Vandscootere - er de totalt ulovlige i DK ~
Fra : Thomas

Dato : 08-06-05 15:23

Jeg snakkede med en vandscooterfører i går i Egå

Ifølge ham er det lovligt at sejle med vandscootere

Jeg havde opfattelsen at de var blevet ulovlige her pr 1/1-2005 og dette
blev effektureret i maj da der faldt dom i en eller snden sag.

Hvad er status ?

Hvem håndhæver i givet fald et forbud ?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-06-05 18:34

Thomas <thomasx31@hotmail.com> skrev:
> [...]
>med vandscootere
>
>Jeg havde opfattelsen at de var
>blevet ulovlige her pr 1/1-2005 og dette

Sejlads med vandscootere o.lign. er forbudt overalt, undtagen på
steder hvor amtet har givet tilladelse til det. I 2004 har tre
amter udpeget vandscooter-områder:. Århus Amt (Reglerne for Århus
Amt) Nordjyllands Amt Ribe Amt Lokale regler Nogle af de mest
udbredte lokale regler er forbud mod speedbåds-sejlads langs
strande og kyster i sommerhalvåret forbud mod sejlads i
badeområder Disse regler offentligøres som regel kun lokalt ved
opslag og skilte. Derudover findes der nedlagte grusgrave hvor
lodsejerne har givet tilladelse til vandscootere. Dansk
vanskiforbund har en liste over hvor grusgrave benyttes til
vandski og scootere. Se www.vandski.dk og ring til forbundet.

De tre områder er p.t. ved Ålborg, ved Rømø og lige nord for Grenå
havn. Amterne har udarbejdet specialkort der viser de tilladte
områder samt tilhørende sejladsregler.

Bestemmelsen er af ministeren anvendt til at forbyde
vandscootersejlads overalt på søterritoriet, med mindre det
enkelte amtsråd specifikt har meddelt tilladelse til sejlads et
eller flere steder. Amtsrådene har dog ikke mulighed for at
tillade vandscooter-sejlads i EF-fuglebeskyttelsesområder og
Ramsarområder.

Dette er status.
Den dom der faldt i maj dømte de tiltalte for sejlads uden for de
angivne områder.

Forbuddet håndhæves af havnefogeder såfremt vansccooterne søsættes
fra havnenes områder.
Udenfor havnene er det politiet som ofte efter indberetning skal
hindre sejladsen.
Standses der ikke på politiets anvisning gælder samme skærpede
omstændigheder som hvis en bilfører fortsætter kørselen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 19:09

Undskyld mit dumme spørgsmål, men hvad er egentlig
definitionen på en vandscooter? Jeg har ofte set nogle sidde
på et fartøj, der ligner en knallert på vandet med styr og
noget at sætte fødderne på med plads til to personer og en
vandstråle der sendes bagud, og det troede jeg var en
vandscooter...
Når jeg undrer mig er det fordi jeg ofte og så sent som i
forgårs, har set nogle "sejle ud" fra Helsingør Nordhavn og
efter et par timer vender de tilbage i deres våddragter ...
og ingen løfter et bryn ... men det er måske ikke "rigtige
vandscootere"?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-06-05 09:08

Det kan du se ud af følgende:
http://www.europarl.eu.int/commonpositions/2002/pdf/c5-0226-
02_da.pdf

Desværre ses det at nogle sætter gummifenderlister forrest og
bagerst for at opnå en større længde end 4 meter. Så er der igen
lagt op til en prøvelsessag.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 09-06-05 09:27

Flemming Torp said the following on 08-06-2005 20:08:
> [...]
> efter et par timer vender de tilbage i deres våddragter ...
> og ingen løfter et bryn ... men det er måske ikke "rigtige

b) "vandscooter": et fartøj med en længde på under 4 m, som har
indbygget forbrændingsmotor med vandstrålepumpe som
hovedfremdrivningsmiddel, og som er beregnet til at skulle betjenes af
en eller flere personer, som sidder, står eller knæler på - snarere end
i - skroget

/carsten

Fra : Herman Persson

Dato : 10-06-05 06:48

> [...]
meddelelse news:11182522560.0558322180541602@dtext.news.tele.dk...

> Forbuddet håndhæves af havnefogeder såfremt vansccooterne søsættes

Det er jeg da ikke sikker på. Hvor ser du den bestemmelse?

Hvis havnefogderne skal holde øje med, at alskens love og bestemmelser
overholdes og i givet fald gribe ind ved overtrædelser, kan de da få nok at
gøre. Fx ved påtale af manglende trekant på sejlbåde, der fører sejl og går
for motor, påtale af - især speedbådes - manglende navn og hjemsted på
fartøjet.
Og så er der alt det, der ikke er umiddelbart synligt: Speedbådskørekort -
som ikke engang politiet har ret til at se, godkendte redningsveste osv,
osv....

Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-06-05 07:32

Herman Persson <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev:

> [...]
>trekant på sejlbåde, der fører sejl og går
>for motor, påtale af - især
>speedbådes - manglende navn og hjemsted på

Kender du ikke: Standardreglement
for overholdelse af orden
i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne.
Det er pligtlæsning og udleveres på ethvert havnekontor gratis.
Desuden vil du som lejer/ejer i en havn få udleveret de lokale
bestemmelser som er tilføjelser/skærpninger i forhold til
standardreglementet.
Trekanterne som du omtaler har havnefogederne ikke noget med at
gøre og heller ikke redningsveste.
Både skal være være synet med navn på hver side nær hækken og
hjemsted skal være placeret på hækken. Det er internationale
regler og de kan være gentaget i de enkelte havnereglementer.
Hvis de er det er det havnefogedens opgave at tilsikre det.

M.h.t. speedbådskørekortet og politiet, så har du ikke ret, se:
Bekendtgørelse om uddannelseskrav m.v. til førere af visse
motordrevne fritidsfartøjer med en bruttotonnage under 20
(Speedbådsfører-bekendtgørelsen)

Havnefogeder har mange bestemmelser love og regler som de arbejder
under. Uden for havnenes områder, hvis udstrækning også er
beskrevet i bekendtgørelser, er det politiet og forsvaret som har
tilsynet. Alle vandområder under staten Danmark ligger under
Forsvarets ansvarsområde, i forholdet til civile er ansvaret
overdraget til politiet.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 11-06-05 06:03

"Harding E. Larsen (slet VVM7O)" <harding@VVM7Olarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11183853460.996814927297297@dtext.news.tele.dk...

> Kender du ikke: Standardreglement
> for overholdelse af orden
> i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne.

Jo da, men jeg mener stadig, du tager fejl. Kan du vise mig bestemmelsen?

> [...]
> regler og de kan være gentaget i de enkelte havnereglementer.
> Hvis de er det er det havnefogedens opgave at tilsikre det.

Og det fremgår af Sølovens § 5. Jeg gider ikke slå det op, men mener ikke,
at der står noget om hækken.

> M.h.t. speedbådskørekortet og politiet, så har du ikke ret, se:
> Bekendtgørelse om uddannelseskrav m.v. til førere af visse
> motordrevne fritidsfartøjer med en bruttotonnage under 20
> (Speedbådsfører-bekendtgørelsen)

Åh, jo - jeg har ret. Der er ikke noget i bekendtgørelsen, der omhandler
politiets ret til at se speedbådskørekortet. Altså lige som færdselslovens
§ 56. Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort.
Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende
vise det til politiet.

> Havnefogeder har mange bestemmelser love og regler som de arbejder
> under.

Så har du jo gode muligheder for at finde belæg for din påstand vedrørende
vandscootere

Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 07:06

>Jo da, men jeg mener stadig, du tager
>fejl. Kan du vise mig bestemmelsen?

Som jeg tidligere har skrevet så laver hver enkelt havn
tilføjelser m.m. til standardbestemmelserne, du kan finde rigtigt
mange reglementer gengivet på nettet.

Typiske vendinger er:

4.7 Følgende aktiviteter må kun finde sted inden for havnens
område med havnemyndighedens forudgående tilladelse:
d) Vandskiløb, kapsejlads, benyttelse af sejlbrætter, sejlads med
vandscootere og lignende.
Hvis en fartøjsejer eller en anden bruger af havnen ikke
efterkommer dette reglements bestemmelser eller de af
havnemyndigheden givne pålæg så hurtigt, som det skønnes
nødvendigt af myndigheden, er denne berettiget til at træffe de
fornødne foranstaltninger til, at sådant sker

5.5 Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes overtrædelse af pkt. 2.1-2.2, 2.5-2.7, 2.9-2.15, 2.17,
3.1, 3.5-3.6, 4.1-4.9 og 5.1, første afsnit, med bøde.

>Og det fremgår af Sølovens § 5. Jeg
>gider ikke slå det op, men mener ikke,
>at der står noget om hækken.

Det kan du sikkert også finde på nettet, om du gider.

> [...]
>person, der har erhvervet kørekort.
>Føreren skal under kørslen have
>kørekortet hos sig og skal på forlangende

Det er da ikke noget problem alle erhvervelser af Speedbådsbeviser
er registreret centralt.

>Så har du jo gode muligheder for at
>finde belæg for din påstand vedrørende
>vandscootere
>
>Herman.

Ja se ovenfor. Prøv at søge på nettet. Det er nemt. Du skal bare
prøve med forskellige ord indrammet på forskellige måde. Det
ligger faktisk her alt det som du spørger om, med lidt tålmodighed
og fantasi så vil det lykkes at finde det meste.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 11-06-05 08:49

"Harding E. Larsen (slet MLS5I)" <harding@MLS5Ilarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11184701450.917080290139804@dtext.news.tele.dk...
> Herman Persson <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev:

Jeg tror, vi nærmer os en enighed.

Du skrev: Forbuddet håndhæves af havnefogeder

Hvis du så tilføjer noget i retning af: Såfremt det fremgår af pågældende
havns regulativ

> Det er da ikke noget problem alle erhvervelser af Speedbådsbeviser
> er registreret centralt.

Hvem har sagt, at det er et problem?

Politiet har ikke ret til at se speedbådskørekortet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Enig eller ikke enig?

Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-05 09:59

Herman Persson <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev:

>Jeg tror, vi nærmer os en enighed.
>
>Du skrev: Forbuddet håndhæves af havnefogeder

> [...]

Ja jeg håber da at vi er enige.

Det er slet ikke nødvendigt her at indlemme din foreslåede ordlyd
i et lokalt regulativ.

I Standardregulativet står der:

5.1 Enhver, der befinder sig på havneområdet, har pligt til straks
at efterkomme havnemyndighedens anvisninger og påbud, herunder
også om at fjerne sig fra havnens område.

5.2 Mener nogen sig forurettet af havnemyndigheden, kan sagen
indbringes for havnebestyrelsen/havneudvalget, men et påbud skal
under alle omstændigheder efterkommes.

Jeg tror ikke at nogen havnebestyrelse vil medvirke til afvige fra
de ministerielle bekendtgørelsers ordlyd uden at dette
udtrykkeligt er godkendt i en regionplan med efterfølgende
specifik godkendelse og udarbejdelse af anvisninger og
sejladsområde.

>Hvem har sagt, at det er et problem?
>
>Politiet har ikke ret til at se
>speedbådskørekortet!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!
>
>Enig eller ikke enig?
>
>Herman.

Politiet ville ved en anmeldelse eller overtrædelse højest spørge
om ejeren har et speedbådskørekort og notere svaret.
Resten tages der vare på andetsteds.
De starter jo ikke med at sige: jeg tillader mig at spørge dig
i.h.t. § XX, jeg vil udspørge dig om følgende... i.h.t. § YY, har
du er hvervet....i.h.t. § ZZ, må jeg i.h.t. § ØØ se...

Men sig mig var en ikke en streng om Vandscootere.
Speedbådskørekortet skal erhverves til en planende båd under givne
forudsætninger.
Selv om vandscootere i.h.t. de Internationale søvejsregler er et
fartøj, så er der lavet ganske særlige bestemmelser her i Danmark
for udfoldelse med disse potente morskabsindretninger.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 11-06-05 16:41

"Harding E. Larsen (slet 6SXK6)" <harding@6SXK6larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11184805510.0496423088046853@dtext.news.tele.dk...
> [...]

> 5.2 Mener nogen sig forurettet af havnemyndigheden, kan sagen
> indbringes for havnebestyrelsen/havneudvalget, men et påbud skal

Og det var altså det, der fik dig til at skrive, at havnefogeder håndhæver
forbuddet. Tja...

> [...]
> udtrykkeligt er godkendt i en regionplan med efterfølgende
> specifik godkendelse og udarbejdelse af anvisninger og

Det er så et helt andet tema. Altså hvad vi tror. Hvis man nu ikke tror, at
havne myndighederne vil tillade, at speedbåde føres af personer uden
speedbådskørekort, vil de nok også håndhæve det

> Politiet ville ved en anmeldelse eller overtrædelse højest spørge
> om ejeren har et speedbådskørekort og notere svaret.

Du gi'r ikke ved dørene, men jeg er glad for, at du endelig giver mig ret -
i at jeg har ret i at bekendtgørelsen ikke just er påfaldende gennemarbejder

> Men sig mig var en ikke en streng om Vandscootere.

Jow jow, men så røg vi jo ud i noget juridsk insektsex.

Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-05 09:47

Herman Persson <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev:

> [...]

Nej da, ikke alene, bagved ligger at vores havnefoged havde givet
tilladelse til at Vandscootere blev sat i vandet fra havnens
slæbested, trods det at der ikke er noget sejladsområde i eller
uden for havnen som de må benytte. Baggrunden for hans tilladelse
var at vandscooterejerne havde været hos det lokale politi og fået
en accept fordi de hævdede at deres fartøj ikke var en vandscooter
men en speedbåd. Begrundelsen var at på deres fartøj var der sæder
som man kunne sidde på og så var det ikke en vandscooter men en
speedbåd.
Sagen kom op på havneudvalgsmøder og politiet efterfølgende
informeret på politimestermøder om reglerne. Hermed skulle dette
spørgsmål være faldet på plads og havnefogeden skal bare
administrere efter reglerne.

>Det er så et helt andet tema. Altså
> [...]

Det er da helt givet at en person der fører en speedbåd har
erhvervet et speedbådskørekort efter reglerne.
At det ikke udtrykkeligt i det lokale havneregulatv er nævnt, er
da kun et spørgsmål om tid, hvis problemet findes.
Det er da nemt at få indskrevet i reglementet i lighed med at
havnefogeden, ved de årlige fornyelser af adgangskort, som
anvendes til hhv. toiletter, mastekran/bådekran, masteskur,
betaling for bad, el, vaskemaskine o.s.v. her skal bådejerne også
fremlægge kvittering for betalt ansvarsforsikring for året.

>Du gi'r ikke ved dørene, men jeg er
>glad for, at du endelig giver mig ret -
>i at jeg har ret i at bekendtgørelsen
>ikke just er påfaldende
>gennemarbejder

Nej der skal ikke pruttes på dette område, jeg ville selv ønske at
reglerne blev efterlevet af den enkelte og undersøgt forud for
købet af vandscooteren og reglerne blev håndhævet som det er
tilfældet længere syd på.
Smutter du her rundt med storsejlet oppe og vand ud fra
udstødningen, så kommer de og gør dig opmærksom på at du skal
sejle med trekanten oppe ellers får du en bøde. Og så gør man det,
det er samtidigt godt sømandskab i.h.t. reglerne.

>Jow jow, men så røg vi jo ud i noget
>juridsk insektsex.

Ja det er helt rigtigt, reglerne som skrives er ofte meget
generelle og berører ikke alle detaljer. Derfor har vi et helt
underliggende kiraki af bekendtgørelser, noter, o.s.v. helt ned
til lokale reglementer, som også hører med i vores
forståelsesbillede af "hvad vi må".
Hinsidan siges spøgefuldt at hvad der ikke udtrykkeligt er tilladt
er forbudt, der skulle vi nødigt hen.

Mvh/Harding