> Hvad kan man gøre for at få bedst mulig benzinøkonomi? Altså punkt 1 på
den
> liste er naturligvis at lade være med at jokke for hårdt på speederen, men
> er der nogle ting der rent mekanisk kan hjælpe en? Den stand ens
> tændingssystem er i?
Her er mine umiddelbare forslag: (i tilfældig rækkefølge)
* Ikke jokke så hårdt på speederen. (Obligatorisk
)
* Tændrør, tændkabler, fordeler, rotor og tændspole i perfekt stand
* rent & tørt luftfilter (Nu ingen KN diskussion, please!)
* indsugningsluften skal ikke foropvarmes. - nogle modeller fører
indsugningsluften forbi udstødningsmanifold mens motor er kold
- det er ok(hurtigere opvarmning). Men varm motor SKAL have kold
luft.
* termostat skal være ok.
* en gang injector- / karburatorrens(benzinen skal forstøves - jo finere
jo bedre)
* Udstødning i tiptop stand (Det dur ikke hvis dæmpermaterialet ligger i
enden af
lydpotten og spærer for udgangen)
* sluk AC
* luk vinduer.
* ingen tagbagebærer
* intet unødigt bagage/skrammel i bilen
* Fuldsyntetisk letløbsolie (0W-30)
* "højt" dæktryk (Noget over det der normalt anbefales, 2,5-3,5 Bar)
* Smalle dæk - ikke noget med 225/35-17 dæk til en Ford Ka 1,0
* fremsynethed - læs trafikken og lad bilen motorbremse hen til det røde
lys.
* skift tidligt til højere gear.
* -men undgå sejtræk
* Hold konstant fart (acceleration = merforbrug)
* Undgå bremsedele der hænger,
håndbremse der hænger, flydende kaliber der er groet fast... osv.
Så kunne jeg ikke komme i tanke om mere
-jo forresten:
* Tank op, når der er priskrig :)
Er der nogen der ved om vindmodstanden kan mindskes
ved at montere spoilere og/eller sænke bilen???
/jesper