Gearskifteproblem på Honda påhængsmotor.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 01-07-05 17:40

Hej.

Jeg har en gammel (ca 20 år) Honda BF50L, 5 hestes 4 takter. Den har
problemer med at slå bak. Jeg har haft gearet skilt ad, og alt ser egentlig
fint ud - intet ser specielt slidt eller knækket ud. Det er lige som om den
lille "skyder" der glider frem og tilbage ikke kan skydes langt nok ud til
at gå i indgreb på bakgearshjulet. Selv når jeg står med yderste del af
gearet i hånden ser det ud til at knibe med vandringen Er der mon nogen, der
kender denne fejl, og selvfølgelig også helst en løsning på det. Jeg vil
nødig kassere den, da selve motoren kører som en drøm, og jeg har ikke kørt
ret mange timer med den siden jeg købte den sidste år, så jeg synes det er
for tidligt.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-07-05 09:12

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev

> [...]
> at gå i indgreb på bakgearshjulet. Selv når jeg står med yderste del af

Det er helt sikkert slidtage. Husk at der er tale om små tolerancer, så selv
en lille marginal kan være afgørende. Er der mulighed for at lægge en skive
ind nogen steder, så du får presset mere på "skyderen" eller bakgearhjulet?

Prøv evt. også med lidt tykkere gearolie, det kan nogen gang hjælpe.

Ellers er det kun en renovering tilbage, hvis du altså kan få stumperne. Den
er jo ved at nå den alder, hvor producenterne ikke ikke længere ser sig
nødsaget til at lave reservedele, medmindre der ligefrem er god omsætning i
dem.

Claus