indenbords eller udenbords?
Fra : Søren Lauritzen

Dato : 02-08-05 15:47

Jeg er begyndt at drømme om at jeg en dag skal have en speedbåd! Men
et af mine største problemer er om man skal vælge en båd med
indenbordsmotor eller en båd med udenbordsmotor? Hvad er fordele og
ulemper ved de 2 typer? kan man sejle på lige så lavt vand med en
indenbordsmotor som en udenbordsmotor? hvilken af de 2 typer bruger
generelt mest benzin? osv osv. ville blive meget glad hvis nogen havde
tid og lyst til at komme med forslag, ideer, facts etc. på forhånd
tusind tak!

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 02-08-05 21:49

> [...]
> generelt mest benzin? osv osv. ville blive meget glad hvis nogen havde
> tid og lyst til at komme med forslag, ideer, facts etc. på forhånd

Det kommer an på størrelse, fart, støj og hvad du ellers har af ønsker.
Skal båden trailer eller ligge i vandet ?
Trække solo vandski ?
"Fiskemaskine" ?

Men det er lidt svært at komme med en masse tips og råd, da jeg ikke ved om
du bare vil have en 40hk Poka jolle, 2x250hk Rib eller en familie/fiske
sommer vandsjov cruiser. Og i hvilket prisleje vi er i, samt hvilken
driftomkostninger der er råd til.

Vil du på stranden med båden, så glem alt om indbords-motorer.

Eksempel:
En 19fod bowrider med V6'er og 200hk med Z-drev, slukker tørsten med 20-40L
brændstof pr time og koster (alt efter vurdering) 12000+ kr i forsikring
årligt + årligt service mm. + bådplads etc.
Båden vejer med trailer 1275kg, må/kan bilen trække det og hvad med dit køre
kort !
Afskaffelses pris fra 100000,- alt efter alder, fod, motorstørrelse, trailer
og stand.

Mulighederne er rigtig mange og det er foralvor fra nu at af bådene kommer
til salg.

-Leon

Fra : Mogens

Dato : 03-08-05 05:45

On Tue, 2 Aug 2005 22:48:48 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

> [...]
>brændstof pr time og koster (alt efter vurdering) 12000+ kr i forsikring
>årligt + årligt service mm. + bådplads etc.

Men det generelle er vel, at indenbords m/Zdrev er billigere i drift
end en tilsvarende udenbords, idet tuningen af motoren er langt mindre
på en indenbordsmotor. Ofte er sidstsnævnte jo en mariniseret motor,
der også anvendes i et transportmiddel...

Mvh
Mogens

Fra : Henning

Dato : 03-08-05 16:38

On 02 Aug 2005 14:46:36 GMT, Søren Lauritzen <s.lauritzen@mail.dk>
wrote:

> [...]
>generelt mest benzin? osv osv. ville blive meget glad hvis nogen havde
>tid og lyst til at komme med forslag, ideer, facts etc. på forhånd

Generelt - udenbordsmotor er billig i anskaffelse, dyr i drift. Dyr at
forsikre, men nemmere at vedligeholde (du kan tage motoren med til
mekanier i stedet for omvendt.)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Herman Persson

Dato : 04-08-05 03:40

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Generelt - udenbordsmotor er billig i anskaffelse,

Nej, det er omvendt. Nyprisen for en påhængsmotor er ca. 50 % højere end
prisen for en indenbordsmotor.

>dyr i drift.

Benzinforbruget er vist nogenlunde det samme for de to. Til gengæld vejer
indenbordsmotoren betydeligt mere - måske 100-150 Kg.
Hvis der er en forskel, tror jeg, at indenbordsmotoren bruger mest benzin.
Slagvolumen er oftes dobbelt så stor som udenbordsmotorens.

>Dyr at forsikre,

Nej, der er ikke nævneværdig forskel. Via medlemsskab af
http://www.smaabaadsklub.dk/ kan der opnås overkommelig forsikring - fx
4.700 - 6.500 (afhængig af selvrisiko) for en båd til 150.000. Der skelnes
ikke mellem motortyper. Det forudsættes dog at båden i nogen grad egner
sig
til at fiske fra . Hertil skal lægges en statsafgift på 1% af
forsikringssummen.

men nemmere at vedligeholde (du kan tage motoren med til
> mekanier i stedet for omvendt.)

En påhængsmotor til en speedbåd vejer over 200 Kg, når vi snakker den
størrelse, der tåler sammenligning med en indenbordsmotor. Og det er altså
ikke lige sådan at få den til mekaniker - uden båd. I begge tilfælde er
det
nemmest at 'medbringe' båden.

Og så kommer der noget, som jeg er i tvivl om: En indenbords har i følge
sagens natur hele installationen indenbords, og derved vil benzindampe
kunne
forekomme i motorrummet. Så måske er brand- og eksplosionsfaren større ved
indenbords.

Hilsen Herman.

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-08-05 10:18

Herman Persson wrote:
> [...]
> kunne
> forekomme i motorrummet. Så måske er brand- og eksplosionsfaren større ved

Tja jeg kan godt følge dig - men vil nok tilføje: en indenbordsmotor er
en fast installation forsynet med motorums ventilation osv. En
udenbordsmotor har nok motoren udenbords, men benzintanken indenbords og
med flexible slanger, koblinger osv. som der oftere flyttes rundt på,
trædes på osv. - derfor er den installation nok mere udsat for utætheder
og dermed brand/mv. At så muligheden for diesel er større ved indenbords
tæller så i samme retning. Jo der findes diesel U/B motorer - men de er
ikke så almindelige.

(Og iøvrigt har benzin imo overhovedet ikke noget at gøre på vandet!)

/carsten

Fra : Søren Lauritzen

Dato : 04-08-05 12:53

Jeg regner med at båden skal være omkring 19 fod, den skal bruges
til ren fornøjelse, familieture måske engang imellem en lille
fisketur, evt vandski. den skal kunne sejle omkring 40 knob. Der
må da være nogen der ved hvad der er billigst i benzin? Jeg har
hørt nogen sige indenbords!

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-08-05 07:11

Tja, så er vi ude i endnu et "religion" spørgsmål.
Det er utoligt svært at give et entydigt svar.

Indenbordsmotorer er typisk mariniseret "amerikaner" motorer med temlig stor
slagvolume der bruger en helt del benzin. Drevet er temligt sårbart fordi de
ikke kan tiltes helt op, dvs. du ikke kan tage båden med helt op på
stranden. Drevet er også udsat for større tæring fordi det er i vandet hele
tiden.

Moderne udenbords påhængsmotorer er avancerede instrumenter designet til at
være pålidelige bådmotorer, og ikke bare mariniserede bil motorer. Benet kan
tiltes helt ud af vandet, så man undgår de værste tæringssakder samt kan
tage både helt op på stranden. Udenbordsmotorer lamer typisk en del mere end
indenbords. Mit indtryk er at de bruger en del mindre benzin (men stadig en
del!)

Selv om fornuften siger påhængsmotor!! har jeg selv en OMC V8 350
Indebordmotor, for mig har det noget at gøre med lyden når man drejer
tændingsnøglen, samt den mere tilgængelige mekanik man kan ligesom forholde
sig til det man skruer på, det er ikke proppet ind bag et lille dæksel hvor
man skal være uddannet akrobat og urmager for at skrue i den... Til den
smule sejlads jeg praktisere, lever jeg med det mariginalt højere
benzinforbrug.

Næsten udelukkende baseret på følelser og uden de store rationelle
argumenter vil jeg sige optil 100 HK = påhæng over 100 HK = Indenbords

/Morten