Fiskegarn og motorbåd!
Fra : Per

Dato : 01-08-05 14:58

Hej NG!

Jeg har erhvervet mig en lille motorbåd og sejler lidt rund i Øresund.

Jeg har bemærket at der er rigtig mange fiskegarn opsat rundt omkring og jeg
har sgu lidt svært ved at finde ud af dem.

Så vidt jeg kan regne mig frem til - så er den ene ende af garnet markeret
med et flag og den anden med 2 flag.

Men hvor dybt ligger garnene? Kan man sejle henover ?

Jeg stikker vel en ½ meter i dybden.

Skal man virkelig sejle slalom - jeg finder fiskenettene ret irriterende for
at sige det mildt - det virker som om de bare er op sat på må og få.

Kan man sejle henover - må man?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-05 15:09

> [...]
>
> Skal man virkelig sejle slalom - jeg finder fiskenettene ret irriterende
> for at sige det mildt - det virker som om de bare er op sat på må og få.

Den bøje med to flag, skal efter reglerne stå yderst. De går midst 2 meter
ned.

Du kan godt sejle mellem to bøjer, men hold dig godt væk fra luv side (strøm
eller vind) af bøjen, da dens ankersnor godt kan være lige lovlig lang og så
ligger den ikke så langt fra overfladen skråt ned til bunden. Jeg har et par
gange været i "kontakt" med fiskebøjer, især dem der er knækkede. Det volder
sjældent problemer da ankerlinen som regel er strakt ud og "løber af båden",
hvis den da ikke sætter sig foran roret. Med ½ meter dybdegang går jeg ud
fra at du har en motorbåd, og så er der selvfølgelig en lille risiko for at
få noget snor i skruen, men det sker altså sjældent.

Mvh Thomas

Fra : ASKE

Dato : 03-08-05 22:12

Puha Thomas 2 flag og 2 reflekser er altid den vestligste ende af
garnet, men 1 flag og een refleks er den østligste ende af garnet, afstanden
kan være fra 18 meter til 135 meter, bundsatte garn går fra bunden ca 1.5
meter op, mens flydegarn flyder i overfladen og går 2,5 meter ned, altså
sejl aldrig mellem bøjerne.
Garnene kan være sat på lige fra 1 meter vand til 40 meter vand.
for tiden bruges der over alt mange flydegarn til sild og makrel.
hilsen Aske

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-08-05 20:50

Per <mesked@hotmail.com> skrev:
> [...]
>
>Jeg har bemærket at der er rigtig
>mange fiskegarn opsat rundt omkring og jeg
>har sgu lidt svært ved at finde ud af dem.

Hej Per,

Der findes skam regler på området selvom det kan forekommer at
redskaberne føles opsat lidt lempfældigt.

Prøv på GOOGLE at skrive: Afmærkning af fiskeredskaber.
Så finder du bl.a. følgende link:
http://www.fd.dk/info/fiskepleje/fiskerisaltvand.kap4.html
eller: http://fp.image.dk/fpemnakskov/artikler/generel.htm

Af hensyn til brug i undervisningen ved navigationsskoler m.v. er
afmærkningssystemets enkelte elementer beskrevet relativt
detaljeret.
I hæftet Afmærkning af danske farvande 2000, findes i afsnit 9.
Afmærkning af fiskeredskaber og havbrug.
Har du ikke nogen form for maritim uddannelse kan jeg anbefale dig
at få det. En sådan uddannelse vil give dig indsigt på området.
Erhvervelse af f.eks. et duelighedsbevis kan med de rette
undervisere og et oplagt hold, være en meget inspirerende
oplevelse hvor der med teoretiske- og praktiske øvelser og krydret
med erfaringshistorier m.m. giver deltagerne et godt grundlag for
at færdes sikkert på havet.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-08-05 21:41

Det har jeg nu aldrig hørt om til hverken Duelighedprøven eller til Y3.

www.fd.dk/info/fiskepleje/fiskerisaltvand.kap4.html er et godt link. Jeg har
altid undret mig over hvorfor man ikke kan tegne det hele op på en side, som
man kan have liggende nede i både, når man skal lære det.

Hvis det kan lade sig gøre med skibslys (se fx
www.maximalt.dk/faerdigheder/lanterner.jpg), så må det vel også kunne lade
sig gøre med et par flag på nogle net.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 44RAL)" <harding@44RALlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11229259810.286970958495278@dtext.news.tele.dk...
snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-08-05 07:20

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.dk> (IngenSpam) skrev:
>Det har jeg nu aldrig hørt om til
>hverken Duelighedprøven eller til Y3.

Prøv at se på forordet her:
http://www.frv.dk/publikationer/afm%C3%A6rkning/index.htm
i afsnit 3, her er farvandsvæsnets forord som beskriver
intentionerne med pjecen, Jeg kan kun udtrykke dyb beklagelse over
at afsnittet om afmærkning af fiskegrej ikke er blevet fremført
der hvor du har "hørt om".

>www.fd.dk/info/fiskepleje/fiskerisaltv
> [...]

Det vil med dagens teknik være relativt simpelt at kopiere afsnit
fra fiskepleje/fiskerisaltv linket til en opstilling som kan være
på et A-4 ark i stil med skibslys siden. Begge sider skal være
laminerede, indgå i undervisningsmaterialet og efterfølgende ligge
ombord, i stil med andre pligtige dokumenter der skal være ombord.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-05 07:33

Jo, men det der står i "sporvognsbogen" er jo så simpelt at man næsten kan
tænke det selv "der er et lille flag, der er nok noget nedenunder...."

Jeg tænkte mere på de lidt mere presserende spørgsmål der melder sig, som fx
det nævnte med et og to flag, men også om hvordan kan man se om der er garn
på bundgarnspælene, hvor er det man kan sejle igennem osv.

Jeg er enig med dig i at det burde være nemt. Jeg forstår bare ikke hvorfor
der ikke er en fiske interesseret sejler der har gjort det forlængst (fx
efter at have mistet redskaberne for 3die gang.).

Den må gerne ligge på www.maximalt.dk, hvis der er en der gider sætte en
side sammen.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet WWS15)" <harding@WWS15larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11229637930.941082138965317@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-08-05 09:10

Hej Bjarke,

Du trigger mig, i min egenskab af formand for en international
bådklub og da vi jo ved at mærkning af fiskeredskaber i de
forskellige lande er meget forskellig, så vi jeg rette en
forespørgsel rundt i Scandinavien og få materiale på området.
Jeg ved at svenskerne har lavet en fin pjece.
I Sverige er det tilladt at sætte flydegarn på tværs af
indsejlinger. f.eks. indsejlingen til Falkenberg havn. Det har
medført flere alvorlige ulykker.

Jeg giver dig ret, vi må have en oversigt. Så kan vi i det mindste
lægge informationerne på vores respektive hjemmesider.

Er der andre som læser med og har informationer må de meget gerne
sende mig en mail.

--
Harding E. Larsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-05 21:34

Super !!

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet NOQ2U)" <harding@NOQ2Ularsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11229704160.181407159837985@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ivar Holm

Dato : 03-08-05 19:46

http://147.29.40.90/_MAINRF_A731165629/1621

På ovenstående link skulle det være muligt at finde bekendtgørelse nr. 307
af 22.04.1994 om afmærkning af fiskeredskaber. Her kan du finde de
officielle krav til emnet. Desværre overholder ikke nær alle bestemmelserne.
Man finder fiskemærker, der blot består af en tom skyllemiddelflaske.

Kort:

Hvis der er vagere på, så er kravene, at der i den østlige sektor skal være
et flag og en gul refleks. I den vestlige sektor skal der være to flag og to
gule refleks. Fritidsfiskere må max. have tre meter høje flydegarn. Jeg tror
faktisk kun, at det er omkring Bornhom, at man benytter flydegarn. Disse bør
dog kunne ses i havoverfladen. Bundsatte garn må max. være 1,5 meter høje.
Så afhængig af vanddybden bør man i de fleste tilfælde kunne sejle hen over.

Erhvervsfiskerne må benytte redskaber af andre størrelser.

En god ide er at spørge i din lokale havn, hvilke redskaber man bruger de
forskellige steder. Generelt fisker man med garn på nogle positionen, og med
ruser på andre. Ruser er der sjælden problemer med at sejle hen over.

Det kan imidlertid være svært. Det er det åbenbart at færdes på havet. Se:
http://forsvaret.dk/SOK/Søredning/ - juli måned.

M.v.h.

Ivar Holm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-08-05 20:55

Hvad er "vagere" og hvad er en "sektor" ??

Hvordan kan man se på "udstyret" om de tilhører en fritidsfisker eller en
erhvervsfisker ??

Det med at spørge de lokale giver jeg ikke meget for. Det er jo når man
kommer væk fra sin hjemmehavn, at man kan blive usikker og skal have vished.

Til orientering så jeg flydegarn nede ved Rødvig for et par uger siden.

/Bjarke

Fra : Ivar Holm

Dato : 04-08-05 11:48

Vil det sige, at der ikke er nogle lokale, når man fjerner sig fra sin
hjemhavn??

Ivar Holm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-05 17:19

Jo, men hvis man skal sejle fra fx København og til Svendborg og først skal
tale med samtlige lokale fiskere under vejs, så kommer det jo til at tage
flere måneder før man er fremme .....

Det er vel for pokker heller ikke det der er meningen med afmærkningen; at
kun lokale kan gennemskue den. I så fald kunne man jo også have sine lokale
standarder for sømærker. Istedet for rød og grøn bruger vi blå og violette.
kan du se komikken .....

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 05-08-05 17:02

Jeg fisker selv med garn , Jeg kunne aldrig finde på at sejle imellem og der
hvor der står så meget at det er svært at se hvilke der hører sammen sejler
jeg i en stor bue udenom

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42f23fdc$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-08-05 18:59

Hej Ledøje udlejning,

Ja, det er nok den bedste generelle anbefaling man kan give, og det er også
den jeg normalt bruger.

Med jævne mellem går fiskerne i Købe Bugt Nord bare amok og banker et væld
af pæle i vandet og så kan man risikere at sejle zig-zag mellem
pælegrupperne og hvis man skal uden om kan det nogle gange tage 10-15
minutter ekstra. - og så er det jo at tanken om lidt mere indsigt falder en
ind ....

/Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 05-08-05 19:29

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42f3a8da$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> pælegrupperne og hvis man skal uden om kan det nogle gange tage 10-15
> minutter ekstra. - og så er det jo at tanken om lidt mere indsigt falder

Prøv Rødvig, do
Her er man holdt op med at bruge pæle til bundgarnene.
I stedet festlige dunke af mange kulører.
De sjoveste er de blå. Svære at se.
Så det er spændende at se anduvningerne i skumringen..

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-08-05 20:08

Det er rigtigt. Var forbi i sommerferien. Heldigvis om dagen. Ellers var jeg
løbet lige ind i den der står ude ved hjørnet ....

Bjarke

snip

Fra : Egon Stich

Dato : 05-08-05 20:19

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42f3b912$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
jeg
> løbet lige ind i den der står ude ved hjørnet ....

Ja, den er rigtig "god".
Meeen...
Der ligger sandelig også nogle stykker ud for klinten....
Sidste sommer hentede beredskabet i hvert fald 3 uheldige.
Den ene var heldig. Pålandsstorm, nat, klint...
Fatter ikke, det er lovligt.
Men det er det måske heller ikke?

MVH
Egon

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 06-08-05 06:43

Hvis i ser på søkortet så er pælestaderne indenfor et afmaærket område som
også er vist på søkortet .
I køge bugt er der sejlrender til havnene
Hvis der afmærkes med dunke og lignende så anmeld det , det mindste man kan
gøre er da at sætte vager .
( Hvis man er i tvivl om retning på det satte må man mærke med to enkelt
flag )

Jeg havde for resten 5 pighvarrer i går , på ca 1,2 kg stk

Per

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-08-05 09:37

Rigtigt, men prøv at se på kortet og se hvilken (om)vej man skal sejle, hvis
man fx gerne vil fra Vallensbæk og ind for at spise frokost i Hvidovres
hyggelige klubhus.

Jeg tror ikke der er ret mange lokale der bruger renderne. Men du har ret i
at hvis man på sine ferie, som fremmed, kommer forbi en havnene i
strandparken efter mørkets frembrud, så er renderne *absolut*
anbefalelsesværdige.

God appetit !

> [...]
> flag )
>
> Jeg havde for resten 5 pighvarrer i går , på ca 1,2 kg stk

snip

Fra : Per Nordahl

Dato : 17-08-05 08:36

> [...]
> I stedet festlige dunke af mange kulører.
> De sjoveste er de blå. Svære at se.
> Så det er spændende at se anduvningerne i skumringen..

Lige hjemkommet fra ferie (sydfyn m.m.)

Jo tak. Fik lige undersøgt garnene med de mange dunke, ankom til Rødvig
16/8 kl. 23.30 (fra bøgestrømmen) og fik lige sejlet hen over, på trods
af indsejling efter fyrbelysningen. Jeg skal hilse og sige at de ikke er
nemme at se i mørke, nu skete der heldigvis ikke noget,men man bliver
noget forskrækket..

Mvh. "THULFEN"

Fra : Egon Stich

Dato : 17-08-05 11:39

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af indsejling efter fyrbelysningen. Jeg skal hilse og sige at de ikke er
> nemme at se i mørke, nu skete der heldigvis ikke noget,men man bliver

Du har så ikke "rundet" anduvningsbøjen?
Fra denne imod fyrene ved havnen, kommer man fri af garnene.
Forøvrigt: Ved nogen, om man kan få standset sådanne "ikke afmærkninger"?
Og hvordan?

MVH
Egon.

Fra : Per Nordahl

Dato : 18-08-05 05:41

> Du har så ikke "rundet" anduvningsbøjen?
> Fra denne imod fyrene ved havnen, kommer man fri af garnene.
Rigtigt, mente ikke jeg behøvede at sejle helt ud efter denne ! Men
derfor skulle der jo være frit farvand alligevel når der sejles efter
fyrene ?

> Forøvrigt: Ved nogen, om man kan få standset sådanne "ikke
afmærkninger"?
> Og hvordan?

Tidligere kunne man ringe til Farvandsvæsenet som så tog ud og
kontrollerede for ulovlige / forkert placerede garn.
Øh, det sagde de i hvertfald.
Jeg går ud fra det stadigvæk hører under dem, men de har åbenbart
skiftet tlf.

Mvh. "THULFEN"

Fra : nileif

Dato : 19-08-05 12:38