Volvo penta - problemer med ferskvandskøli~
Fra : Anders Lund

Dato : 30-07-05 22:18

Vi har en MD11C Volco Penta på 23hp liggende i bunden af vores BlueDane 32.
Efter et kvarters sejlads med mortor, er temeratururet oppe i det røde
område, og en højtaler giver en advarselshyletone.
Motoren har fået ny kølevandspumpe på saltvandssiden. Desuden ser der udtil
at komme gode mængder saltvand igennem varmevæksleren, som vi dog aligevel
har tilset for tilstoppelser. Vandet er heller ikke særlig varm på
udgangssiden, så saltvandssystemet ser ud til at virke perfekt.
Men aligevel får motenen åbenbart ikke køling nok. Vi har også gennemgået
ferskvandssystemet. Vi har kikket på den elektriske ferskvandspumpe, og vi
har sat en ny termostat i, selvom den gamle nu virkede fint det vi testedede
den i 75 grader varmt vand. Til sidst har vi også prøvet at lufte ud i
systemet, for det er somom det er blevet værre og værre jo mere vi har
pillet ved det.
Det mærkeligst er at vi kan mærke på slangerne, at der er et godt flow at
rimeligt koldt vand ind i mortenen, og at vandet kommer ud igen, ganske
varmt. Så der bliver i hvert fald fjernet noget varm, men det er åbenbart
ikke nok.
Vi er nu på bar bund med hvad der kan være galt.

Er nogen der har ideer, inden vi får en dyr volvo penta mand til at komme
ud?

Mvh
Anders Lund

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 30-07-05 23:17

> Er nogen der har ideer, inden vi får en dyr volvo penta mand til at komme
> ud?

Ledningen til føleren har vel fået stel, så går alarmen og uret viset helt i
skoven.

Det har jeg prøvet et par gange.

Mvh
Leon

Fra : Anders Lund

Dato : 31-07-05 02:03

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Ledningen til føleren har vel fået stel, så går alarmen og uret viset helt
> skoven.

Nej, for temperaturen er ikke max hele tiden, men stiger langsomt op i det
røde område imens motoren kører. Og falder langsomt bagefter.
Motoren bliver vitterligt også meget varm.

Mvh
Anders Lund

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 31-07-05 06:50

mon ikke der er en utæt toppakning

Fra : Anders Lund

Dato : 01-08-05 22:23

"Ledøje Udlejning" <post@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> mon ikke der er en utæt toppakning

Der har været mange gode ideer til hvad det kan være.

Men denne interessere mig specielt. For jeg har helt glemt et sidste
symptom. Sammen med udstødningen og kølevandet, kommer der vist lidt olie
eller ligende ud bag til. Det giver et lille område med regnbuefarvet film,
på vandet bag båden. Det kunne jo godt tyde på at det var en pakning eller
ligende der var istykker.
Kan man selv tjekke om toppakningenn er utæt?

Mvh
Anders Lund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-05 13:06

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev

> Kan man selv tjekke om toppakningenn er utæt?

Egentlig ikke. Medmindre du selv har mulighed for at foretage en
kompressionenstest, så er der kun tilbage at tage toppen af for at se, om
nogle af kanterne i pakningen er "udtrådt". Men gør du det, så husk at der
skal ny toppakning på bagefter - også selv om den ikke fejler noget. Man
genbruger ikke en gammel toppakning på en dieselmotor.

Dit problem er jo desværre, at der kan kan være flere årsager til dit
problem, f.eks. en defekt toppakning, defekte ventiler, defekt smørring
osv..

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 31-07-05 10:52

> Nej, for temperaturen er ikke max hele tiden, men stiger langsomt op i det
> røde område imens motoren kører. Og falder langsomt bagefter.
> Motoren bliver vitterligt også meget varm.

Øv... det kan jeg godt se.. det er ikke godt.

Flow kan du ikke mærke i slangerne, du kan kun mærke at der er tryk når
systemet er varmt, dvs systemet er tæt.
Noget kunne tyde på at begge termostater er defekt eller at
el-ferskvandskølepumpen er defekt.
Kører el-pumpen med el-termostat eller kører den bare hele tiden ?
Forsvinder ferskvandet ?
Er der slanger der klapper sammen på suge siden ?

-Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-05 12:31

> [...]

> røde område imens motoren kører. Og falder langsomt bagefter.
> Motoren bliver vitterligt også meget varm.

Umiddelbart lyder det som dårlig smøring. Når dit kølesystem er i orden, så
kan det næsten kun skyldes smøresystemet. Er du sikker på, at oliepumpen er
intakt.

Jeg synes at det lyder som om, at motoren bliver mere varm end kølesystemet
kan håndtere, og det gætter jeg på, skyldes smøringen eller måske defekte
lejer eller lignende.

Claus

Fra : Karsten Moisen

Dato : 31-07-05 13:39

Selve føleren kan også godt være defekt så den har for lav modstand
hvilket får den til at vise for høj temperatur.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-05 09:47

Hej Anders !
Et sted de fleste overser ved varmkøring
er mange gange en tilstoppet oliekøler, afmonter
læg den i en spand med eddikesyre(ikke sprøjte det er jo kradse sager)et
døgns tid efterskyld m rent vand(også være varsom). Prøv derefter at tage en
tynd strikkepind ell lign. og rens de indvendige rørbundter for evt rester
af skidt syren ikke har fjernet.Om det er årsagen i dit tilfælde er jo ikke
til at vide m sikkerhed. Men har selv en del erfaring med problemet.

med venlig
Krause.

Fra : per_dykkermail@yahoo~

Dato : 31-07-05 18:06

Anders Lund skrev:

> [...]
> Vi er nu på bar bund med hvad der kan være galt.
>
> Er nogen der har ideer, inden vi får en dyr volvo penta mand til at komme

Nu ved jeg ikke hvordan brændstofpumpen er trukket på sådan en 23 hk
volvo. Men jeg har engang på en 6 cyl leyland været ude for at de
stållameller der sidder i den fleksible kobling der trækker
brændstofpumpen var så slidte at indsprøjtningstidspunktet var
forskudt så meget ( for sen indsprøjtning) at
udstødningstemperaturen, og dermed også kølevandstemperaturen var
alt for høj.
Faktisk kunne man om natten se at manifolden som ikke var vandkølet
blev rød.

Men ellers er luft i systemet det mest almindelige problem.

mvh
Per

Fra : bmh2506

Dato : 31-07-05 20:59

"Anders Lund" skrev d. 30-07-05 22:18 dette indlæg :
> [...]

> Mvh
> Anders Lund
>

> Måske bliver din motor overbelastet, det kunne måske være noget i
skruen

http://www.kandu.dk/

Fra : SBC

Dato : 01-08-05 20:34

Mit problem med varme Volvo Penta var stoppet oliekøler
VH
SBC

Fra : Lars Holst

Dato : 02-08-05 22:22

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> said in

> [...]
> Vi er nu på bar bund med hvad der kan være galt.
>
> Er nogen der har ideer, inden vi får en dyr volvo penta mand til at

Har i prøvet at skifte impeller?
Ganske simpelt råd men nok så væsentligt på en Volvo Penta (sikkert også
på mange andre).

Omend det med olie i kølevandsudstødningen ikke lyder godt, så kan det
være så uskyldigt som et ventiljusteringsproblem.

De to ting har ikke nødvendigvis noget men hinanden at gøre.

Er der vand i olien?

--
Lars Holst

Fra : Bent Pedersen

Dato : 05-08-05 08:56

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> være så uskyldigt som et ventiljusteringsproblem.
>
> De to ting har ikke nødvendigvis noget men hinanden at gøre.

Jeg tror helt sikkert at en eller begge udstødsventiler er utætte. Og når du
skal reparere dem skal du jo alligevel skifte toppakning, så det er bare at
gå igang. "Olien" i vandet kan jo også være sod der samler sig i
udstødningen, og så bliver spulet ud ind imellem.

Mvh
Bent Pedersen

Fra : Anders Lund

Dato : 05-08-05 17:16

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du
> skal reparere dem skal du jo alligevel skifte toppakning,

det er det nok også... det given kun en forklaring på olien i vandet, og
ikke varmeproblemet, eller?

Mvh
Anders Lund

Fra : Bent Pedersen

Dato : 06-08-05 08:59

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> wrote in message

> "Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse

> det er det nok også... det given kun en forklaring på olien i vandet, og
> [...]

Næ, hvis udstødsventilen er utæt bliver topstykke og manifold meget varme.
Udstødstemperaturen med utæt ventil er jo meget højere end normalt.

Bent