|
| Få stillet ventilerne Fra : Anders Winther |
Dato : 25-07-05 18:52 |
|
Hej NG
En af mine venner siger, at jeg skal have stillet ventilerne på min Ford
Escort '96.
Han begrunder det med at den lyder lidt "diesel-agtig" når man starter
motoren.
Er det korrekt opfattet af min ven?
I så fald, hvormeget koster sådan en operation sådan cirka?
Er der andre ting man burde få tjekket op på ved samme lejlighed?
Er der nogle værksteder der kan anbefales i KBH? Her tænker jeg både på
pris, kvalitet og kundeservice.
Som I nok kan forstå, har jeg ikke før haft min bil på værksted.
På forhånd tak!
Mvh.
Anders Winther
| |
Ukendt (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-07-05 19:04 |
|
> En af mine venner siger, at jeg skal have stillet ventilerne på min Ford
> Escort '96.
> Han begrunder det med at den lyder lidt "diesel-agtig" når man starter
> motoren.
> Er det korrekt opfattet af min ven?
Øhh har sådan en ny bil ikke hydrauliske ventilløftere ?? i så fald er der
intet at stille, de kan dog være slidt op..
Mvh
Morten
| |
Rasmus (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 25-07-05 19:16 |
|
"Juel" <xsnabelastarchild.dk> wrote in message
news:42e529c3$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
> > En af mine venner siger, at jeg skal have stillet ventilerne på min Ford
> > Escort '96.
> > Han begrunder det med at den lyder lidt "diesel-agtig" når man starter
> > motoren.
> > Er det korrekt opfattet af min ven?
>
> Øhh har sådan en ny bil ikke hydrauliske ventilløftere ?? i så fald er der
> intet at stille, de kan dog være slidt op..
Ja, det kan være de hydrauliske løftere der er slidt hvis den klaprer når
den er kold
/Rasmus
| |
Niels Bengaard (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 25-07-05 19:28 |
|
> En af mine venner siger, at jeg skal have stillet ventilerne på min Ford
> Escort '96.
> Han begrunder det med at den lyder lidt "diesel-agtig" når man starter
> motoren.
> Er det korrekt opfattet af min ven?
>
> I så fald, hvormeget koster sådan en operation sådan cirka?
Det er hydrauliske ventilløftere som først fungerer ordentligt når olien er
oppe i tryk.
Man kan køre med 0w30 olie, det hjælper en del på det. Men Ford motorerne
larmer generelt en del.
Niels
| |
Anders Winther (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Anders Winther |
Dato : 25-07-05 19:36 |
|
> Det er hydrauliske ventilløftere som først fungerer ordentligt når olien
> er oppe i tryk.
> Man kan køre med 0w30 olie, det hjælper en del på det. Men Ford motorerne
> larmer generelt en del.
Tak for jeres svar. Så blev jeg det klogere. Jeg prøver lige den med olien,
det er vist også ved at være tid til et olieskift alligevel.
Mvh.
Anders Winther
>
> Niels
>
| |
Ukendt (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-07-05 19:48 |
|
> Det er hydrauliske ventilløftere som først fungerer ordentligt når olien
> er oppe i tryk.
> Man kan køre med 0w30 olie, det hjælper en del på det. Men Ford motorerne
> larmer generelt en del.
øhh bøø ville det ikke være bedre med en 20-50 ?? den er da tykkere, en 0-30
vil da klart forværre larmen, da den er meget tynd..
| |
Niels Bengaard (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 25-07-05 20:02 |
|
>> Det er hydrauliske ventilløftere som først fungerer ordentligt når olien
>> er oppe i tryk.
>> Man kan køre med 0w30 olie, det hjælper en del på det. Men Ford motorerne
>> larmer generelt en del.
>
> øhh bøø ville det ikke være bedre med en 20-50 ?? den er da tykkere, en
> 0-30 vil da klart forværre larmen, da den er meget tynd..
Uden at vide hvad der er i motoren nu vil jeg anbefale 0w30 til en så ny
motor.
0w30 smører meget hurtigt, men det kan naturligvis også løbe fra lyfterne
ved stilstand.
20w50 kan måske dæmpe støjen, det ved jeg ikke, men jeg kunne aldrig drømme
om at hælde så tyk olie på en ny motor.
Som jeg skriver støjer den model Ford motor en del ved koldstart, sådan er
det bare.
Niels
| |
Jørgen M. Rasmussen (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 25-07-05 22:20 |
|
"Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev i en meddelelse
> øhh bøø ville det ikke være bedre med en 20-50 ?? den er da tykkere, en
> 0-30 vil da klart forværre larmen, da den er meget tynd..
Så skulle det være fordi oliepumpen ikke kan få tryk nok på med tyk olie.
hvis motoren ikke er godkendt til 0W30 "tyndpisserpjask-olie", skal man
passe på, og i stedet bruge gl. tyk 15-20W40-50.
| |
Kim Voss Schrader (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 25-07-05 21:41 |
|
Hej!
Niels Bengaard wrote:
>
> Men Ford motorerne larmer generelt en del.
Hvilke motorer taler du her om? Synes da ikke min Zetec-maskine larmer...
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Claus Nygaard-Peders~ (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 25-07-05 22:10 |
|
Niels Bengaard skrev:
>>En af mine venner siger, at jeg skal have stillet ventilerne på min Ford
>>Escort '96.
>>Han begrunder det med at den lyder lidt "diesel-agtig" når man starter
>>motoren.
>>Er det korrekt opfattet af min ven?
>>
>>I så fald, hvormeget koster sådan en operation sådan cirka?
>
>
> Det er hydrauliske ventilløftere som først fungerer ordentligt når olien er
> oppe i tryk.
> Man kan køre med 0w30 olie, det hjælper en del på det. Men Ford motorerne
> larmer generelt en del.
Ville en 0W-40 eller em 5W-40 ikke være et bedre valg? 30'er olien giver
sikkert et øget olieforbrug.
Mvh
Claus
| |
Ukendt (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-07-05 00:17 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42e52f16$0$21659$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> En af mine venner siger, at jeg skal have stillet ventilerne på min Ford
>> Escort '96.
>> Han begrunder det med at den lyder lidt "diesel-agtig" når man starter
>> motoren.
>> Er det korrekt opfattet af min ven?
>>
>> I så fald, hvormeget koster sådan en operation sådan cirka?
>
> Det er hydrauliske ventilløftere som først fungerer ordentligt når olien
> er oppe i tryk.
> Man kan køre med 0w30 olie, det hjælper en del på det. Men Ford motorerne
> larmer generelt en del.
Det gavner sikkert ikke en meter at begynde at eksperimentere med
forskellige olie viskositeter. Motoren er en Zetec som jeg også har i min
mondeo.
Den larmer overhovedet ikke "generelt". HVIS den klaprer i ventilerne så er
det fordi oliekanalerne ikke har det godt mere i ventilløfterne. Man kan
vælge at leve med støjen eller skifte ventilløfterne.
Hos ford koster løfterne ca. 200 Kr pr stk og der er jo 16 stykker og så
arbejdsløn som nok udgør 4 timer. ~ 5.000 Kr hos Ford. Man kan også vælge
uoriginale fra Krogslund til 100 Kr pr stk og finde en billigere mekaniker
så det hele ender på ca. 2.500 Kr.
Hvis din motor kun larmer de første par sekunder så, kan du bare leve med
det.
Min motor har gået 300.000 Km og klaprer kun når temperaturen nærmer sig 0°C
og motoren er kold, så klaprer den de første 20 sekunder.
Jeg har selv prøvet med både tynd og tyk olie, det har INGEN forskel givet.
--
Tom
| |
|
|