|
| Hvorfor står motorer ofte af efter motorve~ Fra : Lars Bonnesen |
Dato : 17-07-05 13:54 |
|
Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
til side, forladt som havareret.
Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
motorvejen som til sidst.
Vh, Lars.
| |
Roberto Saldo (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 17-07-05 14:27 |
|
Lars Bonnesen wrote:
> Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
> have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
> at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
> til side, forladt som havareret.
>
> Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
> trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
> til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
>
> Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
> motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
> endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
> motorvejen som til sidst.
Jeg tror det er Joyridere der smider dem der!
Mvh
Roberto
| |
Jacob Madsen (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Madsen |
Dato : 17-07-05 14:33 |
|
Olien koger og smadrer stempler og blok.
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:42da5cb9$0$97462$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Lars Bonnesen wrote:
>> Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter
>> at have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del
>> gange, at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler
>> skubbet til side, forladt som havareret.
>>
>> Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
>> trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm.
>> årsag til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
>>
>> Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får
>> varmen motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når
>> motoren endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel
>> midt på motorvejen som til sidst.
>
> Jeg tror det er Joyridere der smider dem der!
>
> Mvh
> Roberto
| |
Roberto Saldo (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 17-07-05 15:14 |
|
Jacob Madsen wrote:
> Olien koger og smadrer stempler og blok.
Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
>
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:42da5cb9$0$97462$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Lars Bonnesen wrote:
>>
>>>Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter
>>>at have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del
>>>gange, at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler
>>>skubbet til side, forladt som havareret.
>>>
>>>Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
>>>trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm.
>>>årsag til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
>>>
>>>Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får
>>>varmen motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når
>>>motoren endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel
>>>midt på motorvejen som til sidst.
>>
>>Jeg tror det er Joyridere der smider dem der!
>>
>>Mvh
>> Roberto
>
>
>
| |
Lars Bonnesen (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Lars Bonnesen |
Dato : 17-07-05 15:22 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jacob Madsen wrote:
>> Olien koger og smadrer stempler og blok.
>
> Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
Ja, men hvorfor står den så af lige ved motorvejens slutning - og ikke bare
et lidt tilfældigt sted på motorvejen?
Vh, Lars.
| |
Roberto Saldo (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 17-07-05 15:38 |
|
Lars Bonnesen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
> news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Jacob Madsen wrote:
>>
>>>Olien koger og smadrer stempler og blok.
>>
>>Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
>
>
> Ja, men hvorfor står den så af lige ved motorvejens slutning - og ikke bare
> et lidt tilfældigt sted på motorvejen?
De gider vel ikke gå så langt og smider den så snart de kommer til
afkørslen.
Bare fordi de humper afsted på 3 stempler kan den vel stadig køre.
Mvh
Roberto
| |
Ukendt (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-07-05 06:01 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
| Bare fordi de humper afsted på 3 stempler kan den vel stadig køre.
|
Og de kan fa... humpe langt, når man ikke er kunde nogen steder, så den kan
blive slæbt væk, og en selv kørt nærmere civilationen ;)).
| |
Rasmus (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 17-07-05 15:42 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jacob Madsen wrote:
> > Olien koger og smadrer stempler og blok.
>
> Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
Hvad har det med langtidsolier at gøre?
Fordi olien er tyndere betyder det ikke at kogepunktet er lavere.....
/Rasmus
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 08:47 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jacob Madsen wrote:
>> Olien koger og smadrer stempler og blok.
>
> Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
Vrøvl...
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Roberto Saldo (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 19-07-05 19:12 |
|
Henrik B. wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:42da679d$0$98666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Jacob Madsen wrote:
>>
>>>Olien koger og smadrer stempler og blok.
>>
>>Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
>
>
> Vrøvl...
Så forklar mig hvorfor de hælder 20w60 på racermotorer og ikke 0w20 som
de er begyndt med hos Ford i USA?
Mvh
Roberto
| |
Henrik B. (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-07-05 11:03 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:42dd4280$0$37532$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.
>>
>>
>> Vrøvl...
>
> Så forklar mig hvorfor de hælder 20w60 på racermotorer og ikke 0w20 som de
> er begyndt med hos Ford i USA?
FOrdi en racermotor presses til det yderste, og kan på ingen måder
sammenlignes med en alm. bilmotor - udover funktionsformen.
Normen at bruge i f.eks. USA, er 0W-30 olie. Også i de varme stater som
Californien o.s.v.
Og så længe at f.eks. en -30 olie klarer høj hastighed i en turbobil, ned
gennem Tyskland, så går det ikke anderledes med en alm. sugemotor.
Det der giver havarier, er ligegyldighed, for lange olieskift o.lign.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Brian S Jensen (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 16-07-05 14:41 |
|
"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
> have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
> at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
> til side, forladt som havareret.
>
> Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
> trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
> til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
>
> Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
> motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
> endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
> motorvejen som til sidst.
>
> Vh, Lars.
>
Hej Lars
Det er jo ligesom os mennesker, hvis vi til daglig gør og luller rundt så
går
det fint, men når vi så bliver presset noget over det normale, så vil
skavankerne
vise sig - skader som alligevel havde kommet på ét eller andet tidspunkt
Det samme med en bil - den bliver ofte belastet noget mere når den ryger
på motorvejen (vi snakker ældre biler) og er der så en dårlig kølerslange,
for lidt olie på eller en tilstoppet køler på en varm dag, så bliver der
behov
for nødsporet
Jeg er af den holdning at en bil skal altid være i en stand så den kan gå
igennem
syn og skal også kunne holde til en tur med en livlig speeder og bremsefod
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Ukendt (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-07-05 17:44 |
|
"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42da5f91$0$22190$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> på motorvejen (vi snakker ældre biler) og er der så en dårlig kølerslange,
> for lidt olie på eller en tilstoppet køler på en varm dag, så bliver der
Sjovt. Iflg ADAC er det kun (var det 3-4 %) som havde kølerproblemer.
Flertallet var elektronisk. Men ok, det er også nyere biler. Måske kølerne
er blevet bedre idag.
| |
Ukendt (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-07-05 15:22 |
|
"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
> have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
> at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
> til side, forladt som havareret.
>
> Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
> trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
> til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
>
> Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
> motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
> endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
> motorvejen som til sidst.
Jeg tror ikke det så ofte er tale om oliepumpen. Oftest er det
kølersystemet. Enten fordi slangerne er mørnede og pludselig revner, eller
også fordi man ikke gider hælde efter med vand før den lyser rødt.....og så
er der endda nogle som lige skal prøve at liste den hjem med rød lysende
pære. Længere tids kø-kørsel er også for meget for nogle biler.
Tja og så er der jo typisk også el-fejl af forskellig art.
--
Tom
| |
Roberto Saldo (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 17-07-05 15:46 |
|
Tom wrote:
> "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
> news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
>>have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
>>at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
>>til side, forladt som havareret.
>>
>>Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
>>trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
>>til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?
>>
>>Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
>>motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
>>endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
>>motorvejen som til sidst.
>
>
> Jeg tror ikke det så ofte er tale om oliepumpen. Oftest er det
> kølersystemet. Enten fordi slangerne er mørnede og pludselig revner, eller
> også fordi man ikke gider hælde efter med vand før den lyser rødt.....og så
> er der endda nogle som lige skal prøve at liste den hjem med rød lysende
> pære. Længere tids kø-kørsel er også for meget for nogle biler.
> Tja og så er der jo typisk også el-fejl af forskellig art.
Ja en hurtig tur på motorvejen, ned i hast og en defekt elektrisk
kølerventilator er den sikre død.
Mvh
Roberto
| |
Ukendt (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-07-05 16:15 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:42da6f3e$0$97471$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Jeg tror ikke det så ofte er tale om oliepumpen. Oftest er det
>> kølersystemet. Enten fordi slangerne er mørnede og pludselig revner,
>> eller også fordi man ikke gider hælde efter med vand før den lyser
>> rødt.....og så er der endda nogle som lige skal prøve at liste den hjem
>> med rød lysende pære. Længere tids kø-kørsel er også for meget for nogle
>> biler.
>> Tja og så er der jo typisk også el-fejl af forskellig art.
>
> Ja en hurtig tur på motorvejen, ned i hast og en defekt elektrisk
> kølerventilator er den sikre død.
Har selv prøvet det flere gange.....ikke så sjovt da det var langt nede i
tyskland. Dengang ejede vi ikke kongens mønt så uheld var forprogrammerede
--
Tom
| |
Ukendt (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-07-05 17:46 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42da75f4$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Har selv prøvet det flere gange.....ikke så sjovt da det var langt nede i
> tyskland. Dengang ejede vi ikke kongens mønt så uheld var forprogrammerede
FLERE gange ?
Sådan noget sker statistisk aldrig for een..,o) ?
| |
Ukendt (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-07-05 17:43 |
|
"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
> have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
> at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
> til side, forladt som havareret.
Med de strækninger vi har i danmark og maxhastigheder,
så bør det være en tilfældighed, ellers ville vi se lign.
tilfælde overalt på det danske vejnet.
| |
Lasse Langwadt Chris~ (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Langwadt Chris~ |
Dato : 21-07-05 00:15 |
|
Olesen wrote:
> "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
> news:42da54cb$0$50885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
>>have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
>>at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
>>til side, forladt som havareret.
>
>
>
> Med de strækninger vi har i danmark og maxhastigheder,
> så bør det være en tilfældighed, ellers ville vi se lign.
> tilfælde overalt på det danske vejnet.
>
>
måske ikke, jeg har længe kørt rundt i en gammel corolla hvor de fleste
ribberne i køleren manglede, Det en ingen problem med en mand i
bilen, men med et par ekstra mand i bilen og på motorvej kom den faretruende
tæt på det røde felt ved bare 120Km/t. Hvis det blev kombineret
med en defekt blæser kunne det nok få den til at opgive ævret ved
en motorvejs frakørsel.
-Lasse
| |
|
|