Problem med påhængsmotor
Fra : René

Dato : 08-08-05 20:13

Hej,

Jeg har et periodisk problem med en Mercury 18Hk påhængsmotor.

Motor kan køre uden problemer i månedsvis, men det hænder så pludselig nogle
gange at ved sejllads med max hastighed sker det pludseligt at effekten i
skruen forsvinder. Motor kører for fulde omdrejninger med der er ingen
effekt i skruen... nærmest som hvis koblingen og speeder pludseligt trykkes
i bund i en bil.

Når det sker er det næsten 100% sikkert at scenariet fortsætter, og
gentager sig ved lavere og lavere hastighed...

Til sidst kører båden kun i tomgang (og gear), og så snart "gashåndtag"
rammer det punkt hvor omdrejninger stiger sker der intet i skruen udover at
den gå i tomgang... det kan tage ret lang tid af komme i havn på den måde ;)

Nogen ideer?

/René

Fra : mlt

Dato : 08-08-05 20:26

> Nogen ideer?
>
> /René

Den hopper øjensynligt ud af gear. Sidder din gearvælger for løs så den selv
smutter i neutral når du giver gas?
Kan du stramme den måske?

Michael

Fra : René

Dato : 08-08-05 20:45

"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> skrev i en meddelelse

> Den hopper øjensynligt ud af gear. Sidder din gearvælger for løs så den
> selv
> smutter i neutral når du giver gas?
> Kan du stramme den måske?

Tror ikke at det er det, men vil da checke det...

Såfremt den var løs ville problemet vel være der mere hyppigt... nu sker det
kun sjældent, og næste gang den kommer i vandet er der typisk ikke noget.

/René

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 08-08-05 20:31

> Nogen ideer?

Det er splitten eller et tandhjul der ikke sidder fast sin aksel eller måske
er alle strålerne væk på skruen

Dvs at du kan dreje skruen rundt med hånden, når motoren står i gear (pas på
den ikke starter, når du prøver)

Mvh
Leon

Fra : René

Dato : 08-08-05 20:44

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er alle strålerne væk på skruen
>
> Dvs at du kan dreje skruen rundt med hånden, når motoren står i gear (pas

Båden står i indkørslen lige nu, så det var jo nemt at teste...

Hvis den står i bakgear, er skruen næsten 'låst'... dog kan den ved lidt
magt godt drejes.

Står den i fremad-gear kan den ikke drejes mod uret, uden brug af magt...
derimod kan den sagtens drejes med uret... og der kommer en klikkende lyd.

Hvis det var et problem med aksel/tandhjul ville den vel optræde både ved
bak-gear og fremadgående?!

/René

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 21:41

> [...]
> derimod kan den sagtens drejes med uret... og der kommer en klikkende lyd.

Det er cylindrene du tørner rundt når den står i gear.

Når den klikkende lyd fremkommer er det i gearkassen den "takker" over, det
skal den gøre.

Jeg tror nærmere du har et slidt gummibøs i din propeller. Prøv at ridse en
meget lille streg i det midterste gummibøs og i metallet på begge sider af
det.. Når du har haft problemet skal du tjekke at de stadig er ud for
hinanden.

I tilfælde af det er slidt, kan man få presset et nyt i, men det kan vist
dårligt betale sig, når man kan finde nyt til omkring 500,-

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 09-08-05 00:27

> [...]
> meget lille streg i det midterste gummibøs og i metallet på begge sider af
> det.. Når du har haft problemet skal du tjekke at de stadig er ud for

Ja det kan du have ret i, efter længere tid sejlads bliver den varm og
glider, når den er kold sætter den sig igen.
Den mulighed havde jeg ikke lige lurret :-/

-Leon

Fra : René

Dato : 09-08-05 07:20

> en
>
> Ja det kan du have ret i, efter længere tid sejlads bliver den varm og
> glider, når den er kold sætter den sig igen.
> Den mulighed havde jeg ikke lige lurret :-/

Lyder som en plausibel forklaring... oftest er det også først sket enten når
motor har gået i mere end 20 minutter, eller hvis den skal arbejde hårdt fx
i stærk strøm, hård vind eller flere personer ombord.

Næste gang (når motor er kold) er det løst igen... men som sagt kan der gå
måneder imellem at det sker.

Under alle omstændigheder vil jeg da lige checke det... synes dog ikke at
det er så fedt at sejle rundt og vente på at det sker igen. Det tager så
pokkers lang tid at komme tilbage i tomgang.

Kan man selv skifte et sådant gummibøs, eller kræver det special værktøj?

/René

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 09-08-05 09:47

> Kan man selv skifte et sådant gummibøs, eller kræver det special værktøj?

tja, det ved jeg faktisk ikke, men hvis man skal give 100-200,- for en
bøsning og skruen ikke står som ny, så kan man vel lige så godt købe en ny
skrue for 500,- Det bør ihvert tilfælde undersøges.

Hvis den kan skiftes så kræver det sikkert en lille presse og en aksel der
passer i hullet med et bryst så bøsningen ikke vælter.

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-05 14:50

"René" <unknown@unknown.unknown> skrev

> Under alle omstændigheder vil jeg da lige checke det... synes dog ikke at
> det er så fedt at sejle rundt og vente på at det sker igen.

Køb en ny og tag med, du har jo også et reservehjul i bilen.

Jeg har altid en ekstra propeller med i båden.
Hvis uheldet er ude kan der hurtigt opstå farlige situationer.

> Kan man selv skifte et sådant gummibøs, eller kræver det special værktøj?

Det skal presses i som Leon skriver.
Men det kan slet ikke betale sig.
Jeg ville bare se at få investeret i en ny i stedet.

Fra : René

Dato : 09-08-05 15:56

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det skal presses i som Leon skriver.
> Men det kan slet ikke betale sig.
> Jeg ville bare se at få investeret i en ny i stedet.

Gummibøs var stort set tæret op...

Har købt en ny propel istedet... så nu 'kører' den bare.

/René

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-08-05 15:32

> [...]

> gange at ved sejllads med max hastighed sker det pludseligt at effekten i
> skruen forsvinder. Motor kører for fulde omdrejninger med der er ingen

Skal man forstå det sådan, at den pludselig stiger meget i omdrejninger?
Er omdrejningerne normale, når det sker, eller kan du høre en tydelig
forskel?

Claus

Fra : René

Dato : 09-08-05 15:58

> [...]
>
> Skal man forstå det sådan, at den pludselig stiger meget i omdrejninger?
> Er omdrejningerne normale, når det sker, eller kan du høre en tydelig

Problemet er løst... gummibøs var tæret op, så effekten fra motor blev ikke
overført til propel, hvilket gav de mange omdrejninger.

/René

Fra : Ivrige sejler

Dato : 14-08-05 07:17

Hej.

Det var godt, at du bare valgte at købe ny propel. Jeg havde samme problem
og undersøgte, hvad det krævede at skifte gummibøsningen. Den skal presses i
med ca. 15 tons, så det er ikke noget man bare gør selv.

Jeg har taget den gamle propel med som reserve, for den kunne jo skubbe
båden fremad - dog kun ved lave omdrejninger. Det er ekstremt let at skifte
skruen på min motor - en split og en møtrik, så det tager kun 2 minutter.

Ivrige sejler