Hej Frank,
Jeg var i samme situation som dig i 2003! Efter at have prøvekørt alle motor
udgaver af Volvo 850, endte jeg med at vælge en Volvo 850 TDI som har
turbo modellernes udstyr - men er en helt del billigere at køre med på trods
af at anskaffelsesprisen ligger ca. kr. 30.000 højere alt andet lige for en
96/97
model. (Jeg købte privat i Tyskland og fik min diesel til samme pris som en
benzin uden turbo ville koste herhjemme).
Rent motormæssigt hvis du ser bort fra topfart og 0 - 100 km/t tider, hvor
min
"kun" klarer 205 - 210 km/t og 10 sekunder, så skal du op på motoren med 193
benzin hk for at få en bil, der kører med en sammenlignelig "kraft og
stilfærdighed
- læs bundtræk" i trafikken og jeg fandt at specielt den 10 ventilede 2.5
motor
simpelthen var for lille til bilen.
Hvis du går efter det ultimative så skal du vælge en 850R, (den er så hurtig
at man
kan blive helt bange første gang man fyrer den af), hvis du ellers kan få
den
forsikret, men hvis driftsøkonomi også spiller ind, så kan jeg anbefale en
850 TDI.
Min benzin computer viser 6.5 l pr. 100 km i gennemsnit vinter/sommer med
kørsel
overvejende i Kbh's området - med en benzin turbo skal du regne med 11 - 12
l pr. 100
km og uden turbo en anelse mindre.
God jagt!
mvh Per
----- Original Message -----
From: "Frank" <frank.hollinger@lasercad.dk>
Newsgroups: dk.fritid.bil
Sent: Saturday, July 30, 2005 9:51 AM
Subject: Volvo 850
Jeg vil skyde min volvo 740 af nu med 320.000 km på tælleren og købe
en 850...men hvilken model skal man vælge uden at det bliver for
kostbart?
1. Hvem kan fortælle mig forskellene med disse betegnelser GLT, T5 og
R?
2. Hvilken motorstørrelse er bedst?
2. Er turbo umagen værd (koster mere i forsikring og brændstof
eller?)
Jeg kan se at brugtpriserne er omvendt proportional med antallet af
bogstaver og tal i modelbetegnelserne
Frank, Gentofte
"Frank" <frank.hollinger@lasercad.dk> skrev i en meddelelse
news:1122709909.616534.213020@f14g2000cwb.googlegroups.com...
Jeg vil skyde min volvo 740 af nu med 320.000 km på tælleren og købe
en 850...men hvilken model skal man vælge uden at det bliver for
kostbart?
1. Hvem kan fortælle mig forskellene med disse betegnelser GLT, T5 og
R?
2. Hvilken motorstørrelse er bedst?
2. Er turbo umagen værd (koster mere i forsikring og brændstof
eller?)
Jeg kan se at brugtpriserne er omvendt proportional med antallet af
bogstaver og tal i modelbetegnelserne
Frank, Gentofte