HF-SSB-Maritim osv.
Fra : KGW

Dato : 17-08-05 22:19

Er der ikke en radio nørd med pædagogiske evner, der kan forklare mig
forskellen på SSB og HF radioer. Og måske også belyse forskellen på
den maritime og den ??? udgave.

Jeg kunne ønske mig at benytte sail-mail ( email via modem og radio )
men har svært ved at hitte hoved og hale i emnet.
Behovet for at sniksnakke med gud og hvermand er begrænset, men det
kunne være rart at sende en mail i ny og næ fra de store have.
Hvor lidt kan jeg klare mig med??

Mvh.
KGW.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-08-05 22:59

KGW wrote:
> Er der ikke en radio nørd med pædagogiske evner, der kan forklare mig
> forskellen på SSB og HF radioer. Og måske også belyse forskellen på
> den maritime og den ??? udgave.

SSB (Single Side Band) og HF (High Frequency) er to forskellige ting.
Førstnævnte beskriver en "type" radiosignal. HF beskriver
frekvensområdet man sender på.
Du vil kunne få alt den informatuion du vil over i dk.fritid.hamradio
gruppen.

> [...]
> Behovet for at sniksnakke med gud og hvermand er begrænset, men det
> kunne være rart at sende en mail i ny og næ fra de store have.

Det er helt sikkert noget dk.fritid.hamradio også kan hjælpe dig med.

- Lars

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-08-05 09:02

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> frekvensområdet man sender på.
> Du vil kunne få alt den informatuion du vil over i dk.fritid.hamradio

Marnine radio kræve certifikat hos den der betjener den, og HF kræver
minimum et LRC certifikat se: http://www.fuldskruefrem.dk/radiooperatoer.htm

Det tager 7 dage på en søfartsskole og svaret på dit spørgsmål er en del
af pensum

Men ellers har lars ret...

/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 09:37

Hej

Begrebet "sailmail" er normalt knyttet til radioamatør radio, og muligheden
for korte e-mails ad den vej.

Jeg kan anbefale at du kontakter "langtursejlerne" www.ftlf.dk
De har udgivet et meget instruktivt hæfte om radiokommunikation på de store
have.

Men kort er mulighederne:

Den dyre professionelle - satelitforbindelse, kræver LRC (Long Range
Certifikat) kan tages på kurser hos FTLF, eller som beskrevet på
navigationsskoler.

amatør modellen - kræver et radioamtørcertifikat (A- niveau), tages i den
lokale afdeling af EDR (Eksperimenterende Danske Radioamatører) www.edr.dk .
I din lokale klub kan du også få råd og vejledning om udstyr etc.

Så er der endelig den kortrækkende version, der dækker de kystnære farvande,
der er et datakort til mobilnettet i PC'en tilstrækkeligt. Det kræver ikke
certifikat af nogen art.

hilsen John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-08-05 16:39

Gælder de danske certifikater i internationalt farvand ? og er der krav om
certifikat, når man er ude til søs ??

Fik iøvrigt øje på: http://www.bonito.net/infos/IC-M802_E.pdf. Det ser ud
til at være en "dippedut" lige til en langturssejler.

Bjarke

Fra : john

Dato : 18-08-05 21:17

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4304aba1$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Gælder de danske certifikater i internationalt farvand ?

Ja både et LRC certifikat og et dansk radioamatørcertifikat gælder
worldwide.

og er der krav om
> certifikat, når man er ude til søs ??

Ja det er der - fordi du ikke kommer i kontakt med de maritime
radiostationer uden du har et kaldesignal.

Du får ikke et kaldsignal før du har installeret radiostationen i skibet, og
har søgt om at få kaldesignal og MMSI nr.

Og du får ikke kaldesignal uden du kan præsentere et LRC certifikat nummer -
så uden LRC certifikat ingen kontakt den vej.

Så er der amatørradioen tilbage. Der er det så vidunderligt simpelt, at det
er ulovlig for en radioamatør med licens at kommunikere med en der ikke har
licens.
Derudover er der en meget høj grad af selv justits i rækkerne, og hvis du
skal igang med sailmail, så vil dit kaldesignal blive gransket af de med
amatører der stiller radiomodtager og internet adgang til rådighed for dig -
så glem det uden licens.

> Fik iøvrigt øje på: http://www.bonito.net/infos/IC-M802_E.pdf. Det ser ud
> til at være en "dippedut" lige til en langturssejler.

Der er kun en kommentar mulig - savle.

Men vær opmærksom på, at HF radioen ikke er så "sikker" som kommunikations
form som sattelit telefonen. Den er "sjovere", men rækkevidden er meget
afhængig af solpletaktivitet, tidspunkt på døgnet, og endelig er den meget
antenne afhængig

Hilsen John

Fra : Jon KÃ¥re Hellan

Dato : 19-08-05 08:14

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> meddelelse news:4304aba1$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja både et LRC certifikat og et dansk radioamatørcertifikat gælder

Så har man spørsmålet om bruk i fremmed lands territorialfarvann og
havner. Radioamatører må ha tillatelse - men det finnes mange
gjensidighetsavtaler som gjør at man har krav på å få det. Imidlertid
må man beregne tid til å få utstedt lisens, og kanskje angi eksakt
periode den skal brukes. I USA og mange europeiske land holder det med
CEPT-lisens. Norsk radioamatørlisens er en CEPT-lisens, og det er helt
sikkert den danske også.

Jon KÃ¥re

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 11:43

"Jon Kåre Hellan" <dev@null.com> skrev i en meddelelse

Norsk radioamatørlisens er en CEPT-lisens, og det er helt
> sikkert den danske også.

Ja dansk radioamatør er CEPT, og enig der er nogle (få) lande der ikke er
med i CEPT samarbejder, og der kan der være problemer med anerkendelse af
licensen. Men på den anden side så er behovet for radio kommunikation ikke
så stort når man er i de landes territroialfarvand. der kan man jo for det
meste klare sig med med en VHF, og dermed et SRC certifikat, og så ellers gå
op til den nærmeste netcafe for at komme på nettet.

Hilsen John