Jeg ville nok købe et 100 el. 120 Ah forbrugsbatteri. Kan fåes i de fleste
maritime butikker. Prisen er dog lidt peberet
Dette ville jeg koble køleboksen til og så få det koblet til bilens
eksiterende 12 V net med et relæ, som slår til når motoren er tændt.
"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message
news:42d60c53$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Kan bilens normale generator lade dem begge to op uden at blive
> > overbelastet?
> > Og hvordan adskiller man dem? Findes der en "dims" til det? Et relæ
måske?
>
> Ja..det vil jeg mene.
> Der findes en dims og kan købes i de fleste bil butikker. Jeg ville nok
selv
> lave en :
>
> > Når jeg kører har jeg ingen problemer (har forresten lige fået et
> laderelæ,
> > der først slår fra ved 14,7V, men det er en anden sag), men hvis vi
tager
> en
> > tur til Sverige i naturen et par dage, så skulle det jo gerne kunne køre
> > uden at stoppe p.g.a. strømmangel en nats tid. Det har en batterivogter,
> som
> > slår fra ved ca. 12,4 V (tror jeg) og forrige år gik det fint, men i år
> slår
> > den fra hele tiden kort efter jeg har stoppet motoren.
> > Batterivogteren har tre stillinger: HIGH, MED og LOW. Det første til
> > startbatterier, det sidste til et forbrugsbatteri, der ikke skal bruges
> til
> > at starte med. Har prøvet på MED og LOW og det gik fint. Ingen problemer
> med
> > at starte, selvom den var lidt sløv efter et par dage...
>
> Hvor mange watt er den der køle ting på ??.. så kan du jo hurtig regne ud
> hvor mange ampere den sluger..
> Sluger den f.eks.120 W vil den bruge 10 A..Så et 75 Ah batteri vil kunne
> holde liv i den i ca. 7,5 time (På en meget meget god da kun, vil nok
skyde
> på maks 6 timer.)
>
> >
> > Jeg skulle måske spørge på en anden måde så: Hvor mange volt skal der
> > normalt være på et sundt batteri? Det må jo være over 12,4... Jeg har et
> > 75Ah siddende i nu, hvis det betyder noget.
>
> Uden belastning skal der være lidt over 12 V på et iorden batteri.. sådan
> cirka. Når motoren er tændt skal der være over 14 V, da der lades på
> batteri. Man lader altid med en højere spænding, da det er den eneste måde
> man kan få ampere til at løber til batteriet og ikke væk
> Tændes f.eks. lyset skal spændingen også gerne holde sig over 12 V, ellers
> er kapaciteten ved at være væk fra batteriet.(Batteri ved at være afladt).
>
> >
> > --
> > Hilsen Jakob
> >
> >
>
>