"Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3f581202.0507160224.5d80f650@posting.google.com...
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message
> news:<42d782a0$0$21446$d40e179e@nntp06.dk.telia.net>...
>
>>
>> > Gad vide hvilken gearkasse der sidder i? Man kan jo faktisk
>> > ikke høre om der bliver skiftet gear.
>>
>> Nej, det lyder næsten som om, der er monteret en automatgearkasse.
>>
>> /Jan W Nielsen
>
> Det er en 2-trins Chevrolet aut.gearkasse, en "Powerglide", som
> egenligt er noget fra 50`erne. Den kan forstærkes og er meget brugt
> til dragrace og som folk jo nok kan se er det noget der duer!
>
> Når man kommer op i sådanne Hk størrelser og mest fokusere på 1/4
> mile, er der ingen grund til at spilde tid med at skifte gear. Der er
> rigeligt med Hk/Nm til at trække og når sådan en Powerglide er lavet
> rigtigt, ligger motoren inden for de rigtige omdrejninger hele vejen
> ned at banen.
> Converterne (momentomformeren) er f.eks så "løse", at bilen ikke
> begynder at trille før man kommer over f.eks 3000 omdr. Holder man den
> på bremsen kan den tag endnu flere omdr uden at bilen køre. Det er
> lidt som en elastik ned af banen, bilen kører stærkere og stærkere
> mens motoren ligge på næsten de samme omdrejninger hele tiden.
> Selvfølgelig lige omkring hvor man har max effekt! :)
>
> Topfuel er lidt det samme, bare helt uden gear! Her filer koblingen og
> kobler langsomt til ned af banen. På den måde holdes motoren på de
> rigtige omdrejninger. Mulig tilkoblingshastighed er en videnskab i
> forhold til vejr, temperaturen, bane og greb. Når tilkoblingen bliver
> lidt for aggresiv, er det at det hele går op i røg...også 200 meter
> nede af banen, for trækkraft er der mere end rigeligt af. Det er her
> mandskabet i pitten kommer ind, ingen vinder ved bare at give gas. Det
> er slet ikke spor let at køre så stærkt.
Tak for de gode svar / oplysninger. Så lærte jeg også lidt idag
Mvh
LarsZK