/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvorfor ruster ting ??
Fra : Brian S. Jensen


Dato : 11-08-05 09:01

Hej

Hvad er det egenligt der gør forskellen på om hvorvidt ting ruster eller ej
?

Er det matrialet, er det overfladebehandlingen (galvanisering, forzinkning,
maling osv.) ?

F.eks. viskerarmene på en Previa (især de tidlige årgange 90-96) ruster på
definition - og det er trods alt bare noget der ligner støbejern med en
stang
jern på - og som er lavet ens på langt (konstruktionsmæssigt) de fleste
biler
- men på BMW'en - som er ældre og har kørt længere - er de slet ikke
rustne ?

Hvad gør forskellen ? Er der virkelig så meget forskel på selve det jern
man bruger ?

Jeg ved godt at når man snakker karroseri, så er der flere ting som gør
sig gældende - bliver det udsat for stenslag, er det et sted hvor der altid
er fugtigt osv. - men lige netop nogle viskerarme burde der jo ikke være
så meget trylleri i

Jeg har forøvrigt lige fået glasblæst og pulverlakeret (matsort)
viskerarmene
på Previa'en - det ser dælme godt ud

Mvh.
Brian S Jensen



 
 
Preben Riis Sørensen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 11-08-05 09:24


"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev >
> Hvad er det egenligt der gør forskellen på om hvorvidt ting ruster eller
ej
> ?
>
> Er det matrialet, er det overfladebehandlingen (galvanisering,
forzinkning,
> maling osv.) ?

Kemisk rent jern kan næsten ikke ruste. Overfladebeskyttelse virker enten
ved at ilt og vand forhindres adgang, og/eller der er tale om galvanisk
beskyttelse (det lettest oxiderede oxiderer først). Og så er der de
rustfaste (ruster kun overfladisk), de rustfrie og de syrefast-rustfrie
legeringer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Finn Guldmann (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-08-05 11:11

Preben Riis Sørensen wrote:

> Kemisk rent jern kan næsten ikke ruste. Overfladebeskyttelse virker enten
> ved at ilt og vand forhindres adgang, og/eller der er tale om galvanisk
> beskyttelse (det lettest oxiderede oxiderer først). Og så er der de
> rustfaste (ruster kun overfladisk), de rustfrie og de syrefast-rustfrie
> legeringer.
>
Og så glemte du lige at fortælle at en god beskyttelse mod rust er - rust.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Brian S. Jensen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian S. Jensen


Dato : 11-08-05 11:19


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:ddf874$mst$2@newsbin.cybercity.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
>
>> Kemisk rent jern kan næsten ikke ruste. Overfladebeskyttelse virker enten
>> ved at ilt og vand forhindres adgang, og/eller der er tale om galvanisk
>> beskyttelse (det lettest oxiderede oxiderer først). Og så er der de
>> rustfaste (ruster kun overfladisk), de rustfrie og de syrefast-rustfrie
>> legeringer.
>>
> Og så glemte du lige at fortælle at en god beskyttelse mod rust er - rust.
>
> --
> MVH Finn

Hej Finn

Det vil sige at det er bedre at få givet bil en "rust-behandling" fremfor
en gang Dinitrol ?

Hvordan beskytter rust ?

Jeg mener at ha' hørt for nogle år siden, at DSB med vilje opsatte
"rustne" master til deres elforsyning af togene - var vist også noget
med holdbarhenden ?

Mvh.
Brian S Jensen



Finn Guldmann (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-08-05 11:45

Brian S. Jensen wrote:
>>Og så glemte du lige at fortælle at en god beskyttelse mod rust er - rust.
> Det vil sige at det er bedre at få givet bil en "rust-behandling" fremfor
> en gang Dinitrol ?
>
Det kommer kraftigt an på hvilket emne du vil beskytte.

> Hvordan beskytter rust ?
> Jeg mener at ha' hørt for nogle år siden, at DSB med vilje opsatte
> "rustne" master til deres elforsyning af togene - var vist også noget
> med holdbarhenden ?
>
Netop.

Man har fundet ud af at jern der får lov at ruste jævnt i overfladen
ophører med at ruste videre.

En betingelse for at det fungerer er at der ikke er fysisk påvirkning af
emnet. (udover vand og vind.)

Du vil kunne se flere bygninger der er beklædt med rusten jern.

Rust er resultatet af iltet jern. Og når man først har fået en jævn
overflade af rust forhindrer den ilten i at komme ned til det 'friske'
jern underneden. Og uden ilt har du ingen rust.

Det er det samme princip man bruger på kobber. Her hedder "rusten" blot
'ir' og er grøn. (Og tager meget længere tid om at komme.)

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Brian S. Jensen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian S. Jensen


Dato : 11-08-05 11:57


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:ddfa80$nrl$1@newsbin.cybercity.dk...
> Brian S. Jensen wrote:
> Man har fundet ud af at jern der får lov at ruste jævnt i overfladen
> ophører med at ruste videre.
>
> En betingelse for at det fungerer er at der ikke er fysisk påvirkning af
> emnet. (udover vand og vind.)
>
> Du vil kunne se flere bygninger der er beklædt med rusten jern.
>
> Rust er resultatet af iltet jern. Og når man først har fået en jævn
> overflade af rust forhindrer den ilten i at komme ned til det 'friske'
> jern underneden. Og uden ilt har du ingen rust.
>
> Det er det samme princip man bruger på kobber. Her hedder "rusten" blot
> 'ir' og er grøn. (Og tager meget længere tid om at komme.)
>
> --
> MVH Finn

Hej Finn

Så lærte man sørme også noget i dag

Vil det sige at hvis man tager en karosseriplade og stiller den ude
i vejr og vind, så ruster den naturligvis, men vil den så aldrig ruste
"igennem" ?

Mvh.
Brian S Jensen



Finn Guldmann (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-08-05 12:46

Brian S. Jensen wrote:
>>Man har fundet ud af at jern der får lov at ruste jævnt i overfladen
>>ophører med at ruste videre.
>>En betingelse for at det fungerer er at der ikke er fysisk påvirkning af
>>emnet. (udover vand og vind.)
>>Du vil kunne se flere bygninger der er beklædt med rusten jern.
>>Rust er resultatet af iltet jern. Og når man først har fået en jævn
>>overflade af rust forhindrer den ilten i at komme ned til det 'friske'
>>jern underneden. Og uden ilt har du ingen rust.
>>Det er det samme princip man bruger på kobber. Her hedder "rusten" blot
>>'ir' og er grøn. (Og tager meget længere tid om at komme.)
> Så lærte man sørme også noget i dag
> Vil det sige at hvis man tager en karosseriplade og stiller den ude
> i vejr og vind, så ruster den naturligvis, men vil den så aldrig ruste
> "igennem" ?
>
Aldrig er meget lang tid.

Men får den fred varer det meget længere end hvis den ikke får fred.

På biler er der for mange fysiske påvirkninger til at det dur.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Peter Weis (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 11-08-05 17:01

Finn Guldmann wrote:

> Man har fundet ud af at jern der får lov at ruste jævnt i overfladen
> ophører med at ruste videre.

Det har faktisk været brugt på jagtgeværer i rigtigt mange år. Der
kaldes processen for brunering.

mvh
Peter

Preben Riis Sørensen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 11-08-05 22:09


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev
> Og så glemte du lige at fortælle at en god beskyttelse mod rust er - rust.

Du glemte så at fortælle at det kræver at emnet er af en vis tykkelse. Men
ellers er det rigtigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




KASO (11-08-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-08-05 14:58

"Preben Riis Sørensen" skrev d. 11-08-05 09:24 dette indlæg :
>
> "Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev >
> > Hvad er det egenligt der gør forskellen på om hvorvidt ting ruster
eller
> ej
> > ?
> >
> > Er det matrialet, er det overfladebehandlingen (galvanisering,
> forzinkning,
> > maling osv.) ?
>
> Kemisk rent jern kan næsten ikke ruste. Overfladebeskyttelse virker
enten
> ved at ilt og vand forhindres adgang, og/eller der er tale om
galvanisk
> beskyttelse (det lettest oxiderede oxiderer først). Og så er der de
> rustfaste (ruster kun overfladisk), de rustfrie og de
syrefast-rustfrie
> legeringer.

Og taler vi galvanisk beskyttelse, er der naturligvis også galvanisk
tæring. De fleste kender sikkert historier om centralvarmeanlæg, der
pludseligt tærer efter at der er sat kobberrør ind i systemet. Idag har
man lært at sætte kobber og jern i den rigtige rækkefølge - og med
messing imellem - men kobber vil ellers "stjæle" elektroner fra jern og
dermed forårsage tæring (rust). Princippet bruges bare omvendt i
forbindelse med galvanisk beskyttelse, hvor zink er "offermateriale".
Det skyldes så vidt jeg husker mine kemitimer metallernes placering i
spændingsrækkefølgen.

Jeg har hørt historier om at indsættelse af rustfrit stål i forbindelse
med alm. jern forårsager en stor tæring på jernet - så anvendelse af
korrosionsstærke materialer skal anvendes med omtanke, da de kan
forårsage rust andre steder - og så er man jo lige vidt!

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Preben Riis Sørensen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 11-08-05 22:14


"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev
> Jeg har hørt historier om at indsættelse af rustfrit stål i forbindelse
> med alm. jern forårsager en stor tæring på jernet

Korrekt for neddyppede ting. På en båd har du kun jern i nogle få måneder,
hvis der svejses/skrues rustfrit sammen med det. Selv 'rustfast' forsvinder.

Virkningen kan dæmpes ved brug at zinkklodser, hvis der ikke er andre
løsninger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409243
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste