Nye hynder
Fra : sailor99

Dato : 15-07-05 02:23

Hej!

Jeg skal have nye hynder til båden og har fået et tilbud på arbejdet.
Skum og stof er diskuteret - vi har besluttet os for Alcantara - dog forstår
jeg ikke, at polstreren ikke vil montere Alcantara på alle flader, men sy
noget andet ( jeg mener, han kaldte det Fibertex) på bagsiden, når prisen
ikke er afgørende. - Polstreren hævder, at hynden ånder bedre og ligger
bedre - jeg synes, det er "snak fra de varme lande".
Er der en i gruppen, der kan bringe lys over land??

Mvh
Georg

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 15-07-05 09:29

> [...]
> bedre - jeg synes, det er "snak fra de varme lande".
> Er der en i gruppen, der kan bringe lys over land??

Det er korrekt, at man typisk anvender et "åbent" materiale på bagsiden så
de bedre kan ånde.
Især i åbne både (ala min vandskibåd og ved cockpit) er det vigtigt, at
vandet kan løbe igennem.

Om hynden ligger bedre ved jeg ikke noget om.

Leon

Ønsker jer alle Hobie-vejr og 20+kn
55.18.728N 11.10.018E
www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv

Fra : Lars Clement

Dato : 15-07-05 10:22

Står selv med samme problem. Hvad er der valgt som fyldskum ?

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-07-05 12:52

sailor99 <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev:
> [...]
>besluttet os for Alcantara - dog forstår
>jeg ikke, at polstreren ikke vil
>montere Alcantara på alle flader, men sy

Det er nu ikke så forkert det som polsteren foreslår dig.
Fibertex stoffet giver en større gennemtrængelighed end
oversidestoffet for luft og dermed borttransport af vanddamp.
Fibertex er betydeligt mere formstabilt og friktionen mod
underlaget er betydelig større.

Ligger dine hynder an mod et fast underlag vil undersiden efter en
nats søvn føles fugtig. Hynderne skal sættes på højkant indtil
Fibertexen er tør igen. Havde der været anvendt overstof så ville
hynderne nok være fugtige helt hen på aftenen hvor du igen skal
sove.
Det vil på sigt give utroligt fugtige hynder som giver grobund for
skimmeldannelser og andet skab, som ikke er godt for heldbredet.

Mvh/Harding

Fra : Calle.

Dato : 15-07-05 14:38

sailor99 wrote:
> [...]
> varme lande".
> Er der en i gruppen, der kan bringe lys over land??

det er jo også sådan de fleste sofåhynder er lavet.
--
Calle.