"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:v4p1f193e4bslqcnu44pg9qqlq0sl275g2@4ax.com...
> Generelt - udenbordsmotor er billig i anskaffelse,
Nej, det er omvendt. Nyprisen for en påhængsmotor er ca. 50 % højere end
prisen for en indenbordsmotor.
>dyr i drift.
Benzinforbruget er vist nogenlunde det samme for de to. Til gengæld vejer
indenbordsmotoren betydeligt mere - måske 100-150 Kg.
Hvis der er en forskel, tror jeg, at indenbordsmotoren bruger mest benzin.
Slagvolumen er oftes dobbelt så stor som udenbordsmotorens.
>Dyr at forsikre,
Nej, der er ikke nævneværdig forskel. Via medlemsskab af
http://www.smaabaadsklub.dk/ kan der opnås overkommelig forsikring - fx
4.700 - 6.500 (afhængig af selvrisiko) for en båd til 150.000. Der skelnes
ikke mellem motortyper. Det forudsættes dog at båden i nogen grad egner
sig
til at fiske fra
. Hertil skal lægges en statsafgift på 1% af
forsikringssummen.
men nemmere at vedligeholde (du kan tage motoren med til
> mekanier i stedet for omvendt.)
En påhængsmotor til en speedbåd vejer over 200 Kg, når vi snakker den
størrelse, der tåler sammenligning med en indenbordsmotor. Og det er altså
ikke lige sådan at få den til mekaniker - uden båd. I begge tilfælde er
det
nemmest at 'medbringe' båden.
Og så kommer der noget, som jeg er i tvivl om: En indenbords har i følge
sagens natur hele installationen indenbords, og derved vil benzindampe
kunne
forekomme i motorrummet. Så måske er brand- og eksplosionsfaren større ved
indenbords.
Hilsen Herman.
--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 2385 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her:
www.spamfighter.dk