/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lakkering af tank
Fra : Karkov


Dato : 04-06-01 22:03

Hej!

Jeg har planer om at sætte min gamle Yamaha FS1 i stand i ferien, og i den
forbindelse vil jeg omlakkere tanken - hvordan er proceduren mht. slibning,
grunder, maling og lak? Hvordan får jeg sideskjoldende (eller hvad de nu
hedder) i samme farve som tanken - jeg tror der er ridser/hak i dem - kan de
spartles, og grundes og så få samme maling som tanken?

- hvad med motoren - jeg tror det hedder sidehuset, som vist er i alu - kan
jeg pudse det med en stålbørste på en boremaskine, eller hvordan får jeg det
helt_blankt?

P.S. Jeg ved det ikke er den optimale gruppe - men mon ikke metoden er den
samme på en MC...
--
Mvh.
Kris



 
 
sjukker@worldonline.~ (05-06-2001)
Kommentar
Fra : sjukker@worldonline.~


Dato : 05-06-01 09:20

Hej med dig.

du skal finde den maler du vil ha til at male tanken for dig.
Han ved hvad der skal gøres.

Jeg var samme tur igennem for tre år siden og jeg lod maleren ordne det hele
for mig. Det skal siges at det var en jeg kendte så prisen var ikke så gal.

Han sandblæste først tanken. De ridser og buler der var nogle stykker af
spartlede han og sleb.
Sideskjoldene larkerede han også i samme farve. Ikke noget problem selvom at
de er af plastik.

Jeg fik larkeret den metalic grøn med hvide staferinger.
Sørg for at han gir den flere lag lak. så kan eventuelle farveskift eller
klistermærker du måske vil ha på ikke mærkes. Mine ting fik ca 12 gange lak.

Held og lykke med det

Hilsen røde SJUKKERNE MC HORNBÆK

Ps. Jeg ville vente til vinter med at gå i gang hvis jeg var dig. Det er
ikke altid det går så hurtigt som man selv vil ha det til....



Karkov (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Karkov


Dato : 05-06-01 11:31

<sjukker@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
Hej med dig.
>
> du skal finde den maler du vil ha til at male tanken for dig.
> Han ved hvad der skal gøres.
>
> Jeg var samme tur igennem for tre år siden og jeg lod maleren ordne det
hele
> for mig. Det skal siges at det var en jeg kendte så prisen var ikke så
gal.
>
> Han sandblæste først tanken. De ridser og buler der var nogle stykker af
> spartlede han og sleb.

Jeg havde nu tænkte mig selv at gøre det - havde forestillet mig at slipe
den med en systepudser eller noget - er det en dårlig ide? Jeg kunne
forestille mig det giver problemer ved kanter - f.eks. omkring åbningen -
hvad gør man her?

> Sideskjoldene larkerede han også i samme farve. Ikke noget problem selvom
at
> de er af plastik.

Skal de have en special grunder og hvordan sliber man dem?

> Jeg fik larkeret den metalic grøn med hvide staferinger.
> Sørg for at han gir den flere lag lak. så kan eventuelle farveskift eller
> klistermærker du måske vil ha på ikke mærkes. Mine ting fik ca 12 gange
lak.

Kan man male den, sætte klistermærker på og derefter lakkere den?

> Held og lykke med det

Tak!
--
Mvh.
Kris



Armand (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-01 15:21


Karkov <karkov@familie.tele.dk> skrev i en
news:9ficbt$nf5$1@sunsite.dk...
> <sjukker@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> >
> > du skal finde den maler du vil ha til at male tanken for dig.
> > Han ved hvad der skal gøres.
> > Jeg var samme tur igennem for tre år siden og jeg lod maleren ordne
> > det hele for mig.
> Jeg havde nu tænkte mig selv at gøre det - havde forestillet mig at
> slipe den med en systepudser eller noget - er det en dårlig ide? Jeg
kunne
> forestille mig det giver problemer ved kanter - f.eks. omkring
åbningen -
> hvad gør man her?
> ..........Skal de have en special grunder og hvordan sliber man dem?
> Kan man male den, sætte klistermærker på og derefter lakkere den?

Jeg husker ikke om det var "Sjukker", eller hvem anden, der på et
tidspunkt forklarede sig med at han trods lyst og vilje til arbejdet,
blev
så utilfreds med resultatet, at han alligevel sendte jobbet til en
autolakerer sidenhen - Han skulle forøvirgt kun(?) have det dobbelte af
hvad det havde kostet at gøre det selv!!

I den sidste ende kommer det vel heller ikke kun an på egen tilfredhed
over jobbet: Eftersom at du vel ikke skal køre på denne motorcykel
resten af dine dage (selv hvis du overgår til at køre Kadett, skal
modellen jo sælges?!) drejer det sig også om en kommende købers indtryk
af tilstanden, hvorved det kan blive meget dyrere at spare den halve
udgift ved at lave det selv

--
Armand.
(der har en ekstra tank som du gerne må "lege" med )





Christian Raaby (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Christian Raaby


Dato : 05-06-01 16:42


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9fiq07$1lfd$5@news.cybercity.dk...
>
> Karkov <karkov@familie.tele.dk> skrev i en
> news:9ficbt$nf5$1@sunsite.dk...
> > <sjukker@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> I den sidste ende kommer det vel heller ikke kun an på egen tilfredhed
> over jobbet: Eftersom at du vel ikke skal køre på denne motorcykel
> resten af dine dage (selv hvis du overgår til at køre Kadett, skal
> modellen jo sælges?!) drejer det sig også om en kommende købers indtryk
> af tilstanden, hvorved det kan blive meget dyrere at spare den halve
> udgift ved at lave det selv
>
> --
> Armand.
> (der har en ekstra tank som du gerne må "lege" med )
>
--------

Hvis du læser Kris' første indlæg, kan du se, at det ikke drejer sig om en
MC, men en knallert (Yamaha FS1). Derfor er han sikkert ikke interesseret i
at poste for mange penge i projektet. Men jeg giver dig fuldstændig ret.
Pengene til autolakeren er givet godt ud. En tank skal kunne holde til et
par benzindryp + div., og det er et vanskeligt resultat at opnå medmindre
man er prof. Dvs. opvarmet kabine, sprøjtepistol og autolak.
Jeg fik selv, tilbage i min knallerttid, lakeret min K50 hos en prof. maler
for 500,- kr. Det var selvf. uden kvittering da han gjorde det efter
fyraften, men mon ikke man kan finde en maler, der kan klare jobbet for et
rimeligt beløb? Det behøver jo ikke absolut være med motiv, metallic-gnister
og 12 x klarlak!

Christian



Karkov (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Karkov


Dato : 05-06-01 18:27

"Christian Raaby" skrev i en meddelelse

> Hvis du læser Kris' første indlæg, kan du se, at det ikke drejer sig om en
> MC, men en knallert (Yamaha FS1). Derfor er han sikkert ikke interesseret
i
> at poste for mange penge i projektet. Men jeg giver dig fuldstændig ret.
> Pengene til autolakeren er givet godt ud. En tank skal kunne holde til et
> par benzindryp + div., og det er et vanskeligt resultat at opnå medmindre
> man er prof. Dvs. opvarmet kabine, sprøjtepistol og autolak.
> Jeg fik selv, tilbage i min knallerttid, lakeret min K50 hos en prof.
maler
> for 500,- kr. Det var selvf. uden kvittering da han gjorde det efter
> fyraften, men mon ikke man kan finde en maler, der kan klare jobbet for et
> rimeligt beløb? Det behøver jo ikke absolut være med motiv,
metallic-gnister
> og 12 x klarlak!
>
> Christian

Nemlig - det er en knallert, og jeg er ret instillet på at male den selv -
kan det virkelig være så svært? - jeg har en malepistol - skal jeg finde
noget maling til den fremfor det her på dåse? - og er autolak noget specielt
lak? - hvor kan man egentlig købe maling til sådan en pistol? Tanken som den
står nu er malet med spraydåser - egentlig meget pænt, men netop
benzindrypperier har været hård ved lakken - kan vokspleje afhjælpe det på
den nye tank? - jeg er 20 år og har bil så det er bare sådan for sjov jeg
sætter Yamahaen i stand : )
--
Mvh.
Kris - Golf II 1.8 - og en gammel støvet Yamaha



Armand (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-01 20:45


Karkov <karkov@familie.tele.dk> skrev i en
news:9fj4om$15v$1@sunsite.dk...
>............................jeg er ret instillet på at male den selv -
> kan det virkelig være så svært? - jeg har en malepistol - skal jeg
> finde noget maling til den fremfor det her på dåse?

Bruger du dåsemaling, så brug endelig auto-spray (f.eks. Motip!)!!

> - og er autolak noget specielt lak?

Jup!
Derved at det er en tokomponent-lak = lak iblandet hærder!
En-komponent lak á alm spraydåser, har svært ved at holdes bensinfast!

> - hvor kan man egentlig købe maling til sådan en pistol?

Hos autolakereren!

> - jeg er 20 år og har bil så det er bare sådan for sjov jeg sætter
> Yamahaen i stand : )

Ok! Så leg dog bare

--
Armand
(hvis farvehandlende frue lige kiggede over skulderen og kommenterede at
metallic-lakker skal have efterfølgende lag af klarlak for effektens
skyld)






Karkov (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Karkov


Dato : 05-06-01 21:07

Takker for svarene!

Hvad er bedst - dåsemaling eller malerpistolen?

--
Mvh.
Kris - Golf II 1.8 - og den Gamle kærlighed....



Armand (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-01 22:40


Karkov <karkov@familie.tele.dk> skrev i en
news:9fje3q$ria$1@sunsite.dk...
> Takker for svarene!
>
> Hvad er bedst - dåsemaling eller malerpistolen?

Malerpistol med to-komponet lak, i ægte autolakerer-stil!

--
Armand.



John Thomsen (08-06-2001)
Kommentar
Fra : John Thomsen


Dato : 08-06-01 11:21

On Tue, 5 Jun 2001 19:27:24 +0200, "Karkov" <karkov@familie.tele.dk>
wrote:

>Nemlig - det er en knallert, og jeg er ret instillet på at male den selv -
>kan det virkelig være så svært? - jeg har en malepistol - skal jeg finde

En kammerat som engang købte en BSA på militærauktion, pyntede den op
ved blot at tage tanken af og male den med almindelig spray, men i
fire-fem lag (signalrød iøvrigt)

Men derefter fik den vistnok 15 lag klar lak, og så ka' det nok være
det blev flot........ )

En anden arvede morfars gamle Nimbus og fik en ACAP-sidevogn som havde
stået 100 år i et hønsehus. Den blev sat i stand med en såkaldt
Airbrush sprøjtepistol, som fås i hobby-forretninger, incl.
tryk-dåser. At han så satte en gammel køleskabskompressor til at pumpe
tryk i et gammel bilhjul, forsynet med to ventiler i slangen, så den
anden ku' levere trykket videre til sprøjten, er en helt anden sag....
)

Venligst
John

Rune \(RR\) (08-06-2001)
Kommentar
Fra : Rune \(RR\)


Dato : 08-06-01 12:33


> >Nemlig - det er en knallert, og jeg er ret instillet på at male den
selv -
> >kan det virkelig være så svært? - jeg har en malepistol - skal jeg finde
>
> En kammerat som engang købte en BSA på militærauktion, pyntede den op
> ved blot at tage tanken af og male den med almindelig spray, men i
> fire-fem lag (signalrød iøvrigt)
>
> Men derefter fik den vistnok 15 lag klar lak, og så ka' det nok være
> det blev flot........ )
>
> En anden arvede morfars gamle Nimbus og fik en ACAP-sidevogn som havde
> stået 100 år i et hønsehus. Den blev sat i stand med en såkaldt
> Airbrush sprøjtepistol, som fås i hobby-forretninger, incl.
> tryk-dåser. At han så satte en gammel køleskabskompressor til at pumpe
> tryk i et gammel bilhjul, forsynet med to ventiler i slangen, så den
> anden ku' levere trykket videre til sprøjten, er en helt anden sag....

Lyder klart som en der hedder Ole ........

> Venligst
> John



John Thomsen (13-06-2001)
Kommentar
Fra : John Thomsen


Dato : 13-06-01 13:43

On Fri, 8 Jun 2001 12:33:02 +0100, "Rune \(RR\)" <ruro@get2net.dk>
wrote:

>
>Lyder klart som en der hedder Ole ........
>
Næh, ikke lige.... ))

Men en helt anden teknik randt mig lige i hu....

Desværre (!) handlede det her om biler, men det kan vel også bruges på
to-hjulere de rette steder.

En stor flot plakat - med et motiv af lettere erotisk tilsnit - blev
lagt i et vandbad (temmelig stor fladbundet fremkalderbakke nødvendig)
og efter nogen tid havde motivet løsnet sig som en tynd film fra selve
papiret.

Den blev så meget forsigtigt listet op af badet og tørret let
(hårtørrer, meget forsigtigt) hvorefter den blev placeret i endnu
"våd" lak på fronten af en kølerhjelm. Siden lakeret over et par gange
mere med klar lak.

Jeg ved ikke om der var nogle særlige forhold, men motivet kom til at
fremstå "spejlvendt" af den oprindelige plakat; måske har det noget at
gøre med film-sidernes vedhæftningsevne....

Flot blev det i hvert fald, og meget beundret med denne personlige
kølerhjelm. På en Auto-Teknik Messe havde jeg et par gange i hhv.
Herning og Bella, et par andre forklapper, døre og bagklapper med og
ophængt som "baggrund" for en stand, og hver gang voldte det vild
interesse.

Venligst
John

uffe.j (08-06-2001)
Kommentar
Fra : uffe.j


Dato : 08-06-01 20:41

Jeg har lige selv malet min tank med spraydåser, efter den havde fået en
bule.
Jeg vil vove den påstand, at jeg kan lave det så man ikke kan se forskel på
en proffessionel og det jeg har lavet. Opskriften er følgende:
Alle ujævnheder skal selvfølgelig først behandles og slipes væk
Derefter slipes tanken med fint sandpapir over det hele.
Tanken males med fylder flere gange til den er helt dækket.
Dagen efter slipes den med fint vandslipepapir til den er glat som en
barnenumse.

Hvis den skal være metalic males med en farve der er beregnet til det.
Når den er tør males med en klar lak flere gange.
Pris: 3 spraydåser a' ca. 80 kroner + slipepapir, ialt ca. 250 kroner.

Hvis den ikke skal være metalic, vælges blot den farve den skal have og den
behøver ikke klar lak.
Prisen er så ca. 175 kroner.

Hvis du er omhyggelig, bliver du forbavset over hvor flot den bliver.

Uffe



John Thomsen <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b1fae8b.18957261@news.cybercity.dk...
> On Tue, 5 Jun 2001 19:27:24 +0200, "Karkov" <karkov@familie.tele.dk>
> wrote:
>
> >Nemlig - det er en knallert, og jeg er ret instillet på at male den
selv -
> >kan det virkelig være så svært? - jeg har en malepistol - skal jeg finde
>
>
> Venligst
> John



John Thomsen (13-06-2001)
Kommentar
Fra : John Thomsen


Dato : 13-06-01 13:43

On Fri, 8 Jun 2001 21:41:05 +0200, "uffe.j" <uffe.j@private.dk> wrote:

>Jeg har lige selv malet min tank med spraydåser, efter den havde fået en
>bule.
>Jeg vil vove den påstand, at jeg kan lave det så man ikke kan se forskel på
>en proffessionel og det jeg har lavet. Opskriften er følgende:

Er det langtidsholdbart....?
Lige efter behandlingen ser det måske rigtig flot ud, men...?

Da jeg købte min gamle cykel for to år siden stod den ret pæn med blå
metallic tank (og sidedæksler).

Måske behandlet som du foreskriver. Jeg blev iøvrigt gjort bekendt med
at det ikke var originalfarven...

Men de seneste par måneder er denne lak begyndt skalle af i flager,
først omkring tankdækslet og så ved "skarpe kanter", heriblandt også
gællerne på sidedækslerne.

Så tanken er begyndt at vise sin snade kulør, mørklilla, og i gællerne
titter brandrøde "blodkar" frem....

Hvilket jo gør, at man ikke ligefrem er stolt ved at lade andre
MC-ister (med deres gene flotte maskiner) komme for tæt på.

Venligst
John

uffe.j (19-06-2001)
Kommentar
Fra : uffe.j


Dato : 19-06-01 13:41

Det er kun et par måneder siden jeg gjorde det, så langtidsholdbarheden kan
jeg ikke udtale mig om.
Men resultatet var i hvert fald så pænt at en Harley-ejer ville bruge
metoden. Så kan I jo selv lægge det i det, I har lyst til.
Uffe

John Thomsen <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b27547a.3958461@news.cybercity.dk...
> On Fri, 8 Jun 2001 21:41:05 +0200, "uffe.j" <uffe.j@private.dk> wrote:
>
> >Jeg har lige selv malet min tank med spraydåser, efter den havde fået en
> >bule.
> >Jeg vil vove den påstand, at jeg kan lave det så man ikke kan se forskel

> >en proffessionel og det jeg har lavet. Opskriften er følgende:
>
> Venligst
> John





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177610
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409305
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste