|
| "Problem" med klimaanlæg Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 12-07-05 23:01 |
|
Hejsa
Har just anskaffet mig en Saab 9000 CST '94.
Har mine tvister med klimaanlægget...
Jeg hentede den i Tyskland og på vej hjem begyndte det at drille. Den slog
fint til med kompressoren men den kølte overhovedet ikke af og til.
Så kunne jeg slukke det, vente 2 min. og så tænde igen og så virkede det
igen - måske 5 min., måske 1 time, så var den gal igen = ingen køling men
komp. kører.
At slukke, vente 2 min. og tænde får det til at køle som regel.
Da jeg nåede til Danmark 600km senere og en hel del banden (32 grader varmt
udenfor), kørte det faktisk konstant hele vejen fra grænsen og hjem til
Kolding.
Det er iskoldt det luft der kommer og anlægget har fået lavet service i
2004. Den kolde luft er der inden for 10 sekunder når jeg tænder for det.
Hvad kan der mon være galt? Løs forbindelse? Manglede kølemiddel eller
måske for meget af det?
Håber I kan hjælpe mig
På forhånd tak!!
MVH
| |
Torben E (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-05 14:03 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns969220BB986nononoinvalid@62.243.74.163...
> Hejsa
>
> Har just anskaffet mig en Saab 9000 CST '94.
>
> Har mine tvister med klimaanlægget...
>
> Jeg hentede den i Tyskland og på vej hjem begyndte det at drille. Den slog
> fint til med kompressoren men den kølte overhovedet ikke af og til.
>
> Så kunne jeg slukke det, vente 2 min. og så tænde igen og så virkede det
> igen - måske 5 min., måske 1 time, så var den gal igen = ingen køling men
> komp. kører.
>
> At slukke, vente 2 min. og tænde får det til at køle som regel.
>
> Da jeg nåede til Danmark 600km senere og en hel del banden (32 grader
> varmt
> udenfor), kørte det faktisk konstant hele vejen fra grænsen og hjem til
> Kolding.
>
> Det er iskoldt det luft der kommer og anlægget har fået lavet service i
> 2004. Den kolde luft er der inden for 10 sekunder når jeg tænder for det.
>
> Hvad kan der mon være galt? Løs forbindelse? Manglede kølemiddel eller
> måske for meget af det?
>
> Håber I kan hjælpe mig
>
> På forhånd tak!!
>
> MVH
Hvad sker der hvis du laver en selftest / fejlkodeudlæsning på
ACC´en ?
Torben E
| |
Martin Johansen [600~ (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 13-07-05 15:15 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in
news:42d510fd$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Hvad sker der hvis du laver en selftest / fejlkodeudlæsning på
> ACC´en ?
Det glemte jeg self. at nævne i første post: Den kører testen igennem og
melder 0 på displayet.
MVH
| |
Torben E (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-05 16:16 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9692A55175484nononoinvalid@62.243.74.163...
> "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in
> news:42d510fd$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>> Hvad sker der hvis du laver en selftest / fejlkodeudlæsning på
>> ACC´en ?
>
> Det glemte jeg self. at nævne i første post: Den kører testen igennem og
> melder 0 på displayet.
>
>
> MVH
Okay, kører den lille blæser ved føleren, eventuelt rens med
trykluft, den bliver nemt støvet, med underlig regulering til følge.
Torben E
| |
Martin Johansen [600~ (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 13-07-05 16:38 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42d53013$0$173
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Okay, kører den lille blæser ved føleren, eventuelt rens med
> trykluft, den bliver nemt støvet, med underlig regulering til følge.
Den går jeg lige igennem i morgen - har ligget søvnløs hele natten så er
minus frisk lige nu til at stå med hovedet begravet
Tak for tip!
MVH
| |
Torben E (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-05 17:02 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9692B34E2C5DEnononoinvalid@62.243.74.163...
> "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42d53013$0$173
> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>> Okay, kører den lille blæser ved føleren, eventuelt rens med
>> trykluft, den bliver nemt støvet, med underlig regulering til følge.
>
> Den går jeg lige igennem i morgen - har ligget søvnløs hele natten så er
> minus frisk lige nu til at stå med hovedet begravet
>
> Tak for tip!
>
> MVH
Ja selvtak da, detskal vi nok finde ud af.
Torben E
| |
Martin Johansen [600~ (14-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 14-07-05 11:07 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42d53af2$0$172
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>> Okay, kører den lille blæser ved føleren, eventuelt rens med
>>> trykluft, den bliver nemt støvet, med underlig regulering til følge.
> Ja selvtak da, detskal vi nok finde ud af.
Nu har jeg været ude med hovedet begravet sammen med en lygte.
Eneste blæser jeg kan finde er selvsagt den store til køleren, men dælme om
jeg kan se andre.
Hvor skal den sidde den lille til klima?
MVH
| |
Henrik B. (14-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-05 14:13 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns96937B4C9140Dnononoinvalid@62.243.74.163...
>>>> Okay, kører den lille blæser ved føleren, eventuelt rens med
>>>> trykluft, den bliver nemt støvet, med underlig regulering til følge.
>
> Nu har jeg været ude med hovedet begravet sammen med en lygte.
>
> Eneste blæser jeg kan finde er selvsagt den store til køleren, men dælme
> om
> jeg kan se andre.
>
> Hvor skal den sidde den lille til klima?
*ROFL*
Der sidder en lille føler (med en blæser bagved) inde i kabinen. Den måler
luftens temp i kabinen.
Til højre for rattet, lige ved sædevarmeknapperne, sidder der en lille
cirkelformet "rist". Denne plastik-rist piller (trækker) du forsigtigt ud.
Dér bagved, sidder et lille print, med en motor bagved. Ud mod dig, sidder
der en lille modstand på printet. Er den fuld af støv og "nams", renser du
den af med en pensel, klud eller lign. På igen med plastik-risten, og
færdig...
Du kan evt. lige kigge ind, og tjekke at blæseren kører, inden du sætter
"låg" på igen.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
>
> MVH
| |
Martin Johansen [600~ (14-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 14-07-05 18:08 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:42d664e7$0$98519$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> *ROFL*
Så så der
> Der sidder en lille føler (med en blæser bagved) inde i kabinen. Den
> måler luftens temp i kabinen.
Crap - jeg troede den sad i motorrum ud for den termiske sikring/føler i
selve kompressor.
Er det inde bag det dæksel der er formet som et sigtekorn lige ved
rattet?
> Til højre for rattet, lige ved sædevarmeknapperne, sidder der en lille
> cirkelformet "rist". Denne plastik-rist piller (trækker) du forsigtigt
> ud.
Ahh yes, glem ovenfor-spørgsmålet
> Dér bagved, sidder et lille print, med en motor bagved. Ud mod
> dig, sidder der en lille modstand på printet. Er den fuld af støv og
> "nams", renser du den af med en pensel, klud eller lign. På igen med
> plastik-risten, og færdig...
Selve risten er ihvertfald godt støvet til kan jeg se.
> Du kan evt. lige kigge ind, og tjekke at blæseren kører, inden du
> sætter "låg" på igen.
Tak for tip til dig og Torben - jeg har lige parkeret hende for i dag,
så jeg regner med at kigge i morgen på det.
MVH
| |
Henrik B. (15-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 15-07-05 14:39 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9693C294C607Dnononoinvalid@62.243.74.163...
> Tak for tip til dig og Torben - jeg har lige parkeret hende for i dag,
> så jeg regner med at kigge i morgen på det.
Og det havde du så ikke alligevel.. )
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Lars Andersen (14-07-2005)
| Kommentar Fra : Lars Andersen |
Dato : 14-07-05 14:42 |
|
Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> skrev:
>Hejsa
>
>Har just anskaffet mig en Saab 9000 CST '94.
>
>Har mine tvister med klimaanlægget...
>
>Jeg hentede den i Tyskland og på vej
>hjem begyndte det at drille. Den slog
>fint til med kompressoren men den
>kølte overhovedet ikke af og til.
>
>Så kunne jeg slukke det, vente 2 min.
>og så tænde igen og så virkede det
>igen - måske 5 min., måske 1 time, så
>var den gal igen = ingen køling men
>komp. kører.
>
>At slukke, vente 2 min. og tænde får
>det til at køle som regel.
>
>Da jeg nåede til Danmark 600km senere
>og en hel del banden (32 grader varmt
>udenfor), kørte det faktisk konstant
>hele vejen fra grænsen og hjem til
>Kolding.
>
>Det er iskoldt det luft der kommer og
>anlægget har fået lavet service i
>2004. Den kolde luft er der inden for
>10 sekunder når jeg tænder for det.
>
>Hvad kan der mon være galt? Løs
>forbindelse? Manglede kølemiddel eller
>måske for meget af det?
>
>Håber I kan hjælpe mig
>
>På forhånd tak!!
>
>MVH
Hej Martin
Du skal lige være helt sikker på at kompressoren køre. Der sidder
en koblingsplade på komp. Er den i funktion når anlæget ikke
virker. Man kan se det for enden af remskiven på kompre. Den fejl
du beskriver kan skyldes 2 ting. Mangler gas eller defekt
sugespole/ kobling på komp. Eller også er afstanden mellem
remskiven og koblingspladen kompres for stor.
MVH
Lars
| |
Martin Johansen [600~ (14-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 14-07-05 18:10 |
|
Lars Andersen <strbeck@UQ83Mmail.tele.dk> (slet UQ83M) wrote in
news:11213487340.78927673519696@dtext.news.tele.dk:
> Du skal lige være helt sikker på at kompressoren køre.
Det gør den - det kan jeg både mærke og høre.
> Der sidder
> en koblingsplade på komp. Er den i funktion når anlæget ikke
> virker.Man kan se det for enden af remskiven på kompre.
Hvordan ser jeg det helt præcist.
Mit "problem" er, at det er meget periodisk så jeg håber jeg kan holde ind
til siden når den gør det
> Den fejl
> du beskriver kan skyldes 2 ting. Mangler gas
OGså selvom når det virker at det er iskoldt?
> eller defekt
> sugespole/ kobling på komp. Eller også er afstanden mellem
> remskiven og koblingspladen kompres for stor.
Er det noget man selv kan justere/udskifte? Med det mener jeg om det er
noget der kræver specialværktøj eller speciel viden.
MVH
| |
Nielsen (15-07-2005)
| Kommentar Fra : Nielsen |
Dato : 15-07-05 16:16 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
news:Xns969220BB986nononoinvalid@62.243.74.163...
> Hejsa
>
> Har just anskaffet mig en Saab 9000 CST '94.
>
> Har mine tvister med klimaanlægget...
>
> Jeg hentede den i Tyskland og på vej hjem begyndte det at drille. Den slog
> fint til med kompressoren men den kølte overhovedet ikke af og til.
>
> Så kunne jeg slukke det, vente 2 min. og så tænde igen og så virkede det
> igen - måske 5 min., måske 1 time, så var den gal igen = ingen køling men
> komp. kører.
>
> At slukke, vente 2 min. og tænde får det til at køle som regel.
>
> Da jeg nåede til Danmark 600km senere og en hel del banden (32 grader
> varmt
> udenfor), kørte det faktisk konstant hele vejen fra grænsen og hjem til
> Kolding.
>
> Det er iskoldt det luft der kommer og anlægget har fået lavet service i
> 2004. Den kolde luft er der inden for 10 sekunder når jeg tænder for det.
>
> Hvad kan der mon være galt? Løs forbindelse? Manglede kølemiddel eller
> måske for meget af det?
>
> Håber I kan hjælpe mig
>
> På forhånd tak!!
Min erfaring: for lidt over et år siden købte vi en 9000 CSET '96.
Efterhånden fandt vi ud af at klimaanlægget kun virkede ind imellem. Når vi
startede bilen, virkede det, men efter et stykke tid gik det ud. Efter en
måneds tid holdt det helt op med at virke. Vi fandt ud af at det var
magnetkoblingen i kompressoren det var galt med, og fik sat en anden
kompressor (brugt) i. Nu virker det fint.
vh
Nille
| |
|
|