jetp <jetpFJERN@mail.dk> skrev:
>Jeg har netop søsat et
>motorbåds-projekt, som jeg har været
>igang med længe.
>Det viser sig, at motoren larmer lidt
>rigeligt. Der er ingen lyddæmper
>på systemet, men bare en lang slange
>med en bøjning, som holder lidt på
>vandet, inden det går lidt op og ud i
>det fri ca. 5 cm. over vandlinjen.
>Motoren er en 6 cylindret Leyland
>diesel på 115 hk. Jeg har mulighed for at
>købe en
>lyddæmper af den type med rustfrie
>ender samlet med en kraftig gummislange.
>Den skulle efter sigende være
>effektiv, og passer i dimensionerne på den
>slange, jeg har (Ø 76 mm.), men er
>det en god løsning? Jeg regner med, at
>den virker både som lyddæmper og vandlås?
>
>Mvh Jens, Randers
>
http://www.sitecenter.dk/seamaster30/
Hej Jens,
Prøv at se i Vetuskatalogen
www.vetus.dk under udstødning for at
danne dig et indtryk af de komponenter som de anbefaler.
Kort sagt så bør du have tre komponenter. En hovedvandlås lige
efter motorudstødningsmanifolden som ligger lavest muligt, en
lyddæmper og en afsluttende vandlås lige inden gennemføringen.
Slange om nippeldimmensionerne skal være som fabrikanten af
motoren foreskriver, som regel udstødningsmanifoldens diam. for at
undgå et for stort modtryk i udstødningssystemet. Den første lave
placerede vandlås skal have en størrelse minimum som i rumfang
svarer til hele rumfanget af motorblokkens vandrumfang
udstødningsmanifolden, lyddæmper og slanger.
Følger du den opskrift så vil du få et meget lavt støjniveau og en
vandudstødning som ikke sprutter helt vildt. I tomgang skal
vandstrømmen bare løbe ud uden nogen tendenser til fartforøgelse
fra motorens udstødning.
Den vandlås som du omtaler er god og støjsvag.
Laves vandlåse af f.eks. rustfrit materiale så bør hver enkelt
vandlås/lyddæmper være helt lukket inde i tykt lyddæmpende
materiale som f.eks. "blygummi og Armaflex.
En båd der sejler uden motorstøj er at foretrække både for
besætning og omkringværende.
Mvh/Harding