On Mon, 01 Aug 2005 09:45:47 +0200, Christian <none@none.dk> wrote:
>Hej,
>
>Jeg overvejer om jeg skal købe en gulplade bil til mine mange firma km.
>Jeg kører ca 50.000 for firmaet om året efter statens takster og det
>skal derfor være en økonomisk dieselbil. Hidtil er det foregået i en
>Yaris diesel, men den er vel for lille til at få på gule plader...?
>
>Hvilke gulplade biler kan opfylde et krav om ca. 18 km/l ved 130 km/t,
>og lavt værditab?
>
Du kan da få en Yaris Verso på gule skilte - endda med en totalvægt
under 2000 kg, så "strafafgiften" for privat brug er 900-1000 kr om
året i stedet for de 5040,- som det koster for en bil over 2000 kg
totalvægt. Desværre koster sådan en fætter så næsten det samme som sin
"fætter" på hvide skilte, når moms osv. er betalt. Prisforskellen er
ca. 15-18 K. (faktisk koster den ca. det samme som en Sportsvan) Så
personligt ville jeg beholde mit bagsæde og køre videre og håbe på,
den holder til at køre 500 tkm.
Jeg har da set både Punto, Saxo og Fabia på gule plader, men jeg tror
ikke rigtig, det hænger sammen for privatpersoner.
Registreringsafgiften er væsentligt lavere for biler med totalvægt
over 2000 kg end under, derfor også forskellen i "strafafgift".
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Men hunden er chippet