"Stjerner" i gelcoat
Fra : Steen Andreasen

Dato : 08-07-05 16:50

Hej

Jeg har "stjerner" nogle steder i gelcoaten som vel stammer fra stød, slag
eller andre overbelastninger. Revnerne er kun overfladiske, og jeg mener
ikke at der er utætheder, så der kommer vand ind.

Hvordan gør jeg, hvis jeg skal reparere disse revner?

mvh Steen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 08-07-05 20:30

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke at der er utætheder, så der kommer vand ind.
>
> Hvordan gør jeg, hvis jeg skal reparere disse revner?

Prøv at besøge denne hjemmeside:
http://www.ungsejl.dk/TipogTrim/vedligehold/vedligehold_glasfiber.htm#indhold

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-07-05 20:39

Peter Ingsø Laursen wrote:

> Prøv at besøge denne hjemmeside:
> http://www.ungsejl.dk/TipogTrim/vedligehold/vedligehold_glasfiber.htm#indhold

Ikke en ubetinget god side. De foreslår at fjerne misfarvning ved at
vandslibe overfladen. Det er alt for destruktivt. Ofte er en gang
oxalsyre alt rigeligt og "æder" ikke gelcoaten som en slibning gør.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-05 07:18

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

http://www.ungsejl.dk/TipogTrim/vedligehold/vedligehold_glasfiber.htm#indhold

> Ikke en ubetinget god side. De foreslår at fjerne misfarvning ved at

Enig, og det er ikke engang det værste....

Citat:
Bland Topcoat/Gelcoat med 2% hærder (f.eks. blandes 100 g Topcoat/Gelcoat
med 2 g hærder). Påfør derefter Topcoat/Gelcoat med jævne strøg. Benyt
spartel og sørg for, at det påførte Topcoat/Gelcoat-lag, som på fig.4, er
lidt højere end den omgivende Gelcoat. Ved dybere skader bør påføringen
foregå af flere gange - med mellemslibning og rensning med acetone.

citat slut

Skal man følge de almindelige definitioner i branchen, så er topcoat
almindelig gelcoat tilsat ca 20% parafinolie. Olien flyder til tops, når det
hærder, og det er således ikke muligt at påføre topcoat i mere end *eet*
lag. De efterfølgende lag hæfter simpelthen ikke tilstrækkeligt...

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-07-05 08:27

> Enig, og det er ikke engang det værste....

Hej Lars og Claus,

Godt, at I var vakse der!

Beklager, Steen, men jeg kunne bare huske, at jeg havde et link liggende,
men det er slettet nu

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 14:58

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> [...]
> hærder, og det er således ikke muligt at påføre topcoat i mere end *eet*
> lag. De efterfølgende lag hæfter simpelthen ikke tilstrækkeligt...

Jeg havde ellers opfattelsen af at det var omvendt, hvilket passer godt
sammen med at gelcoaten bruges til formstøbning.

Men ligger du inde med links til gode tips og tricks og forklaringer omkring
fiberstøbning.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-05 21:08

> [...]

> ikke at der er utætheder, så der kommer vand ind.
> Hvordan gør jeg, hvis jeg skal reparere disse revner?

Lader dem være indtil det bliver slemt. Der er alligevel ikke meget du kan
gøre, uden at skulle gå i dybden. Alternativt kan du male med en
epoxyprimer, f.eks. Hempels Lightprimer, eller du kan give det godt med voks
og polish.

En reparation, som holder i længden fordrer en større operation, og det er
så spørgsmålet, om det er det værd, hvis det ikke er værre end du beskriver.

Claus