Hurtigste sejljolle ?
Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 28-06-05 14:05

Hej,

Jeg vil sejle jolle igen og efter at have surfet i flere år er jeg
blevet bidt af fart. Så mit spørgsmål er ganske enkelt:

Hvilken EEN-mandsjolle kan sejle hurtigst (for sejl forstås) ?

Der må gerne være plads til 2-3 personer, men det er ikke nødvendigt.

Jeg formoder at der er tale om en katemaran (hobie cat) eller en
trimaran.

Malnitz

NB: findes der 49'er lignende joller der kan sejles af EEN person ?

Fra : Kim Torp Petersen

Dato : 28-06-05 14:59

On 28 Jun 2005 06:04:38 -0700, malnitz@yahoo.dk wrote:

> [...]
> trimaran.
>
> Malnitz
>
> NB: findes der 49'er lignende joller der kan sejles af EEN person ?

Der findes én mands katemaraner, og der er en med vinger, som jeg mener
hedder en Hobbie 17, hvor man står på vingerne og desuden hænger i trapez.

God fornøjelse

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Søren

Dato : 28-06-05 15:08

malnitz@yahoo.dk wrote:

> Jeg vil sejle jolle igen og efter at have surfet i flere år er jeg
> blevet bidt af fart. Så mit spørgsmål er ganske enkelt:
>
> Hvilken EEN-mandsjolle kan sejle hurtigst (for sejl forstås) ?

Contender (enkeltskrog), Hobie Cat (flerskrog)

> NB: findes der 49'er lignende joller der kan sejles af EEN person ?

Hobie Cat FX-One, vildere bliver det vist ikke.

/Søren

Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 28-06-05 18:38

Jeg har haft kig på en contender men kom til den konklusion at den
sikkert ikke var så potent som en 49'er-lignende type (også selvom jeg
sad en time og savlede over den video der er lavet fra et VM på
Gardasøen). Findes der virkelig ikke en "moderne" hurtig eenmandsjolle
med vinger og flad bund ?

Jeg har også kigget på Hobie cat (i weekenden tog jeg ud og var
tilskuer til DM for Hobie cats) og er ved at kigge mig lun på en Hobie
cat 17 eller en Fx-one. Dog kan jeg ikke se den store forskel på
sejlareal - er det virkelig sejlformen og skroget der gør forskellen ?

Jeg kan også se nogle steder, at Elvstrøms trapetzjolle betegnes som
potent, men hvordan er den i sammenligning med hobie/contender ?

- Malnitz

Fra : Søren

Dato : 28-06-05 19:11

malnitz@yahoo.dk wrote:
> [...]
> sad en time og savlede over den video der er lavet fra et VM på
> Gardasøen). Findes der virkelig ikke en "moderne" hurtig eenmandsjolle

Der er jo også Moth'en. Se evt. http://www.rohanveal.com/ . Ved dog ikke om
der er nogle her i DK.

> [...]
> cat 17 eller en Fx-one. Dog kan jeg ikke se den store forskel på
> sejlareal - er det virkelig sejlformen og skroget der gør forskellen ?

FX-one fås med spiler.

> Jeg kan også se nogle steder, at Elvstrøms trapetzjolle betegnes som
> potent, men hvordan er den i sammenligning med hobie/contender ?

Trapezjollen i dag er en tomandsjolle.

/Søren

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-06-05 20:58

> FX-one fås med spiler.

FX-One kan faktisk fåes med fuld sejl-garderobe, dvs Genakker, spiler
(snufler), fok (rul option) og ekstra trapetz option for 2-mands-sejlads.

OG der er pt en ret billig en tilsalg på www.hobiecat.dk (65000,- årg, model
2002) men konen har forbudt mig at købe mere "legetøj", så jeg må "nøjes"
med min Hobie 18

Leon

Ønsker jer alle Hobie-vejr og 20+kn
55.18.728N 11.10.018E
www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv

Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 29-06-05 08:32

Ja det ser ud til at være et godt tilbud.

Men så vidt jeg kan se af hobies katalog kan man og såsætte spiler og
fok på en hobie 17 (har også set en i skovshoved der er rigget op til
det) og er der så forskel på farten mellem 17 og fxone.

Jeg synes at fxone ser potent ud, men det gør også følgende billede af
en hobie 17 (http://www.hobiecat.com/sailing/gallery.php?model=17sport&img_num=08&res=hr)
også ... det må være en fed fornemmelse at stå på de "vinger".

Og så tjekkede jeg lige dit vedlagte link. Uha, uha.......

malnitz

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 29-06-05 20:39

)
> også ... det må være en fed fornemmelse at stå på de "vinger".

Jow en 17'ner er heller ikke så ringe endda. Vinger giver en mere tør
sejlads + at man kan tage en smule mere vind, jeg tror dog at det er et
problem at se igennem sejl-ruderne i den højde, for det er svært nok uden
vinger. Det er sikkert derfor de nyere sejl har en anden rude placering.
En 17ner kan fåes for 20-30.000,- alt efter årgang og udstyr. der er pt 2
stk tilsalg.

Mvh
Leon