"TKL" <thomas.larsen@uni-c.dk> wrote in message
news:dcvd6v$v79$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej,
> Familien overvejer at købe en BMW E34 fra starten af 90'erne. Har som
> udgangspunkt tænkt på en en 525i v24 med 192 heste. Men når man går
> brugtmarkedet i gennem, så er 530 og 540 (v8'erne) ikke markant dyrere
Hvis det var mig som ksulle købe en E34 idag ville jeg eventuelt kikke på en
535 I 12v. Det er til dato en af de mest solide motorer som BMW har bygget
grund konstruktionen stammer helt tilbage fra 70érne, og har blandt andet
være anvendt i M1 samt diverse alpina. Denne kunne endda købes ved alpina
med biturbo, så blæev den rigtig sjov. Motoren har i e34 trim 211 HK og 300
et eller andet nm ved ca 3000 omdrejninger. Denne motor er ganske god. Den
eneste svaghed de havde var at kanst og vippetøjet blev slidt efter 200000
km. Dette er dog billigere og lave end at rode med de nyere v8 motorer som
den blev afløst af. Jeg har slev kørt mange tudisnde km i sådan en, og jeg
kan af svagheder nævne få ting som bøsninger fortøjet, vippetøj, samt
problmer omkring oliehuset hvor returventilen ikke lukker ved stop af
motoren og olielampen derfor lyser i fire sek inden slukker ved kold start.
Bilen har ikke der store problemer med rust udover at bagklpperne skal
kikkes efter ved nummerplade lyset. Umiddelbart ville jeg vælge en med
automatik, nogle folk omtaler at gearkasserne er svage, men det er mere et
spørgsmål om behandling af disse, samt kørselsmønster. Det skal nævnes at
min bil har et snit forbrug på 11,5 liter på 100 Km.
> Jeg har ladet mig fortælle, at det koster en bondegård, at holde en 750'er
> (v12'eren) på landevejen og mit "problem" er derfor - skal man også holde
> fingrene fra en v8'er, hvis man ikke har tænkt sig at skulle gå fra hus og
> hjem ved første servicebesøg?
Hvis der skla laves service på værksted, så find en lokal mand med BMW
kendskab, da BMW selv er lidt dyrere ved småting. Stumper ved BMW er til
denne model, samt e32, og e30, nedsat med op til 30 procent og man skal
kikke sig for inden man bøvler med uoriginale dele, som for nogles
vedkommende har en dårlig pasform. V12 kan være dyr i almindelig
vedligehold, men hodlt op i mod hvad gamle S-klasser fra mercedes koster at
holde i live, så ender man i sidste ende på samme niveau.
Selve motoren er vel nok dyrere at få
> serviceret end r6'eren, men jeg tænker også på de mere"almindelige"
sliddele
> (bremser, affjedring, udstødning mv.). Er det hele vejen i gennem
> specialstumper, der sidder på v8'erne? Er der nogle, der har erfaringer?
Stumper er ikke mere pebret til en v8 som en R6, der dog andre problemer med
benzin kvaliteten, men dette problem opstod kun på amerikanske biler, da de
ikke har de samme krav omkring renhed af brændstoffet som vi har i europa.
Denne side er god til at finde tips og tricks, samt læse om svagheder på
bilen generelt:
http://www.bmwe34.net/
MVH.
Søren Schibbye