om efteråret når båden kommer på
land vokses igen.
Trods det nedbrydes farvepigmenterne konstant og bådens farve er
gennem årene blevet lidt lysere.
Man kan ikke købe reparationsfarver som er som skrogets farve men
man må selv indfarve reparationsfarverne om forskellen skal
minimeres; men trods det er farveændringen forskellig og
reperations stedet bliver igen senere at se.
De blå og grønne farver har gennem tiden været de værste til at
falme, derefter følger de røde. De gule farver noget mindre; men
her er der en helt anden ulempe. Om du en sensommerdag sejler selv
midt ude i Kattegat, så ser vebsene "den store gule blomst" og
kommer på besøg.

Et hvidt skrog er langt det nemmeste at holde.
En båd med et farvet skrog er tillige varmere indvendigt i
kahytten når solen skinner.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-09-05 18:01

?? Rød falmer da mest. Det gælder da i alle andre sammenhænge..

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet TCS6M)" <harding@TCS6Mlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11259917270.420261024638531@dtext.news.tele.dk...

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-05 09:22

--
Harding E. Larsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-05 09:26

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.dk> (IngenSpam) skrev:
> [...]

Hej Bjarke,

Du skal betragte det som en subjektiv vurdering ud fra de farvede
både der efterhånden har en del år på bagen. Selvfølgelig vil
årsagen til forskellighederne ofte være med baggrund i de enkelte
ejeres vedligeholdelsesniveau.
De gamle farvede Ballad og spækhuggere er nu ikke noget kønt syn
idag.

Mvh/Harding

Fra : Martin Kirk

Dato : 06-09-05 08:37

"Allan" <webmaster@knallertMCInternet.dk> skrev i en meddelelse
> Det er jo blevet moderne med farvet skrog, de glitrede blade fra
> importørene er i hvert fald spækket med blå-farvede både.

jeg vil kalde det retro. (moderne )

> Smag og behag er forskelligt, men er der egentlige fordele / ulemper ved
> et farvet skrog?

Ulemper . farven falmer , svært at lave en reperation der er pæn . det er
svær at poler et blå fribord .
jeg har selv ejet en mårkeblå spækhugger og vil ikke anbefale den farve

Fordele . det giver andre sejler et signal om at man har en god pengepung

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : ThomasB

Dato : 06-09-05 10:05

> [...]
> importørene er i hvert fald spækket med blå-farvede både.
>
> Smag og behag er forskelligt, men er der egentlige fordele / ulemper ved

I "gamle dage" måtte skulle træbåde males i lyse farver (typsik hvid), for
at træet ikke skulle blive varmet op af solen og tørre for meget ind og
derved blive utæt.

Da man gik over til glasfiber, blev man ved med at lave skroget hvidt,
selvom en hvid glasfiberbåd ligner en plastikdunk.

Når en glasfiberbåd så bliver ridset, skrammet eller bare kedelig, vælger de
fleste at male den hvid igen - hvilket jeg ikke forstår - når nu man har
muligheden for at finde en pæn farve, som gør det af med
plastikdunke-looket.

Fra : Steen Elm

Dato : 06-09-05 18:38

> Da man gik over til glasfiber, blev man ved med at lave skroget hvidt,
> selvom en hvid glasfiberbåd ligner en plastikdunk.

Jeg kan godt se at jeg er mærkelig hvis jeg synes at en hvid sejlbåd er
pænest, men det gør jeg altså. Min nye båd er hvis og det er jeg sq glad
for.

Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-09-05 18:07

Jeg (turkis/lyseblå båd, se
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=66) er enig i, at det
letteste er en alm gelcoat hvid båd og det har, bortset fra "den manglende
oplevelse", flest fordele. Jeg syne sHarding har fat i mange af
fordelene/ulemperne.

- men man skal også skelne mellem indfarvet gelcoat eller en lakeret
overflade.

Den lakeret overflade er supernem at vedligeholde når den er ny (under 10
år), men gelcoat'en kan bedre poleres op, når den bliver gammel.

Bjarke