|
| benzin økonomi tips og tricks Fra : Nicolaj C. |
Dato : 07-07-05 00:10 |
|
Jeg er begyndt at stoppe motoren, når jeg holder for rødt. Men jeg ved ikke
rigtig om det giver nogen mening.
Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end pjat.
Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?
| |
Ukendt (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-05 06:08 |
|
"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse
| Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end
pjat.
Det er mere aht. luftforureningen, i byområder er der mange biler som
holder, og holder i tomgang. For når du skal starte, giver du den tit noget
"gas" for at få den til at "fænge", og så er den fortjeneste væk, med mindre
det er 10-15 min du holder.
| |
Rasmus (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 07-07-05 16:14 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:42ccb84a$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse
>
> | Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end
> pjat.
>
> Det er mere aht. luftforureningen, i byområder er der mange biler som
> holder, og holder i tomgang. For når du skal starte, giver du den tit
noget
> "gas" for at få den til at "fænge", og så er den fortjeneste væk, med
mindre
> det er 10-15 min du holder.
Træder du på speederen når du starter din bil?
/Rasmus
| |
Martin Johansen [600~ (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 07-07-05 23:29 |
|
"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in news:42cd469c$0$24588
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
> Træder du på speederen når du starter din bil?
Det tror jeg der er mange der gør - snothamrende forkert med moderne
indsprøjtningsmotorer.
MVH
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-07-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-07-05 06:56 |
|
"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Det tror jeg der er mange der gør - snothamrende forkert med moderne
> indsprøjtningsmotorer.
Det er da kun gamle mennesker der gør det. Dem der er opvokset med
kaburatorbiler....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Martin Johansen [600~ (08-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 08-07-05 12:30 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in
news:42CE1562.38FC3F56@du.kan.finde.den:
> Det er da kun gamle mennesker der gør det. Dem der er opvokset med
> kaburatorbiler....
Lige mine tanker.
"hvaa lillemor a' har kjørt automobil i fyrretyve år så a' trår nok a' ve'
hvodden sådan noet skal kjøres".
Gamle mennesker kan være så sjove nogengange... de holder bare fast i gamle
traditioner og vaner som en igle på huden...
MVH
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-07-05 06:29 |
|
"Nicolaj C." skriver:
>
> Jeg er begyndt at stoppe motoren, når jeg holder for rødt. Men jeg ved ikke
> rigtig om det giver nogen mening.
Lidt, men det hjælper langt mere at køre pænt.
Fartpilot hjælper _meget_ siger min erfaring. Man har tendens til at
køre for hurtigt når man selv skal styre pedalen, men man sætter ikke
fartpiloten så højt. Det sparer. Jeg har "vundet" ca 1 km/l ekstra og
forventer at det bliver bedre ved langture.....
Inden fartpilot = 18,3 til 18,5 km/l, efter montering 19,5 km/l på
første tankfuld og gennemsnit på næste tank siger 21 (hvilket svarer
til godt og vel 20).
> Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end pjat.
> Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?
Ca 0,5 liter/time - påstår min Golf.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian S Jensen (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 07-07-05 07:25 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:42CCBD89.1E05FA68@du.kan.finde.den...
> "Nicolaj C." skriver:
> Lidt, men det hjælper langt mere at køre pænt.
> Fartpilot hjælper _meget_ siger min erfaring. Man har tendens til at
> køre for hurtigt når man selv skal styre pedalen, men man sætter ikke
> fartpiloten så højt. Det sparer. Jeg har "vundet" ca 1 km/l ekstra og
> forventer at det bliver bedre ved langture.....
>> Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?
>
> Ca 0,5 liter/time - påstår min Golf.....
>
>
>
> Klaus
Hej Klaus
Fartpiloten giver jeg dig 100% ret i - jeg ville hellere undvære klima !
Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Brian Sørup (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 07-07-05 07:37 |
|
"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42cccad4$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> >> Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?
> >
> > Ca 0,5 liter/time - påstår min Golf.....
> >
> >
> >
> > Klaus
>
> Hej Klaus
>
> Fartpiloten giver jeg dig 100% ret i - jeg ville hellere undvære klima !
>
> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder
Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
| |
Henning Præstegaard (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Henning Præstegaard |
Dato : 07-07-05 09:28 |
|
Brian Sørup wrote:
>> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder
>
> Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang
>
Sad lige og fundrede over.
Hvis man kører 100kmt i en time med en bil der kører 20km/l
så bruger man 5 liter pr time.
mvh
Henning
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-07-05 09:37 |
|
"Henning Præstegaard" skriver:
>
> Sad lige og fundrede over.
> Hvis man kører 100kmt i en time med en bil der kører 20km/l
> så bruger man 5 liter pr time.
Regne regne matematik
En scorpio har en meget tung motor at dreje rundt ???
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian Sørup (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 07-07-05 13:49 |
|
"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse
news:42cce7a3$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Brian Sørup wrote:
>
> >> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder
> >
> > Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang
> >
> Sad lige og fundrede over.
> Hvis man kører 100kmt i en time med en bil der kører 20km/l
> så bruger man 5 liter pr time.
Kan godt se hvor du vil hen.... jeg tjekker lige næste gang jeg får lov at
låne bilen af Mit Livs Direktör
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
| |
Brian Sørup (08-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 08-07-05 18:50 |
|
"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42cd24a4$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse
> news:42cce7a3$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Brian Sørup wrote:
> >
> > >> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder
> > >
> > > Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang
> > >
> > Sad lige og fundrede over.
> > Hvis man kører 100kmt i en time med en bil der kører 20km/l
> > så bruger man 5 liter pr time.
>
> Kan godt se hvor du vil hen.... jeg tjekker lige næste gang jeg får lov at
> låne bilen af Mit Livs Direktör
>
Den ligger på 1,3l/time i tomgang
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
| |
Ukendt (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-05 15:54 |
|
"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42cccd7c$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:42cccad4$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> >> Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut
>> >> ?
>> >
>> > Ca 0,5 liter/time - påstår min Golf.....
>> >
>> >
>> >
>> > Klaus
>>
>> Hej Klaus
>>
>> Fartpiloten giver jeg dig 100% ret i - jeg ville hellere undvære klima !
>>
>> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder
>
> Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang
min mondeo siger mellem 0.7 og 0.9 L/time alt efter om AC kører og hvor varm
motoren er
--
Tom
| |
Brian (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 07-07-05 16:47 |
|
Brian Sørup wrote:
> Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang
Det var alligevel en sjat - min Vectra A V6 napper ifølge
boardcomputeren ~1,3l/timen
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-07-05 07:43 |
|
Brian S Jensen skriver:
>
> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder
Det påstår den hådnakket. Og 0,6l/t når A/C er slået til.
Jeg har ikke tænkt mig at afprøve det.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Finn Holmegaard (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Finn Holmegaard |
Dato : 07-07-05 20:35 |
|
>
> Hej Klaus
>
> Fartpiloten giver jeg dig 100% ret i - jeg ville hellere undvære klima !
>
> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder
>
> Mvh.
> Brian S Jensen
Hej
Det skal nok passe, Klaus 'glemmer' at skrive at hans Golf er en diesel
Skodaen bruger 0,5 l/timen i tomgang, og 0,8 med aircon på.
/Finn
| |
Lauge (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Lauge |
Dato : 07-07-05 07:41 |
|
> Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end
> pjat.
> Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?
Motoren bruger max. 1l/time, hvis benzinen koster 9kr/l giver det 15øre pr.
minut. Her skal du så trække et lille tab fra ved start af motoren igen.
Samtidig slider du nok betydeligt på startmotoren. En startmotor koster vel
ca. 1000kr plus montering (hvis du ikke kan klare det selv), så jeg tvivler
på du kommer til at spare noget i den sidste ende.
Mvh.
Lauge
| |
Ukendt (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-05 15:57 |
|
"Lauge" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:42ccce7e$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...
>> Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end
>> pjat.
>> Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?
>
> Motoren bruger max. 1l/time, hvis benzinen koster 9kr/l giver det 15øre
> pr. minut. Her skal du så trække et lille tab fra ved start af motoren
> igen. Samtidig slider du nok betydeligt på startmotoren. En startmotor
> koster vel ca. 1000kr plus montering (hvis du ikke kan klare det selv), så
> jeg tvivler på du kommer til at spare noget i den sidste ende.
Det gør man med garanti ikke, når man også skal tænke på det øgede slid på
batteriet
--
Tom
| |
Hans L. Jørgensen (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 07-07-05 21:13 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42cd42b2$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Det gør man med garanti ikke, når man også skal tænke på det øgede slid på
> batteriet
>
Slid på batteri, det tager ikke skade af at blive brugt, blot det er
vedligeholdt med korrekt vand i cellerne.
Da man i sin tid fik loven om kørelys om dagen blev det sagt at det ville
forlænge batteriernes levetid, ok det er godt efterhånden en del år siden,
udviklingen af batterier har jo ikke stået helt stille, men der er jo dog
stadig tale om blyceller.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
Ukendt (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-05 21:24 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:e_fze.312$Kn4.2@news.get2net.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42cd42b2$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Det gør man med garanti ikke, når man også skal tænke på det øgede slid
>> på
>> batteriet
>>
>
> Slid på batteri, det tager ikke skade af at blive brugt, blot det er
> vedligeholdt med korrekt vand i cellerne.
selvfølgelig slides et batteri når det skal starte en motor.
> Da man i sin tid fik loven om kørelys om dagen blev det sagt at det ville
> forlænge batteriernes levetid, ok det er godt efterhånden en del år siden,
> udviklingen af batterier har jo ikke stået helt stille, men der er jo dog
> stadig tale om blyceller.
Det er generator som forsyner ALT i bilen, når først motoren kører.
Batteriet er faktisk kun til for at få motoren startet og lave lidt
stabilidrting af spændingen fra generatoren. Så lys slider kun på batteriet
hvis det er sådan at lyset tændes før motoren er igang.
--
Tom
| |
Ukendt (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-05 21:27 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42cd8f5f$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:e_fze.312$Kn4.2@news.get2net.dk...
>>
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:42cd42b2$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> Det gør man med garanti ikke, når man også skal tænke på det øgede slid
>>> på
>>> batteriet
>>>
>>
>> Slid på batteri, det tager ikke skade af at blive brugt, blot det er
>> vedligeholdt med korrekt vand i cellerne.
>
selvfølgelig slides et batteri når det skal starte en motor.
>
>
>> Da man i sin tid fik loven om kørelys om dagen blev det sagt at det ville
>> forlænge batteriernes levetid, ok det er godt efterhånden en del år
>> siden,
>> udviklingen af batterier har jo ikke stået helt stille, men der er jo dog
>> stadig tale om blyceller.
>
Det er generatoren som forsyner ALT i bilen, når først motoren kører.
Batteriet er faktisk kun til for at få motoren startet og lave lidt
stabilisering af spændingen fra generatoren. Så lyset slider kun på
batteriet
hvis det er sådan at lyset tændes før motoren er igang.
--
Tom
| |
Hans L. Jørgensen (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 07-07-05 21:37 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42cd8f5f$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:e_fze.312$Kn4.2@news.get2net.dk...
> >
>
> selvfølgelig slides et batteri når det skal starte en motor.
>
Vil du så ikke lige være rar at delagtiggøre vi andre i din viden på
området, når du så skråsikkert kan postulere/afgøre at brug af batteriet
"slider" det mere end "vedligehold".
>
>
> Det er generator som forsyner ALT i bilen, når først motoren kører.
> Batteriet er faktisk kun til for at få motoren startet og lave lidt
> stabilidrting af spændingen fra generatoren.
Hmmm - og det mener du ikke jeg er vidende om!!
> Så lys slider kun på batteriet
> hvis det er sådan at lyset tændes før motoren er igang.
>
Lyset i sig selv slider ikke batteriet, kun generatoren, og dertil lidt øget
brændstofforbrug.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
Ukendt (07-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-05 22:22 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:rlgze.323$rY4.28@news.get2net.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42cd8f5f$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
>> news:e_fze.312$Kn4.2@news.get2net.dk...
>> >
>>
>> selvfølgelig slides et batteri når det skal starte en motor.
>>
> Vil du så ikke lige være rar at delagtiggøre vi andre i din viden på
> området, når du så skråsikkert kan postulere/afgøre at brug af batteriet
> "slider" det mere end "vedligehold".
Der er jo tale om en afladning af batteriet hver gang man laver en start.
Man kan også se det tydelig på strømforbruget der bruges til at genoplade
batteriet (ved at måle med en strømtang). Hvis man totalt aflader et
blybatteri så holder det itl ca. 200 gange, men da der er langt til en total
afladning så er holdbarheden naturligvis til langt flere end 200 starter.
Hvor længe afhænger af hvor mange sek. det tager at starte, samt batteriets
temperatur og en del andre faktorer. Teorien kan man læse om ved Varta og
Sonnenschein (eller det KUNNE man)
>> Det er generator som forsyner ALT i bilen, når først motoren kører.
>> Batteriet er faktisk kun til for at få motoren startet og lave lidt
>> stabilidrting af spændingen fra generatoren.
>
> Hmmm - og det mener du ikke jeg er vidende om!!
Jeg har ikke udtalt mig om hvad du ved
>> Så lys slider kun på batteriet
>> hvis det er sådan at lyset tændes før motoren er igang.
>>
>
> Lyset i sig selv slider ikke batteriet, kun generatoren, og dertil lidt
> øget
> brændstofforbrug.
ja
--
Tom,
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-07-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-07-05 06:58 |
| | |
Leonard (08-07-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 08-07-05 08:35 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>> Det gør man med garanti ikke, når man også skal tænke på det øgede slid på
>> batteriet
>
>Gad vide, hvor mange Lupo der har fået skiftet batteri på den konto
>???
Jeg ved det ikke, men batteriet i en Lupo 3L er på størrelse med et
alm. kolonihavehus, så det må være en dyr omgang, da der skal 2 mand
og en kran fra Klose eller BMS til at løfte det op af bagagerummet
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/
| |
|
|