sejle med barn - hvor gammel ?
Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 20-06-05 19:06

hej,

Jeg vil gerne genoptage sejleriet og vil købe en sejljolle (da
arbejdsmængden passer bedst med små børn). Jeg har en livlig søn på
1,5 år.

Mit sprøgsmål er derfor om der er nogen der har erfaringer med eller
meninger om sejlads med små børn. Specielt vil jeg gerne høre hvor
gamle de skal være før man sejler med små børn.

Jeg har ikke lagt mig fast på hvilken jolle det skal være, men bud
modtages gerne.

malnitz

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-06-05 20:37

malnitz@yahoo.dk wrote:
> [...]
> meninger om sejlads med små børn. Specielt vil jeg gerne høre hvor
> gamle de skal være før man sejler med små børn.

Snakker vi sejljolle, synes jeg det er en dårlig idé at tage små børn
med. Begrundelsen er, at man har rigeligt at se til med at redde sig
selv ud af diverse snore osv. når jollen kæntre. Dernæst skal den jo
rejses op igen. Hvis man samtidig skal holde øje med et panisk barn så
vil det formentlig ikke lykkes.
Jeg skriver "når den kæntre", for det skal man regne med kan ske. Selv i
godt vejr kan der gå et eller andet galt for selv den bedste. Du skal
gøre op med dig selv hvad du tør udsætte dit barn for.

Jeg vil i stedet foreslå du kigger efter en lille kølbåd - juniorbåd
eller andet i den størrelse. Ynglingen er lidt halvpeberet men ellers
kunne det også være et bud hvis den ikke må være så stor. Ellers kan man
få f.eks. en drabant 22 for omkring 20-25.000 kr. Det er en fin båd,
sejler godt og man kan sagtens tage på weekend eller længere i sådan en.

- Lars

Fra : john

Dato : 20-06-05 22:12

<malnitz@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meninger om sejlads med små børn. Specielt vil jeg gerne høre hvor
> gamle de skal være før man sejler med små børn.

Hej

Da jeg læste overskriften og de første par ord i dit spørgsmål var min
indstilling at børn sejler man da med fra den dag de er født, sådan har vi
gjort med vores, og det har hverken de eller vi da taget skade af.

MEEEN så var det jeg læste "jolle", og der har jeg helt klart den
indstilling, at ingen kommer ombord i en sejljolle før de kan svømme 200 m.

Jeg fik selv min først jolle da jeg fyldte 7, og da jeg havde bevist at jeg
efter nogle vintre i svømmehallen kunne svømme de magiske 200 meter.

Du må ikke tage et barn med ud i en sejljolle før det barn er i stand til at
bjærge sig selv efter en kæntring.

Hvis først uheldet er ude, og jollen ligger der, så har du så meget at se
til, med at få den rejst op igen, at et barn iført redningsvest vil kunne
komme rigtig langt væk fra dig og jolle mens du kæmper med at få dyret på
ret køl igen. Derfor er det vigtigt at barnet (og ethvert andet
besætningsmedlem) kan svømme og dermed selv komme tilbage til jollen og
holde sig der.

Derfor mener jeg heller ikke at en voksen overhovedet skal med i en
sejljolle hvis ikke vedkomende kan svømme.

Og hvilken jolle skal du kigge efter. ja hvs du skal have et barn på 1.5 pr
med, så skal du kigge efter en fornuftig lille kølbåd. Der findes flere i
den økonomisk overkommelige ende, og lige nu står de på bådpladserne og er
ikke kommet i vandet fordi ejerne har mistet lysten - så er de billige -
rigtigt billige!!!

Hvis du vil sejle jolle uden barn, så vil jeg anbefale en piratjolle, eller
en snipe, eller en Wayfarer, det kan være svært at finde ne til en attraktiv
pris, men de er der.

hilsen John