> Jeg har et irriterende problem, som i sin "enkelhed" består i, at min VW
> Passat 1.8T fra 1998 en gang i mellem ikke vil starte. Jeg ved ikke om det
> har noget med sagen at gøre, men oftest sker det, nå bilen hælder lidt
> (holder op eller ned ad bakke) eller hvis det har regnet. Når jeg forsøger
> at starte bilen, så er der masser af strøm og man kan høre, at starteren
> forsøger, men nøglen skal være drejer rimelig længe og helst med et par
> "pump på pedalen" før den går igang. Når så bilen starter lugter der fælt
> af
> benzin og det kan nogle gange godt mærkes som om, at noget går skævt i
> motoren (ubalance). Nogle gange, når jeg har fået den startet og motoren
> stadig er kold, så kan den godt finde på at køre op og ned i omdrejninger
> (mellem ca. 1500-2500 RPM), selvom jeg er i frigear eller kobler ud.
>
> Jeg har haft bilen til årligt eftersyn og nævnte problemet, men computeren
> viste ingen fejl og værkstedet (VW) sagde og de da godt kunne begynde at
> fejlsøge og forsøge at skifte nogle komponenter. Problemet er jo, at
> tilfældige skift af komponenter er dyrt, så derfor søger jeg ekspertråd
> her.
>
> Jeg håber der er nogle der kan hjælpe, især hvis I er bekendt med et
> lignende problem, så jeg kan få det ordnet......det virker jo ikke særligt
> sundt for motoren.
Det lyder lidt som en defekt lambda sonde eller temperaturføler.
Det kan godt være at den ligger inden for de tilladte måleværdier, men ikke
måler rigtig alligevel.
Selvdiagnosen på en 98'er er ikke så avanceret. Og kan reelt kun måle om den
er afbrudt eller kortsluttet svjv.
Men en dreven VW mekaniker ville kunne gå ind og kigge på lambda måleværdien
og vurdere om det er OK for en kold motor, evt. tjekke om den reagere for
langsomt.
Vandtemperaturføleren kan f.eks vise -73 gr men da motorstyringen ikke kan
vide om du holder i øst Sibirien eller på Grand Canaria er den nødt til at
tage det for gode vare, derfor styrres tænding og indsprøjtningsdyser måske
helt forkert og ender med at drukne motoren.
Jeg ville få VW eller en kyndig person med VAG-com til at tjekke lambda og
temperatur værdier.
Desværre er der mange værksteder der bare tjekke om der er en fejlkode og
hvis der ikke er det begynder man bare at skifte for kundens regning indtil
det virker.
Heldigvis bliver der "opkvalificeret" på mekkerne så de også kan analysere
sig frem uden fejlkoder. VW kører f.eks med Computerguidede
fejlsøgningsprocudere, og det virke på bare helt top - Hvis de ellers gider
bruge det :(
--
Claus.
www.vwfanatic.dk