Brændstof-forbrug
Fra : Steen Elm

Dato : 06-08-05 16:21

Hvor meget bruger en normal 4-6HK udenbordsmotor sådan ca. i timen ? Jeg
synes ikke rigtigt at brændstofforbrug er noget man skilter med i
annoncerne.

Fra : Nikolaj Larsen

Dato : 06-08-05 16:48

jeg har lært at en benzin motor (2takter) bruger ca. ½ liter pr. HK i timen,
og har selv prøvet det af på en 8hk, med 5 liter, hvor den kunne køre i 1
time og 15 min. ved næsten fuld gas.

Venlilg hilsen
Nikolaj

Fra : Tobester

Dato : 06-08-05 17:10

En 15hk 4-takt på 17fods jolle giver mig 1 time for ca. 1,25 liter ved
30-60% gas (fiskeri og jagt). Det passer med knap en tank (12liter) på en
hel dag. Dejligt billigt...

To best er

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-08-05 19:07

Det afhænger også af hvor meget gas man giver. Min (8HK 2 takt mariner) er
ufattelig tørstig hvis jeg med 80-100% gas går 6 knob. Til gengæld kan jeg
sejle i timevis (dagevis?) hvis jeg kun gasser op til 3-4 knob.

Jeg tror "problemet" med totakterne er, at det er en meget simpel
konstruktion og dens "effektivitet" er meget afhængig af hvor meget gas den
får samt (sikkert også) en del andre forhold.

Jeg gætter på en 4 takters brændstofforbrug er mere forudsigeligt.

/Bjarke

Fra : mlt

Dato : 07-08-05 09:30

Min forrige motor (2002 Mariner 4-hk 2-t) brugte ca. 2 l i timen ved normal
2/3 gasgivning på en askeladen 180kg let kombijolle. Vi kom så ca. 8-10 km
frem på 1 time.
Nu har jeg en 40 hk Evinrude 4-t der bruger 10-11,5 l/timen ved 4500 omdr.
på en 550 kg båd. Vi når så ca 30-35 km på 1 time(alt efter vind og strøm).

Michael