Båd(jolle)/våddrag.
Fra : Brian Sloth Pedersen

Dato : 26-06-05 13:36

Jeg tænker lidt på og skal til at købe en lille motorbåd. Jeg har overvejet
at det skal være en motorbåd (styrpultjolle) på ca. 4-5 meter med en 25-30
heste på hækken. Nu er mit spørgsmål så om det er en båd man kan få til ca.
30.000 kr. og om den kan trække lidt vandski/ring.

Jeg har også set at A-Z har nogle våddragter på tilbud i den kommende uge.
De er 4 mm trykke og koster hvis 300 kr. Er det nogle der er hver at
købe,jeg vil bruge dem til lidt vandsport og andre ting.

Med venlig hilsen
Brian

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-06-05 15:31

"Brian Sloth Pedersen" <brianslothpedersen@tiscali.dk> skrev

> heste på hækken. Nu er mit spørgsmål så om det er en båd man kan få til
ca.
> 30.000 kr. og om den kan trække lidt vandski/ring.

Prøv at kigge på www.boat4you.dk der kan du søge på pris og andre faktorer,
så det burde give et godt indtryk af, hvad du kan få for de penge. Prøv også
www.udkig.dk

> [...]
> De er 4 mm trykke og koster hvis 300 kr. Er det nogle der er hver at
> købe,jeg vil bruge dem til lidt vandsport og andre ting.

Aldi har også tilbud på en våddragt på onsdag, og husk, at der er tre års
garanti på Aldi's "aktuelt-tilbud" samt en måneds ubetinget returret!

Jeg aner intet om kvaliteten på dennne dragt, men generelt plejer deres
tilbud at være endog ganske rimelige i forhold til prisen, og ofte er de
langt bedre end både Bilka, Føtex og mange andre butikker. Jeg har købt
rigtig mange gode ting på deres onsdags tilbud. Men husk, at det er kun på
onsdag, og at der ofte er hurtigt udsolgt!

http://www.aldi.dk/OFFER_DK/index.htm

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-06-05 16:35

Brian Sloth Pedersen wrote:
> [...]
> heste på hækken. Nu er mit spørgsmål så om det er en båd man kan få til ca.
> 30.000 kr. og om den kan trække lidt vandski/ring.

Jeg tror ikke du skal regne med at kunne trække vandski efter en sådan
båd. Der skal nok en 40-50 Hk til før det kan lade sig gøre.

> Jeg har også set at A-Z har nogle våddragter på tilbud i den kommende uge.
> De er 4 mm trykke og koster hvis 300 kr. Er det nogle der er hver at
> købe,jeg vil bruge dem til lidt vandsport og andre ting.

De våddragter man køber på tilbud i diverse supermarkeder er ganske fine
til dit brug. Når ikke du skal bruge den mere end nogle "få" gange om
året, er der ingen grund til at købe en dyr en. Kvaliteten er sådan set
udemærket. Der hvor de måske kan halte lidt er pasformen. En våddragt må
ikke være for stor. Den skal sidder tæt til kroppen. Ellers mister den
funktionen.
4 mm er tykt til sommerbrug. Normalt ville man vælge en der er 2,5-3mm.
Men det går nok hvis man alligevel ligger og roder rundt i vandet meget
af tiden.
Jeg har selv købt en af Nettos. Den fungerer ganske fint og kvaliteten
virker ok. Jeg har brugt den et par gange og det har den da holdt til.
Jeg bruger min når jeg sejler Yngling og det blæser for meget til blot
at have jollesæt på.
Jeg har valgt at supplere op med en spraytop - en avanceret regnjakke
med neoprenlukning i ærmer, hals og krop. Det er for at tage afkølingen
som vinden vil forårsage på en våd overflade.

- Lars

Fra : Brian Sloth Pedersen

Dato : 29-06-05 19:09

Hvor stærk vil en 25-30 hk kunne rende på en 4,0-4,5 meter jolle.
hvad er benzin økonomien på sådan en motor.

Fra : Herman Persson

Dato : 30-06-05 07:49

"Brian Sloth Pedersen" <brianslothpedersen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor stærk vil en 25-30 hk kunne rende på en 4,0-4,5 meter jolle.
> hvad er benzin økonomien på sådan en motor.

Tophastighed 20-25 knob, forbrug ca. 0,5 liter pr. sømil. Det er dog mere
komfortabelt at holde en hastighed, hvor motoren går omkring 4.000 - 4.500
omdrejninger i minuttet, og det vil give omkring 15-20 knob.

Det hele står i øvrigt her:
http://www.yamaha-motor.dk/Images/Korfakta_2003_tcm34-34325.pdf

Herman.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 30-06-05 10:42

> Tophastighed 20-25 knob, forbrug ca. 0,5 liter pr. sømil. Det er dog mere
> komfortabelt at holde en hastighed, hvor motoren går omkring 4.000 - 4.500
> omdrejninger i minuttet, og det vil give omkring 15-20 knob.

Absolut mindste hastighed for vandski er 20knob og max 32 knob. (ring
trækkes med 11knob)
Når man taler vandski, så "løber" man og taler i metriske mål, altså
38-58km/t
Et ring kræver lidt hk for at trække ud af vandet, men næsten ingen for at
holde oppe. Det samme gælder vandski, her er der dog en forskel, nemmelig
ski-typen.Der findes Combo-ski (2stk), Solo-ski (1 stk), Trick-ski og
Wakeboard (nå ja og Bare-foot).
Combo-ski, Trick-ski og Wakeboard kræver ikke det vilde hk, her vil jeg
anbefale fra 50hk.
Solo ski er straks værre, der trækkes noget hårdere for at få løberen ud af
vandet og bådes skal kunne holde en stabil hastighed, her vil jeg anbefale
min 75hk.
Bare-foot er et kapitel for sig selv, hastigheden er ca. 80km/t, det kræver
spejl-blankt vand og typisk en "jetjaver" af en båd.

Det kan ske at man her en større løber efter båden og så er der pludselig en
del teknik i at komme ud af vandet, for så skal der pumpes med skiene.

Personligt ville jeg kikke i prisklassen 40-50000,- med 50-75hk, jeg syntes
at bådene/motorene bliver for gamle hvis det 20-40000,-, men jo man skal
starte et sted.

Leon

Ønsker jer alle Hobie-vejr og 20+kn
55.18.728N 11.10.018E
www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv
www.vandsport.org

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 15:18

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Combo-ski, Trick-ski og Wakeboard kræver ikke det vilde hk, her vil jeg
> anbefale fra 50hk.

Helt enig, hvis du har tanker om vandski må du ikke købe under 50 hk.

Jo bedre trækkraft (her mener jeg hk og skruevalg) motoren har - jo nemmere
vil det også være at komme op og stå.

Der vil sikkert være folk som kan fortælle dig historier om deres lille
jolle med 25 hk og vandski. Men nu er det ikke alle der vejer 45 kg, faktisk
er det jo nok de færreste som ejer en båd og der er i den vægtklasse.

Ihvertfald sejlbådejerne - den står jo på sild og snaps i alle havnene
men de skal jo heller ikke trækkes op på ski efter båden

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!