Montering af dæksgennemføring på t eakdæk?
Fra : Henrik B.

Dato : 28-06-05 13:18

Hej,

Jeg skal montere en dæksgennemføring
(http://nautiskudstyr.scannet.dk/product.asp?product=12997) på teakdæk.

Skal jeg sætte den i Sikaflex 291, Sikaflex 290DC, Hempel Silikone,
eller noget helt andet?

Mvh,
Henrik.

Fra : MAXI-87

Dato : 28-06-05 15:24

"Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
newsss2xs2xpu89v7y@news.fsknet.dk...
> Jeg skal montere en dæksgennemføring
> (http://nautiskudstyr.scannet.dk/product.asp?product=12997) på teakdæk.
> Skal jeg sætte den i Sikaflex 291, Sikaflex 290DC, Hempel Silikone,
> eller noget helt andet?
Brug det til alt - skødeskinner, skylights, blokke o.s.v.
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=673

Hilsen
Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-05 11:51

On Tue, 28 Jun 2005 16:24:00 +0200, MAXI-87 <ho@net.dk> wrote:

> "Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
> newsss2xs2xpu89v7y@news.fsknet.dk...
> Brug det til alt - skødeskinner, skylights, blokke o.s.v.
> http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=673

Tak for forslaget - det er givetvis et udmærket produkt (har du ikke rost
det før?), men nu har jeg allerede Sikaflexerne og silikonen i forvejen,
så jeg følger Claus' anbefaling af Sikaflex 291.

Mvh,
Henrik.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-05 07:10

"Henrik B." <h@b.c> skrev

> Skal jeg sætte den i Sikaflex 291, Sikaflex 290DC, Hempel Silikone,
> eller noget helt andet?

Ikke 290. Det er udelukkende til nådning.

Men jeg ville anbefale 291, når der er tale om træ. Skal det være rigtigt
godt, så burde du prime træet i forevejen. Men du kan sagtens lade være.
Først kommer du en masse på træet, og dernæst dupper og maler du det godt
ind i træet med en lille rund pensel eller en anden stiv pensel. På den måde
trænger det langt bedre ind, og du behøver ikke at prime træet. Læg så en
"pølse" mere, så der er rigeligt med masse.

Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-05 11:48

On Wed, 29 Jun 2005 08:09:33 +0200, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote:

> [...]
> trænger det langt bedre ind, og du behøver ikke at prime træet. Læg så en
> "pølse" mere, så der er rigeligt med masse.

Tak - sku' jeg finde på at prime, hvad skal jeg så prime med?

Btw, jeg skal også montere nogle nye gummilister på kistebænkelågene.
Listerne er 1cm*2cm i tværsnit. Skal jeg også bruge Sikaflex 291 til dem?

Henrik.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-05 12:11

"Henrik B." <h@b.c> skrev

> Tak - sku' jeg finde på at prime, hvad skal jeg så prime med?

Sika primer, det koster ca 600,- for en liter

Med lad være med det, det er slet, slet ikke nødvendigt til dit brug. Du
skal udelukkende lave en vandtætning, og der holder det glimrende uden at
prime, navnlig hvis du dubber det godt ind i træet. Det kan jo ikke ryge af,
og der er praktisk talt ingen belastning på dit stik. Rens med acetone og
slib lidt i træet med sandpapir korn 100, så træet er pænt rent, og så godt
med gyf på!

> Btw, jeg skal også montere nogle nye gummilister på kistebænkelågene.
> Listerne er 1cm*2cm i tværsnit. Skal jeg også bruge Sikaflex 291 til dem?

Det tør jeg ikke rigtig sige...

Jeg ved faktisk ikke, om 291 er optimalt, når det skal hæfte på gummi. Hvad
foreslår producenten af gummilisterne?

Umiddelbart tror jeg Simson er bedre, det er nemlig mere gummiagtigt end
sika, men jeg kan ikke rigtig huske, om jeg før har limet gummi med
sikaflex...

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Ivrige sejler

Dato : 02-07-05 17:04

Hej Henrik.

Jeg brugte noget der hedder Terrocal. Det er beregnet til limning af de
gummilister. Det har holdt fint. Det er vist en form for kontaktlim.

Hvis du bor i nærheden af Helsingør, kan du få noget af det, jeg har
tilovers.

Ivrige Sejler

newsss4n9r06u89v7y@news.fsknet.dk...

Fra : Henrik B.

Dato : 04-07-05 11:43

On Sat, 2 Jul 2005 18:03:43 +0200, Ivrige sejler <ingen@spam.tak> wrote:

> [...]
> gummilister. Det har holdt fint. Det er vist en form for kontaktlim.
>
> Hvis du bor i nærheden af Helsingør, kan du få noget af det, jeg har

Tak for tilbudet, men der er for langt til at det kan svare sig.

Mvh,
Henrik.

Fra : ThomasB

Dato : 29-06-05 14:39

> [...]
> (http://nautiskudstyr.scannet.dk/product.asp?product=12997) på teakdæk.
>
> Skal jeg sætte den i Sikaflex 291, Sikaflex 290DC, Hempel Silikone,

Du kan bruge hvilken som helst af ovenstående.

Smør et godt lag på, stram skruerne næsten i, tør overskydende fugemasse
væk, lad det tørre 24 timer og stram skruerne helt i.

Mvh Thomas