|
| Galvanisering af biler Fra : Brian Lænø |
Dato : 08-08-05 15:24 |
|
Hej ng
Hvornår begyndte de forskellige bil fabrikanter at galvanisere bilerne?
En Mazda 626 fra 95, er den galvaniseret? og er det på begge sider af
pladerne?
Hvordan er det med bilerne fra Tawin, bliver de galvaniseret?.
--
Brian
| |
Ukendt (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-08-05 16:17 |
|
"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:42f76af8$0$63693$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej ng
>
> Hvornår begyndte de forskellige bil fabrikanter at galvanisere bilerne?
Tja Ford begyndte vel med det omkring år tusind skiftet, men det hjalp nu
ikke så meget
Fjat har på deres Tipo fra 95 en ok galvanisering.
Audi har vist galvaniseret helt tilbage fra 80'erne
> En Mazda 626 fra 95, er den galvaniseret? og er det på begge sider af
> pladerne?
> Hvordan er det med bilerne fra Tawin, bliver de galvaniseret?.
Næppe alle, men det får vi sikkert at høre om nogle år
--
Tom
| |
Preben Riis Sørensen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 08-08-05 16:38 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42f7777f$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:42f76af8$0$63693$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hej ng
> >
> > Hvornår begyndte de forskellige bil fabrikanter at galvanisere bilerne?
Eftersom galvanisering kan være alt mellem rigtig godt og omtrent
virkningsløst, er der nok ikke grund til at gå ret meget op i det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Jan W Nielsen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 08-08-05 18:00 |
|
> Eftersom galvanisering kan være alt mellem rigtig godt og omtrent
> virkningsløst, er der nok ikke grund til at gå ret meget op i det.
Meget få galvaniseringer er "virkningsløse".
Det er dog rigtigt, at man kan have lavet andre graverende fejl, der
betyder, at man får rust alligevel.
Fords personale på "Biler i Bella 2004" vidste i øvrigt ikke, hvor deres
Mondeo var galvaniseret - det var de de steder, hvor det var "nødvendigt"...
Ha-ha-harrrrr.....
/Jan W Nielsen
| |
Jørgen M. Rasmussen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 08-08-05 20:50 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> Fords personale på "Biler i Bella 2004" vidste i øvrigt ikke, hvor deres
> Mondeo var galvaniseret - det var de de steder, hvor det var
> "nødvendigt"...
>
Hvilket så må betyde den er hel-galvaniseret? ;). Galvanisering gør
forresten ikke biler rustfrie, den udskyder blot probs. .
| |
Jan W Nielsen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 08-08-05 21:28 |
|
> Hvilket så må betyde den er hel-galvaniseret? ;). Galvanisering gør
> forresten ikke biler rustfrie, den udskyder blot probs. .
Den kan dælme godt nok ikke være helgalvaniseret, sådan som den ruster -
selvom det er kendt af enhver, at jern ruster på et tidspunkt - også selvom
det er galvaniseret..
/Jan W Nielsen
| |
Lars (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 08-08-05 21:41 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:42f7bf7d$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hvilket så må betyde den er hel-galvaniseret? ;). Galvanisering gør
>> forresten ikke biler rustfrie, den udskyder blot probs. .
>
> Den kan dælme godt nok ikke være helgalvaniseret, sådan som den ruster -
> selvom det er kendt af enhver, at jern ruster på et tidspunkt - også
> selvom det er galvaniseret..
>
> /Jan W Nielsen
>
>
Hmm korrekt galvanisering gør jern meget modstands dygtigt over for tæring,
se bare elmasterne, men de fleste bilfrabikanter galvanisere ikke på den
gode måde, varmbads galvanisering, nogle bruger eletro galvanisering der
også kan være ok, de fleste bruger bare zintex plader der er belagt med få
my zink ikke altid på begge sider, at kalde det galvanisering er en
overdrivelse.
Porche og Audi er nok dem der "galvanisere" bedst.
--
Venlig Hilsen
Lars Funder
www.larsfunder.dk
| |
Uffe Bærentsen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 08-08-05 22:16 |
|
"Lars" <lars@ .dk> skrev i en meddelelse
news:42f7c356$0$28422$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hmm korrekt galvanisering gør jern meget modstands dygtigt over for
> tæring, se bare elmasterne, men de fleste bilfrabikanter galvanisere ikke
> på den gode måde, varmbads galvanisering, nogle bruger eletro
> galvanisering der også kan være ok, de fleste bruger bare zintex plader
> der er belagt med få my zink ikke altid på begge sider, at kalde det
> galvanisering er en overdrivelse.
Hvis bilener blev dyppet i flydende zink, så kom der masser af arbejde til
pladefolkene.
En plade der bliver varmet op, vil slå sig.
Derfor er varmgalvanisering udelukket, når det gælder biler, desværre.
Elektro galvanisering er kun god, så længe den kommer ind i alle kroge.
Det er uhyre svært på en bil.
> Porche og Audi er nok dem der "galvanisere" bedst.
Det er nok også dem der har den længste erfaring.
Når man lige ser bort fra feks. Mazda, med deres gamle 1500 og 1800 modeller
Ellers så bare stik mig 1 stk. rustfri DeLorean.
Den kan da umuligt ruste.
Det samme med Lotus.
Eller Audi A8.
De tæres måske, men ruster ikke
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Preben Riis Sørensen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 08-08-05 23:15 |
|
"Lars" <lars@ .dk> skrev
> de fleste bruger bare zintex plader der er belagt med få
> my zink ikke altid på begge sider, at kalde det galvanisering er en
> overdrivelse.
Heraf konkluderer jeg hurtigt, at man kun skal se på hvor god rustgaranti
der gives, ikke hvorfor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-08-05 23:19 |
|
"Preben Riis Sørensen" skriver:
>
> Heraf konkluderer jeg hurtigt, at man kun skal se på hvor god rustgaranti
> der gives, ikke hvorfor.
Ja, eksempelvis Mercedes giver 30 års rustgaranti.
Med andre ord, de garanterer at der kommer rust inden for 30 år.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jørgen M. Rasmussen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 08-08-05 23:39 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> Med andre ord, de garanterer at der kommer rust inden for 30 år.....
>
Så længe behøvs' man vist ikke vente ;).
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-08-05 23:45 |
| | |
KASO (09-08-2005)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 09-08-05 07:15 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42f7d97c$0$28355$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Lars" <lars@ .dk> skrev
>> de fleste bruger bare zintex plader der er belagt med få
>> my zink ikke altid på begge sider, at kalde det galvanisering er en
>> overdrivelse.
>
> Heraf konkluderer jeg hurtigt, at man kun skal se på hvor god rustgaranti
> der gives, ikke hvorfor.
Ellers kan man få en idé om bilers rustbestandighed ved at kigge lidt hos
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp - det er dog kun en "prognose",
så den skal ikke tages som den evige sandhedhed. Bemærk, at der er stor
forskel indenfor årgangene af de forskellige mærker - f.eks. er Audi/VW gået
lidt tilbage med rustbeskyttelsen i de nyeste modeller, mens andre er gået
kraftigt frem. Eksempelvis er nyere Renault modeller (fra LagunaII og frem)
tilsyneladende bedre rustbeskyttet end de nyeste VW/Audi - men det er som
nævnt kun en "prognose"....
| |
Jørgen M. Rasmussen (09-08-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 09-08-05 07:44 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
f.eks. er Audi/VW gået
> lidt tilbage med rustbeskyttelsen i de nyeste modeller,
Jeg mener at VW er forfalden til at kun galvanisere "udsatte dele", men man
tidl. brugte "den store malersprøjte".
| |
Jan W Nielsen (09-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 09-08-05 17:00 |
|
> Bemærk, at der er stor forskel indenfor årgangene af de forskellige
> mærker - f.eks. er Audi/VW gået lidt tilbage med rustbeskyttelsen i de
> nyeste modeller, mens andre er gået kraftigt frem. Eksempelvis er nyere
> Renault modeller (fra LagunaII og frem) tilsyneladende bedre rustbeskyttet
> end de nyeste VW/Audi - men det er som nævnt kun en "prognose"....
Vær også opmærksom på, at den gode rustbeskyttelse ikke gælder alle nye
Renault´er - blandt andet er Clio og Scénic stadig i den dårlige ende med en
del rustproblemer.
Dog ser Laguna II ud til at være virkelig god - ligesom den ny Megane
(lækker bil i øvrigt - specielt i Touring).
/Jan W Nielsen
| |
KASO (10-08-2005)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 10-08-05 08:52 |
|
"Jan W Nielsen" skrev d. 09-08-05 17:00 dette indlæg :
> > Bemærk, at der er stor forskel indenfor årgangene af de forskellige
> > mærker - f.eks. er Audi/VW gået lidt tilbage med rustbeskyttelsen i
de
> > nyeste modeller, mens andre er gået kraftigt frem. Eksempelvis er
nyere
> > Renault modeller (fra LagunaII og frem) tilsyneladende bedre
rustbeskyttet
> > end de nyeste VW/Audi - men det er som nævnt kun en "prognose"....
>
> Vær også opmærksom på, at den gode rustbeskyttelse ikke gælder alle
nye
> Renault´er - blandt andet er Clio og Scénic stadig i den dårlige ende
med en
> del rustproblemer.
Du vrøvler!
Bemærk, at jeg skrev "nyere Renault modeller (fra LagunaII og frem) " -
nuværende Clio er fra før - og Scenic II (som er fra efter Laguna II)
får maksimumpoint!
Men det er rigtigt, at modellerne fra før (f.eks. Clio) får dårlige
karakterer - det var også derfor jeg valgte Renault som eksempel på stor
forskel ml. årgangene. Det skal dog tilføjes, at jeg ikke har set spor
af rust på de 2 Scénic'er vi har haft (de var 4 år da de blev solgt)
eller på min godt 6-årige Mégane Coupé (der dog har fået supplerende
rustbeskyttelse). En kollega har en Mégane fra 1996 m. ca. 210.000km på
bagen. Den har lidt rust bagi, som primært skyldes en uudbedret
parkeringsskade.
>
> Dog ser Laguna II ud til at være virkelig god - ligesom den ny Megane
Og seneste, Nordiske rustundersøgelse (til forskel fra ovenstående
prognose) bekræfter, at det holder i virkeligheden. Ingen af de
undersøgte Laguna'er havde spor af rust - kun Audi A4 og Citroën C5(!)
kunne fremvise noget tilsvarende!
> (lækker bil i øvrigt - specielt i Touring).
Jeps - og specielt i "Dynamique" med dellæder og 17" alu
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
wyke (12-08-2005)
| Kommentar Fra : wyke |
Dato : 12-08-05 20:49 |
|
Jeg har en Audi 100 fra 89 - INGEN rust nogen steder og den har aldrig
fået undervognsbeskyttelse - det kalder jeg en go reklame for
helgalvanisering!
Men ligesom kobberbremserør er rustgaranti (der virker) åbenbart blevet
en dårlig forretning, så det er gået tilbage for næsten alle mærker.
Specielt er Mercedes lige til at lukke op og skide i (desværre - enormt
lækre vogne) Jeg har personligt set MB'er der inden de rundede 2 år fik
lavet rust på garantien
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Ukendt (13-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-08-05 08:50 |
|
"wyke" <wyke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:42fcfead$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har en Audi 100 fra 89 - INGEN rust nogen steder og den har aldrig
> fået undervognsbeskyttelse - det kalder jeg en go reklame for
> helgalvanisering!
Jeg har en Sierra fra 86 - INGEN rust nogen steder (dengang, 2 småpletter på
dør idag) og
den har altid fået undervognsbeskyttelse - det kalder jeg en go reklame
for SUVO.
| |
|
|