/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Lyddæmper
Fra : jetp


Dato : 21-06-05 10:08

Jeg har netop søsat et motorbåds-projekt, som jeg har været igang med længe.
Det viser sig, at motoren larmer lidt rigeligt. Der er ingen lyddæmper
på systemet, men bare en lang slange med en bøjning, som holder lidt på
vandet, inden det går lidt op og ud i det fri ca. 5 cm. over vandlinjen.
Motoren er en 6 cylindret Leyland diesel på 115 hk. Jeg har mulighed for at
købe en
lyddæmper af den type med rustfrie ender samlet med en kraftig gummislange.
Den skulle efter sigende være effektiv, og passer i dimensionerne på den
slange, jeg har (Ø 76 mm.), men er det en god løsning? Jeg regner med, at
den virker både som lyddæmper og vandlås?

Mvh Jens, Randers
http://www.sitecenter.dk/seamaster30/





 
 
Harding E. Larsen (21-06-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 21-06-05 14:40

jetp <jetpFJERN@mail.dk> skrev:
>Jeg har netop søsat et
>motorbåds-projekt, som jeg har været
>igang med længe.
>Det viser sig, at motoren larmer lidt
>rigeligt. Der er ingen lyddæmper
>på systemet, men bare en lang slange
>med en bøjning, som holder lidt på
>vandet, inden det går lidt op og ud i
>det fri ca. 5 cm. over vandlinjen.
>Motoren er en 6 cylindret Leyland
>diesel på 115 hk. Jeg har mulighed for at
>købe en
>lyddæmper af den type med rustfrie
>ender samlet med en kraftig gummislange.
>Den skulle efter sigende være
>effektiv, og passer i dimensionerne på den
>slange, jeg har (Ø 76 mm.), men er
>det en god løsning? Jeg regner med, at
>den virker både som lyddæmper og vandlås?
>
>Mvh Jens, Randers
>http://www.sitecenter.dk/seamaster30/

Hej Jens,

Prøv at se i Vetuskatalogen www.vetus.dk under udstødning for at
danne dig et indtryk af de komponenter som de anbefaler.
Kort sagt så bør du have tre komponenter. En hovedvandlås lige
efter motorudstødningsmanifolden som ligger lavest muligt, en
lyddæmper og en afsluttende vandlås lige inden gennemføringen.
Slange om nippeldimmensionerne skal være som fabrikanten af
motoren foreskriver, som regel udstødningsmanifoldens diam. for at
undgå et for stort modtryk i udstødningssystemet. Den første lave
placerede vandlås skal have en størrelse minimum som i rumfang
svarer til hele rumfanget af motorblokkens vandrumfang
udstødningsmanifolden, lyddæmper og slanger.
Følger du den opskrift så vil du få et meget lavt støjniveau og en
vandudstødning som ikke sprutter helt vildt. I tomgang skal
vandstrømmen bare løbe ud uden nogen tendenser til fartforøgelse
fra motorens udstødning.
Den vandlås som du omtaler er god og støjsvag.
Laves vandlåse af f.eks. rustfrit materiale så bør hver enkelt
vandlås/lyddæmper være helt lukket inde i tykt lyddæmpende
materiale som f.eks. "blygummi og Armaflex.
En båd der sejler uden motorstøj er at foretrække både for
besætning og omkringværende.

Mvh/Harding


jetp (21-06-2005)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 21-06-05 22:14


"Harding E. Larsen (slet OJO33)" <harding@OJO33larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse , og passer i

> Den vandlås som du omtaler er god og støjsvag.

Hej Harding

Tak for svaret.
Jeg har set Vetus forskrifterne, men der er ikke økonomi, ej heller plads
til det hele.
Jeg køber omtalte lyddæmper incl. en skroggennemføring med klap. Det kan kun
blive bedre ...

Mvh Jens, Randers



Harding E. Larsen (22-06-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-06-05 09:10

jetp <jetpFJERN@mail.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet OJO33)"
><harding@OJO33larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse , og passer i
>
>> Den vandlås som du omtaler er god og støjsvag.
>
>Hej Harding
>
>Tak for svaret.
>Jeg har set Vetus forskrifterne, men
>der er ikke økonomi, ej heller plads
>til det hele.
>Jeg køber omtalte lyddæmper incl. en
>skroggennemføring med klap. Det kan kun
>blive bedre ...
>
>Mvh Jens, Randers

Det lyder som en rimelig løsning. Husk endeligt at slangen mellem
vandlåsen og skroggennemføringen får en bøjning opad, helst så
langt op som muligt og ned igen mod skroggennemføringen. Denne
bøjning vil virke som en vandlås for indkommende vand fra en
bagfra kommende sø. At købe en skroggennemføring med klap er
normalt ikke nødvendig hvis slangen har en stor bue opad.

Mvh/Harding


Kurt Becher (21-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Becher


Dato : 21-06-05 23:44


<snip>

> Motoren er en 6 cylindret Leyland diesel på 115 hk. Jeg har mulighed for
> at
> købe en
> lyddæmper af den type med rustfrie ender samlet med en kraftig
> gummislange.
> Den skulle efter sigende være effektiv, og passer i dimensionerne på den
> slange, jeg har (Ø 76 mm.), men er det en god løsning? Jeg regner med, at
> den virker både som lyddæmper og vandlås?

<snip>

Hejsa

Fungerer godt på 10 liters, 170 HK, 6 cyl. turbodiesel.

Isoleret, rustfrit afgangsrør fra manifold ført op under ruftaget i
maskinrummet (godt over vandlinien), deler sig i to og går ned i hver sin
side. Kølevand ledes ind efter "knækket" i begge sider og videre i
ovennævnte lyddæmper og derefter ud gennem skroggennemføringer lige over
vandlinien.

Der er stadig højlydt i maskinrummet, men nu er det jo heller ikke en
symaskine der kører der! Lav, lækker brummen udenbords.

MVH

Kurt



jetp (22-06-2005)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 22-06-05 08:52


"Kurt Becher" <> skrev i en meddelelse


> <snip>

> Der er stadig højlydt i maskinrummet, men nu er det jo heller ikke en
> symaskine der kører der! Lav, lækker brummen udenbords.

Hej Kurt

Tak for svaret.
Det er det, der gerne skulle blive resultatet, - så kan det jo ikke være
bedre.
Hvordan kan det være, at dit system deler sig i 2 efter manifolden?

Mvh Jens, Randers



Kurt Becher (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Becher


Dato : 28-06-05 00:39


> Tak for svaret.
> Det er det, der gerne skulle blive resultatet, - så kan det jo ikke være
> bedre.
> Hvordan kan det være, at dit system deler sig i 2 efter manifolden?
>
> Mvh Jens, Randers
>

Hejsa

Tjahhh, jeg er faktisk ikke sikker, men et godt bud ville være at en maskine
af den størrelse kommer af med en del luft. Skroggennemføringerne er meget
mindre end afgangsrøret v. manifolden, så måske er det af simpel
nødvendighed for at sikre fri afgang?

Med afgang i begge sider, er udstødningen også altid over vandet og dermed
det mindst mulige "modtryk" i røret. Måske det har noget med turboen at
gøre!?!? I hvert fald har systemet aldrig givet problemer af nogen art!

MVH

Kurt



jetp (28-06-2005)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 28-06-05 06:52

"Kurt Becher" <> skrev i en meddelelse

> gøre!?!? I hvert fald har systemet aldrig givet problemer af nogen art!
>

Det er jo rart.
Jeg har nu monteret lyddæmperen, og den virker fint.
Tak for råd til alle.

Mvh Jens, Randers



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste