Billigt sikkerhedsudstyr?
Fra : Henning

Dato : 13-07-05 21:31

Jeg ved godt man ikke skal gå på kompromis mht. sikkerhedsudstyr, men
kan man få det samme udstyr til det halve nogle steder, er der jo ikke
noget galt i at spare
Kan nogle net-baserede steder anbefales? Jeg tænker på nødblus og
-raketter, selvoppustelig redningsvest osv.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-07-05 22:07

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> Jeg ved godt man ikke skal gå på kompromis mht. sikkerhedsudstyr, men
> kan man få det samme udstyr til det halve nogle steder, er der jo ikke
> noget galt i at spare

Du går heller ikke på kompromis med sikkerheden. Alt sikkerhedsudstyr testes
og godkendes efter præcis de samme krav og omfattende prøver, og så længe
udstyret er godkendt, så burde man være sikret.

Sikkerhedsudstyr skal ikke blot udstyres med en konformitetserklæring, før
det kan opnå CE-mærkning/godkendelse, det skal igennem rigtige test og
prøver.

Naturligvis kan udstyret senere hen kaldes tilbage, men det kan ske for alle
producenter, uanset pris.

Claus

Fra : Spiff

Dato : 14-07-05 08:11

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget galt i at spare
> Kan nogle net-baserede steder anbefales? Jeg tænker på nødblus og
> -raketter, selvoppustelig redningsvest osv.

Prøv http://www.netbaad.com
Jeg har lige købt et kompas der og syntes selv det var til en god pris. Man
kan tit være heldig at de køre med en skarp pris på det man leder efter.

MVH
Jesper

Fra : hhandresen

Dato : 14-07-05 09:08

Henning wrote:
> Jeg ved godt man ikke skal gå på kompromis mht. sikkerhedsudstyr, men
> kan man få det samme udstyr til det halve nogle steder, er der jo ikke
> noget galt i at spare
> Kan nogle net-baserede steder anbefales?

Hejsa

www.netbaad.com

Der har jeg handlet med succes, men der er også andre netbutikker

/HH

Fra : Lars Holst

Dato : 14-07-05 12:55

Henning <nomail@all.invalid> said in

> [...]
> noget galt i at spare
> Kan nogle net-baserede steder anbefales? Jeg tænker på nødblus og
> -raketter, selvoppustelig redningsvest osv.

Du får nok det billigste kvalitetssikkerhedsudstyr på de engelske websites.

Og jeg er totalt uenig i de mennesker der mener at bare fordi billigt
sikkerhedsudstyr får samme industielle standards godkendelser er det lige
så godt som det dyre.

Dyrt sikkerhedsgear er urimeligt dyrt men ofte også klasser bedre.
Her er tale om forskelle i komfort, brugervenlighed, holdbarhed, praktiske
detaljer etc. etc.

Mit råd er:
Køb for alt i verden aldrig en redningsvest af ukendt fabrikat i Netto
eller andre lavprisvarehuse.

--
Lars Holst

Fra : Per Nordahl

Dato : 14-07-05 13:25

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> detaljer etc. etc.
>
> Mit råd er:
> Køb for alt i verden aldrig en redningsvest af ukendt fabrikat i Netto

Hvor har du evigt ret

Det/de skal jo opfylde min. krav.
Men fx. oppustelig redningsvest - er det jo ikke lige meget med
pasformen / vægten m.v.
Er der fx. bøjle til livline (en god ting).
Hvor mange har prøvet at hoppe (med vilje) i vandet for at se hvordan
vesten opfører sig.
Det koster selvfølgelig ny patron, pakning m.v. Men er utroligt givtigt,
således at man er fortrolig med det man har med at gøre.
PS: har selv gjort det.

Badestige el. lign. på båden er ligeledes en god ting, de kloge hoveder
der siger at de sagtens kan komme om bord fra vandet - selv i
vindstille - ja de bliver klogere.

Det er helt fint med div. sikkerhedsudstyr ombord, men er det
tilgængeligt hvis det virkelig skal bruges, og har man fortalt /
instrueret besætningen / medpassagerer ?
Lige ledes gælder med radio m.v.

Nu skal vi ikke glemme at sejlads gerne skulle være en fornøjelse, og
derved skal det blive
Ikke alle (mandskabet) bliver udannet på 5 min. Men bare en lille smule
grundlæggende så alle kan være trygge.

Sejlerskole = større tryghed / lærdom.

Mvh. P Nordahl.

Fra : LejfM

Dato : 15-07-05 07:33

"Lars Holst" skrev:

> Mit råd er:
> Køb for alt i verden aldrig en redningsvest af ukendt fabrikat i Netto
> eller andre lavprisvarehuse.

Det er noget forbandet sludder, jeg har lige købt et par selvoppustelige
veste i Føtex, N150, og har selvfølgelig også afprøvet en af dem ved at
hoppe i baljen, forskelen på den afprøvede og en sekumar, som jeg har testet
tidligere, er at der mangler en gjord rundt i skritet, samt en øsken til
sikkerhedslinen, men det er hurtig monteret. Pakning og "genopladning" med
ny CO2 , er lige så "nemt" som på den dyre.Opdrift og støtte i vandet m.m.
er der ingen forskel på.......

LejfM

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 09:10

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> ny CO2 , er lige så "nemt" som på den dyre.Opdrift og støtte i vandet

Ja ja, godt ord igen.
Jeg ved ikke lige om det er Lars Holst du svarer, men du har da taget
noget af min tekst med

Vi er da helt enige om opdrift m.v. da der jo er min. krav der skal være
opfyldt.
Det kan godt være at "det er hurtigt mont." men et eller andet sted skal
det jo eftermont.
Jeg mener bestemt veste født med øsken osv. der er syninger, rem / gjord
også kraftigere og er som sådan også godkendt dertil.
Er PASFORM / vægt ens på alle mod. Nej vel.
"Genopladning = ny patron samt kalktablet" er måske nemt, men de pakkes
altså lidt forskelligt. Og det er yderst vigtigt at de bliver pakket
korrekt da man kan risikere de ellers ikke fungerer korrekt ! (det lidt
sent at opdage når der er brug for vesten).
I øvrigt er mit indlæg skrevet i en positiv ånd, altså ikke noget med
bandeord / u-kvemsord

PS: Hvad med nogle af de andre ?

Med sejlerhilsen P Nordahl

Fra : Lars Holst

Dato : 15-07-05 10:18

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> said in

> [...]
> monteret. Pakning og "genopladning" med ny CO2 , er lige så "nemt" som
> på den dyre.Opdrift og støtte i vandet m.m. er der ingen forskel

Den eftermontering du påtænker at udføre, har du tænkt dig at ansøge om
at få den CE godkendt og vil du også lade alle andre pligtige
godkendelsesinstanser gennemteste det arbejde du udfører.

Du har _lige_ købt vestene.
Hvordan ved du så om er kvalitet, om langtidsbrug giver følelsen af
komfort, om den er lige så holdbar som den "dyre" vest?

Nu ved jeg ikke om du har børn.
Jeg ville ikke lade mine børn bære en vest over nogen dam hvis jeg på
nogen måde var usikker på godkendelser, kvalitet, komfort, holdbarhed og
praktiske detaljer.

Og jeg må indrømme at jeg til mig selv også køber det bedste.

Det kan godt være at du sludrer......ikke engang det vil jeg
forbande.........jeg sludrer ikke når det drejer sig om så væsentlige
emner som dette.

--
Lars Holst

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-07-05 08:54

> [...]

> Og jeg er totalt uenig i de mennesker der mener at bare fordi billigt
> sikkerhedsudstyr får samme industielle standards godkendelser er det lige

Betyder det, at du så mener, at det er usikkert?

Du mener altså, at en fabrik som producerer dyrt udstyr og som bruger enorme
summer på markedsføring og sponsorater producerer mere sikkert udstyr end
den lille fabrik, som ikke tilnærmelsesvis har samme udgifter?

Claus

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 09:20

> [...]
end
> den lille fabrik, som ikke tilnærmelsesvis har samme udgifter?

Claus, rolig nu Manden LH har jo ikke kommeteret sikkerheden, men
skriver Citat:
"Her er tale om forskelle i komfort, brugervenlighed, holdbarhed,
praktiske
detaljer etc. etc."

En thermokande behover jo heller ikke hede "Stelton" for at holde kaffen
varm, el. is-terningerne kolde.
Mvh. PN

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 09:38

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> billigt
> lige

> enorme
> end
> >

> Claus, rolig nu Manden LH har jo ikke kommeteret

"Kommenteret", der skulle retteligt have stået anfægtet

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-07-05 20:27

> [...]

> skriver Citat:
> "Her er tale om forskelle i komfort, brugervenlighed, holdbarhed,

Det er jo heller ikke det, jeg kommenterer?

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 15-07-05 10:38

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> [...]
> enorme summer på markedsføring og sponsorater producerer mere sikkert
> udstyr end den lille fabrik, som ikke tilnærmelsesvis har samme

Hvad jeg mener skal jeg nok selv stå for.
Derfor er det heldigt at der er et lille spørgsmålstegn for enden af dine
sætninger.

De godkendelser der udføres sikrer at minimumskrav opfyldes.
Hvis man undersøger markedet grundigt og lytter til de kommentarer man
kan få med på vejen fra eksperterne og dem som sælger vestene, så vil man
kunne vælge veste som opfylder sikkerhedskriterier som rækker længere ud
over minimumskravene.

Derudover kan der være tale om væsentlige forskelle i komfort,
brugervenlighed, holdbarhed, praktiske detaljer etc. etc.

Jeg mener ikke at billigt sikkerhedsudstyr er usikkert.
Jeg mener bare at det er mindre sikkert end det dyre og langt fra
produceres i samme kvalitet.

Op til forrige sæson købte jeg en lysbøje af dem man kaster i dammen
sammen med hesteskoen når en fra besætningen falder overbord.
Jeg tænkte at jeg lige så godt kunne spare de 2-300 kroner der var i
forskel på de to modeller mit lokale marinecenter havde.
Det skulle jeg imidlertid aldrig have gjort.
Hvis jeg holdt mig til den løsning skulle jeg skifte lysbøje en gang
årligt.
Desuden ville jeg ikke kunne stole på at den stadig ville lyse når der
var brug for den.
Dens sikkerhedsfarve som gør at den nemmere ses i vandet i dagslys, var
falmet til næsten hvid efter een enkelt sommer som iøvrigt var en
temmelig solfattig sommer.
Gevindet til lampeglasset var fra starten nemt at dreje over.
Pæren var ikke en pære der havde tænkt sig at bevare den elektriske
kontakt, idet den selv arbejdede sig ud af fatningen.

Det her er et eksempel på sikkerhedsudstyr af billig kvalitet og for mig
nok til at afholde mig fra at spare på sikkerheden.

Hvem ville købe nødraketter på et overskudslager i en container i Seest?

--
Lars Holst

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-07-05 17:45

> [...]
> nok til at afholde mig fra at spare på sikkerheden.
>
> Hvem ville købe nødraketter på et overskudslager i en container i

Lars Holst.
Det er ikke nemt, nogle sejler og andre er bedre vidende "inde i
klubhuset".
Det kunne da også være rart hvis den oprindelige spørger kommenterede
noget af det der bliver skrevet / besvaret.
Os andre stakler må kun tage tage til takke med erfaringer = lærdom.
Godt el. positivt !.

Men alt i alt er der en del ? som slet ikke bliver berørt, hvorfor mon??
Vil man el. kan man ikke besvare ??

Men nok om det, nu kommer der en hel masse ballade - og jeg kan tidligst
se indlæg mandag.
Årsag: Vil ud på bølgen blå

Fra : Jens

Dato : 20-07-05 23:23

Hej alle.

Jeg har erfaret at der er meget stor forskel på redningsveste, prisen følger
kvaliteten.

Jeg købte en ekstravest i Aldi (Lalizas), efter 1 gangs brug var den
nederste spændesnor flosset op
og enderne faldet af, spændet til skridtgjorden holdt slet ikke hvis man
bukkede sig gik det op.

Komforten var elendig, disse ting opleves slet ikke på HH veste eller andre
dyere mærker.

Med venlig hilsen

Jens