Et lille tip om billige internetkurser hin~
Fra : Bjorn

Dato : 07-06-05 18:03

For den der gerne vil tage et duelighedsbevis, men som ikke har tid til at
følge en lang række lektioner over længere tid er der ikke mange
muligheder. Der findes ganske vist nogle kommercielle sejlerskoler, der
tilbyder kortvarige og intensive kurser. Men disse kurser er ofte ekstremt
dyre. Vi mangler efter min mening kurser, der kan tages over internettet,
sådan som de har i Sverige.

Folkuniversitetet i Helsingborg har på forsøgsbasis her i foråret udbudt
nogle gratis internetkurser, der gennem 12 lektioner leder frem mod det
svenske förarintyg, som er den grundlæggende sejleruddannelse i Sverige.

Selve kurset var som nævnt gratis. Kursisterne måtte dog selv købe for ca
300,- kr. kursusmaterialer. Og dertil kom så en prøveafgift på 200,-
svenske kroner til Nämnden för båtlivsutbildnings, NFB, for den afsluttende
prøve og udstedelse af förarintyg.

Kurset er naturligvis på svensk og indrettet efter svenske forhold, men
sproget volder nu ikke de store problemer og det meste af indholdet er jo
internationalt, så det er et udmærket kursus også for danske.

Jeg har selv fulgt dette kursus og kan bestemt anbefale det til alle, der
gerne vil have en grundlæggende uddannelse i sejlads, men som ikke har tid
eller råd til at benytte de danske kursustilbud.

Lige nu har Folkuniversitetet sommerferie, men der planlægges nye
internetkurser efter sommerferien. Jeg har fået at vide, st der skulle
komme kurser til förarintyg og kustskepparintyg i slutningen af august
eller begyndelsen af september. Desuden skulle der også komme kurser i
brugen af VHF. Desuden har Folkuniversitetet også jævnligt intensive
kurser, som man udmærket kan følge, hvis man bor i den østlige del af
Danmark. Disse kurser har brugerbetaling, men er dog billigere end danske
kurser.

Her er et link for de interesserede:
http://www.folkuniversitetet.se/
(Vælg først Helsingborg og find dernæst navigationsuddannelserne - lige nu
hedder det "Nautica" på Helsingborgs hjemmeside, men det kan jo sikkert
ændere sig)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-06-05 20:36

Bjorn wrote:

> Folkuniversitetet i Helsingborg har på forsøgsbasis her i foråret udbudt
> nogle gratis internetkurser, der gennem 12 lektioner leder frem mod det
> svenske förarintyg, som er den grundlæggende sejleruddannelse i Sverige.

Er det at betragte som det danske duelighedsbevis?
Kan man f.eks. tage et kanalbevis hvis man har "föraintyg"?
Hvordan i fht. speedbåd - gælder det her?

- Lars

Fra : Bjorn

Dato : 07-06-05 22:45

Lars Kristensen wrote:
> Er det at betragte som det danske duelighedsbevis?
> Kan man f.eks. tage et kanalbevis hvis man har "föraintyg"?
> Hvordan i fht. speedbåd - gælder det her?

Förarintyg ligger på et lidt lavere niveau end duelighedsbeviset, fx går
man ikke i så mange detaljer med afdrift på grund at strøm og vind.

Man kan let udbygge Förarintyget med et Kanalintyg. Kanalintyget kan
erhverves lidt på samme måde som i Danmark, dvs. ved at man efter et
selvstudium af CEVNI-reglerne indsender et spørgeskema til "Nämnden För
Båtlivsutbildning". Det koster kun 130,- svenske kroner.

Det svenske Kanalintyg har imidlertid en fordel frem for det danske
Kanalbevis. Det svenske udstedes af en organisation, der er bemyndiget
af den svenske stat, hvorimod det danske Kanalbevis strengt taget ikke
har nogen gyldighed. Og så koster det endda kun ca 1/3 at erhverve det
svenske bevis.

Om Förarintyget kan erstatte speedbådsbeviset i Danmark på samme måde
som duelighedsbeviset, ved jeg faktisk ikke. Det kommer nok lidt an på
en prøve

Mvh.

Bjørn

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-06-05 01:49

Bjorn wrote:

> Om Förarintyget kan erstatte speedbådsbeviset i Danmark på samme måde
> som duelighedsbeviset, ved jeg faktisk ikke. Det kommer nok lidt an på
> en prøve

Hvem melder sig frivilligt?

- Lars

Fra : Bjorn

Dato : 08-06-05 08:58

Lars Kristensen wrote:
> Hvem melder sig frivilligt?
> - Lars

Det nemmeste er jo nok at spørge Søfartsstyrelsen om Förarintyg ligestilles
med Duelighedsbevis med hensyn til at fritage for Speedbådsbevis.

Bjørn