Folkebåd i kapsejlads
Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 02-06-05 13:39

Hej NG

Jeg har lagt mærke til at folkebåde har en vandvittigt godt mål, i
forbindelse med kapsejlads?
Når vi, i en maxi 77 med spiler og nye sejl, sejler virkelig godt, så
kommer vi i mål med de hurtigste af folkebådene, men de har ca. 100
sekunder mere end os pr. sømil.....
Hvordan hænger det sammen? eller det gør det jo ikke.... men hvorfor?

Vh Christian Gammelgaard

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 02-06-05 13:58

Er der ikke noget med, at en folkebåd som udgangspunkt ikke har spiler? Det
gør jo nok en væsentlig forskel i udregningen.

Mvh
Andreas.

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 02-06-05 14:11

Hej Andreas

Andreas Lundsfryd Jensen wrote:
> Er der ikke noget med, at en folkebåd som udgangspunkt ikke har spiler? Det
> gør jo nok en væsentlig forskel i udregningen.

Det er korrekt, men det er der jo taget højde for ifm. udregningen. Hvis
vi nu ikke bruger spiler, så kan vi slet ikke følge dem. Med vores
handikap uden spiler, ville vi skulle sejle et minut hurtigere end dem
på en sømil....

Vh Christian

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 14:27

"Christian Gammelgaard" <cgammel@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:429efde6$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> sømil.....
> Hvordan hænger det sammen? eller det gør det jo ikke....

Det *er* en til dens måletal meget velsejlende båd - og
mange af de garvede F-sejlere er sikkert også gode
lobbyister ) ...
På Sjælland Rundt ser du dem ofte komme pænt langt frem i
feltet - selv uden spiler - 'vuggende afsted' på en lænser
med spilet fok og kan ofte holde fart med os andre med
spiler ... og på foran for tværs og ikke mindst på krydset
går den jo godt, den gamle træbasse ...
I Sverige benytter man i vidt omfang LYS-tal - og der vil
man ikke blive udsat for den 'forskelsbehandling' ...
Derfor er det sjovest at sejle kapsejlads i entypebåde og
glemme de andre 'målbedrøvere' ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 02-06-05 14:34

Hejsa

> [...]
> man ikke blive udsat for den 'forskelsbehandling' ...
> Derfor er det sjovest at sejle kapsejlads i entypebåde og

Jeg synes da også deres LYS-tal på 0,97 er lidt for overdrevet?
Set i forhold til en maxi 77 med 1,03.

Vh Christian

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-06-05 18:25

Ja, Glem det.... Siden de nye DH2002 udregningsmetoder (som sikkert er
kraftigt påvirkede af en flok gamle F sejlere i DS) har det været umuligt at
slå en Folkebåd fra en Maxi 77. Om du så tager Jesper Bank med ud og du får
din svigermor kuppet ind som teorist på folkebåden ....

Folkebåde sejler ganske udmærket; specielt taget konstruktionens alder i
betragtning. Men de har fået et mål svarende til en punkteret amfibie
folkevogn.

Det er en umulig kamp.

I Vallensbæk er det løst meget fint. Der har den enlige folkebåd fået et løb
for sig selv. Så er vi ikke generet af det og kan boltret og (nogenlunde)
ligeværdigt med de andre. Se evt.:
http://www.kapsejl.dk/dansk/kapsejl/aftensej/aften05/tildato.htm

Bortset fra det: Så er der muligvis også noget galt med Maxi 77'erens mål. I
morgen skal vi jo sejle Maxi mesterskaberne (Classic Fyn rundt fra
Kerteminde) og jeg sad lige og undrede mig over, at vi skal sejle hurtigere
end de to maxi 84'ere og hurtigere end en maxi 95 uden spiler. Så jeg tror
problemet er en *kombination* af et meget let folkebåds mål og et tungt Maxi
77 mål.

/Bjarke

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 02-06-05 19:05

Hej Bjarke

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> for sig selv. Så er vi ikke generet af det og kan boltret og (nogenlunde)

Sådan har vi også lavet det i Aalborg....
Men der er jo bare ikke så mange i vores løb 4. se evt.
http://kom.aau.dk/~mn/onsdagssejlads/index.php?page=resultater&resultat=4
jaaa.. det gik jo ok igår....

> [...]
> problemet er en *kombination* af et meget let folkebåds mål og et tungt Maxi

Tror nu ikke det er helt forkert.... Det virker meget fair i forhold til
de andre....
hvis man udregner Sejltid/(Distance*TA), så får man et mål for hvor godt
man sejler i forhold til ens TA. I vores tilfælde er vi 1% dårligere end
vi burde.... det er jo rimelig fair:D

Vh Christian

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 02-06-05 19:34

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> Ja, Glem det.... Siden de nye DH2002 udregningsmetoder (som sikkert er
> kraftigt påvirkede af en flok gamle F sejlere i DS) har det været umuligt
> at slå en Folkebåd fra en Maxi 77.

Det er helt rigtigt at det for alvor startede med DH2002. Den meget markante
fordel til Folkebåde og lign. blev beskrevet i både Bådnyt og Bådmagasinet
allerede i foråret 2002, men blev pure afvist fra Dansk Sejlunions side. Den
fordel som Folkebåde (o.lign.) havde i DH2002 blev ca. halveret med DH2004,
men er stadig meget markant. Og stadigvæk afviser Dansk Sejlunion at der
skulle være noget galt. Jeg har forsøgt at spørge Dansk Sejlunion hvorfor de
rettede DH2002 til DH2004 når nu de mente at der ikke er noget galt med
DH2002, men det har de mærkelig nok aldrig svaret på.

Den store synder i den sammenhæng er DH's beregning af spiler, hvor det er
en kæmpe fordel at måle sin båd ind uden spiler. Dette gælder både
Folkebåden der er født uden spiler, men også stort set alle andre bådtyper.
Mål din Maxi 77 ind uden spiler så skal du bare se hvor godt det pludselig
går. Prøv bare at sejle uden spiler en aften og regn så dit eget resultat ud
efter TANS. Tro mig: det er en super fidus. At det så er mere kedeligt skal
man åbenbart lære at leve med hvis det er sølvtøj man er ude efter. Helt
galt går det for de moderne sportsbåde med gennaker og bovspryd. På trods af
at en gennaker er mindre alsidig end en symmetrisk spiler gør et langt
bovspryd efter Dansk Sejlunion's mening båden til en sand raket. "Løsningen"
er den samme: at måle båden ind uden spiler/gennaker. Det er tåbeligt, men
det virker !

I det hele taget afspejler det IMHO at Dansk Sejlunion ikke helt har styr på
Dansk Handicap reglen. Jeg tror såmænd ikke de gør det med vilje, selvom det
er rigtigt at der er mange Folkebåds sejlere involveret - men det er i
hvertfald sikkert at de ikke er lydhøre overfor kritik. Siden 1998 er reglen
ændret 4 gange, med ændringer på op til 15% mellem helt almindelige gængse
både. Det svarer til noget i retning af 10 minutter forskel i en almindelig
aftenkapsejlads. Blot som et resultat af målereglen. Så kan selv nok så
meget træning nærmest være lige meget. Og i mellemtiden kan vi så samtidig
konstatere at interessen for kapsejlads er stagneret. Jeg forstår det godt,
men det gør de åbenbart ikke hos Dansk Sejlunion.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-06-05 22:12

"Palle Jørgensen" <argo.no.spam@newmail.dk> skrev i en meddelelse

---SNIP---
> [...]
> resultat ud efter TANS. Tro mig: det er en super fidus. At det så er mere
---SNIP---

Vil det sige, at jeg f.eks. til Sjælland Rundt kan stille op i min Bianca 28
uden spiler og så få en "god måling"?
Vil det være tilladt at "spile" min genua med enten bådshage eller
spilerstage?

Som det måske fremgår, er jeg aldeles novice udi kapsejlads

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 00:23

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev
i en meddelelse news:RCKne.1045$eN5.108@news.get2net.dk...
> [...]
> Vil det være tilladt at "spile" min genua med enten
> bådshage eller spilerstage?
>
> Som det måske fremgår, er jeg aldeles novice udi

Ja, dit mål er en funktion af din båd og hvilke sejl, du
medbringer på kapsejladsen. Og du må ikke medtage sejl,der
ikke er målt og stemplet af en autoriseret måler. Sejler du
entypebåd, er der mange andre krav - f.eks. til det udstyr,
der skal være installeret i båden - motor f.eks. hynder,
service, bord m.m.m.

Du må gerne spile din genua - se blot Folkebådene, når de
kommer 'vuggende' på en lænser med genuaen spilet ude til
den ene side og storen til den anden og et par gaster fremme
i båden ...

Men som du er inde på - spileren har meget stor indflydelse
på det samlede DH-mål - og sikkert også på, hvor hurtigt, du
kan sejle med vinden agten ind ... så det kan ikke på
forhånd afgøres om det er en fordel eller ulempe. F.eks.
havde jeg for mange år siden en Bianca 26 med 7/8 rig og det
betød lidt mindre spiler og genua I, så vi målte ikke helt
det samme som den model med mastheadriggen, selvom vores
storsejl var lidt større, men såvidt vi kunne se dengang,
sejlede vi nogenlunde lige op med 'mastheadriggerne' og
ville således vinde på HD-målet ... Jeg ved ikke, hvordan
det ser ud i dag ...

Konklusionen er vel, at det, man kunne kalde en "retfærdig
måleregel baseret på avancerede matematiske formler" næppe
kan konstrueres, og så snart bådkonstruktørerne sætter sig
ind i en ny regel, går mange igang med at designe en bådtype
og form, der vil sejle optimalt ift. den nye regel ... Så er
det jo interessant, at Folkebåden stadigt klarer sig så flot
(får den forresten ikke også et betragteligt alderstillæg?)
.... men det er jo en anden historie, der er skrevet mere om
ovenfor ...

Som nævnt bruger mange klubber LYS-tal, som er baseret på
indberetninger fra mange, mange kapsejladser, hvor man så
forsøger at komme frem til et samlet tal for bådens
fartpotentiale, baseret på kendksab til sejltider og
placeringer, hvorefter bådene rangordnes efter disse
empiriske observationer istedet for matematiske beregninger
med udgangspunkt i skrogform, sejl osv.

Om det er 'bedre' eller mere 'retfærdigt' tør jeg ikke
udtale mig om ... men umiddelbart forekommer det mig at give
et rimeligt billede af 'bådens sande fartpotentiale' ... men
igen: Mange forhold spiller ind ... vind, vejr, bølger,
besætning ... ...

Mange ting ville være meget nemmere, hvs det var muligt at
begrænse antallet af sejlbåde til et fåtal klasser, som så
indførte skrappe entyperegler - som f.eks. for Ballad'en -
hvor alle sejler mod alle - og den der kommer først har
vundet ...

Men det er vist en utopi ...

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 03-06-05 16:43

> [...]
> går mange igang med at designe en bådtype og form, der vil sejle optimalt

Det er næppe det som er problemet med Dansk Handicap reglen i dag. Danmark
bugner jo ikke ligefrem med nye konstruktioner, tværtimod. Hvor landene
omkring os f.eks. har masser moderne sportsbåde og ungdommelige sejlere som
gider sejle i dem, er Dansk Sejlsport mest for gråhårede herrer. Gad vide
hvor sejlsporten står når vi gråhårede falder fra.

Min påstand er at Dansk Handicap målereglen i kraft af at den er til fordel
for både som Folkebåden samtidig er en ulempe for de mere moderne bådtyper,
som derfor ikke er populære her i landet. Om det så er godt eller skidt
afhænger selvfølgelig af hvad man sympatiserer med. Jeg tror bare ikke vi
skal forvente at de unge mennesker som i dag sejler Zoom8, 29er eller 49er
vil have lyst til at kapsejle i en Folkebåd eller for den sags skyld en Maxi
77.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 18:03

> [...]
> dag sejler Zoom8, 29er eller 49er vil have lyst til at
> kapsejle i en Folkebåd eller for den sags skyld en Maxi

Det kan jeg ikke være uenig med dig i ... Min pointe er dog,
at det *er* meget svært - på tværs af ret forskellige
bådtyper med forskellig sejlføring (a la Maxi 77 og FD) - at
lave en retfærdig måleregel, der kan bruges i alle
situationer ... og at det måske var sjovere og mere
udfordrende, hvis man udvalgte en række standardbåde, med
skrappe og præcise klassekrav (og evt. specielt egnede til
kapsejlads), som havde samme mål - principielt over hele
verden ... a la OL-klasser - bare flere ... Det ville vel
også være en inspiration for vore unge sejlere ... som næppe
ender i en folkebåd før de skal 'bæres' om bord ... sagde en
anden gråhåret ... der endnu selv kan kravle ombord ...

Et stykke af vejen synes jeg vel, at vi har for mange
forskellige både og at sejlsporten ville vinde ved færre
forskellige bådtyper, men med større felter ... a la de
'gode gamle dage' med store felter af drager, knarr,
spækhuggere, IF'er, FD'er, Ballad'er, H-både og mange flere
.... I dag ville der nok være behov for både i 30 - 40 fods
klassen ... Personligt har jeg nu altid haft mest ud af at
sejle mod ligestillede, for dér kunne man ikke gemme sig bag
diskussionen om målereglernes manglende retfærdighed osv.
Men mine hår er nok også *for* grå ... og nu sejler jeg kun
tursejlads.

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 03-06-05 19:31

> [...]

> bådtyper med forskellig sejlføring (a la Maxi 77 og FD) - at lave en
> retfærdig måleregel, der kan bruges i alle situationer ...

Enig, men når nu Dansk Sejlunion gør så meget ud af DH, f.eks. med
websejler.dk som er fremragende, er det vel ikke for meget at forlange at de
forsøger lidt hårdere med selve målereglen. Jeg har igennem flere år været i
dialog med Dansk Sejlunion om problemer med DH-reglen uden nogen sinde at få
andet ud af det end afvisende svar. Reglen ændres kraftigt hvert andet år -
hver gang med påstanden om forbedringer i "verdens bedste måleregel".
DH-2000 var faktisk ikke så tosset, men de kunne ikke holde fingrene fra den
og i DH2002 gik det så helt galt. Hvis DH er så god er der vel ingen grund
til at den skal ændres så meget og så hyppigt. Det er selvmodsigende så det
gør noget. Internationalt er der efterhånden konsensus om IRC som fremtidens
intenationale regel, og i Sverige og Norge som var med i DH (Scandicap)
satser de entydigt på LYS.

> [...]
> næppe ender i en folkebåd før de skal 'bæres' om bord ... sagde en anden
> gråhåret ... der endnu selv kan kravle ombord ...

Også enig, men disse klasser findes jo andre steder i verden. f.eks. Melges
24. De kommer bare ikke til Danmark. For at få anerkendt en ny klasse med
tilhørende mesterskab i Danmark kræves det at klassen har en vis størrelse
og har afholdt mesterskabslignende stævner i to år med mindst 15 både (mener
jeg det er). Det kræver altså et antal både, men inden der er både nok til
en klasse er de samme både jo nødt til at kapsejle efter DH. Når så DH ikke
er særlig "venlig" overfor disse både slutter de langt nede på
resultatlisten - og hvem gider sejle i så "langsom" en båd ? Resultat: ingen
nye klasser, ingen nye sejlere.
I 1979 da X-79 kom frem passede den "perfekt" til den daværende ergel og
vandt masser af sejladser. Sådan en båd kunne sælges og i løbet af 3-4 år
havde X-Yachts solgt 400 stk. X-79. Et ny dansk succes var skabt både
indefor sejlsporten og forretningsmæssigt. Alt sammen (næsten) fordi
målereglen var venlig overfor X-79. Er det nu så galt ?

> [...]
> man ikke gemme sig bag diskussionen om målereglernes manglende
> retfærdighed osv. Men mine hår er nok også *for* grå ... og nu sejler jeg
Jeg har for nogle år siden foreslået Dansk Sejlunion at nedgradere alle de
gamle klasser til klassemesterskaber og så udskrive Danmarksmesterskaber i
de klasser vi ønsker at se på banerne i fremtiden, eks. Melges 24 og Mumm
30. Der var godt nok ingen at disse både i landet dengang, men hvis der blev
afholdt et danmarksmesterskab er jeg sikker på at de hurtigt ville dukke op.
Se bare vad der skete i H-båds klassen da Red/Green League blev skabt.

Den ide var vist lidt for ekstrem, men det var da en sjov tanke.

Jeg vil også gerne se de store felter, men det er vel ikke de gamle sejlere
vi skal satse på at få på banen igen ? Og jeg har lidt svært ved at
forestille mig at de yngre generationer synes at de gamle bådtyper har det
der skal til for at blive til store klasser igen.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 20:00

> [...]
> fremtidens intenationale regel, og i Sverige og Norge som
> var med i DH (Scandicap) satser de entydigt på LYS.

Der efter min mening det afgørende ... i globaliseringens
trend, burde nationale regler afskaffes og erstattes af
globale måleregler ...

> og at det måske var sjovere og mere
snip
> [...]
> på resultatlisten - og hvem gider sejle i så "langsom" en
> båd ? Resultat: ingen nye klasser, ingen nye sejlere.

Mener du hermed, at vi i Danmark skal holde fast i DH?
Hvorfor ikke LYS?

> [...]
> sejlsporten og forretningsmæssigt. Alt sammen (næsten)
> fordi målereglen var venlig overfor X-79. Er det nu så

Næh ... ikke for X-Yacht, der jo har vist sig at være
dygtige til at konstruere både, der både sejler godt og
hurtigt, men også får gode mål ... men det er jo dermed
primært et nationalt anliggende ... og der er jo ikke mange
af de gamle bådværfter tilbage ... derfor mener jeg vi skal
tænke internationalt/globalt ...

snip
> [...]
> på at de hurtigt ville dukke op. Se bare vad der skete i
> H-båds klassen da Red/Green League blev skabt.

Netop - hvis DS udviste lidt proaktivitet, tror jeg også
sejlerne ville være med på det nye ...

> Den ide var vist lidt for ekstrem, men det var da en sjov
> tanke.

Jo, men hvad er alternativet? ...
Skal alle de unge sejle rundt i en pragtfuld ti-meter fra
Børresen i Vejle med en fok og et storsejl ... det ville sq
da være tragisk ...

> [...]
> generationer synes at de gamle bådtyper har det der skal
> til for at blive til store klasser igen.
Jeg fornemmer, at vi er meget enige ... Blot er jeg nok
'faldet til turpatten' - og har vinket farvel til
kapsejlads, så det bruger jeg min tid på ... og drømmer lidt
om de gamle dage - og så mener jeg at internationale
sejlunioner bør tage over, da verden er blevet mindre og
sejlernes mobilitet/økonomi større/bedre ... men store
internationale felter på bekostning af de nationale særheder
synes jeg ville være et stort fremskridt ... og jeg tror
meget på at de unge vil kaste sig over bådtyper med stor
international appeal ...

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 03-06-05 18:38

Palle Jørgensen wrote:
> [...]
> vil have lyst til at kapsejle i en Folkebåd eller for den sags skyld en Maxi

Tjaa.... nu er jeg jo kun 22... og har ikke så mange grå hår:-/ Da jeg
både bruger båden til nogle hyggeture, weekend ture og lidt længere ture
foruden kapsejladsen, så er den ok. Det er selvfølgelig sjovt at sejle
kapsejlads i en 29'er, men den er ikke så god til en hyggetur med
gutterne

Vh Christian

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-06-05 19:57

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> men såvidt vi kunne se dengang, sejlede vi nogenlunde lige op med
> 'mastheadriggerne' og ville således vinde på HD-målet ... Jeg ved ikke,
---SNIP---

Tak for svaret.
Der er ikke mange brøkdelsriggede Bianca 28'ere - vistnok fordi man i sin
tid fandt ud af, at de ikke sejlede hurtigere en de mastheadriggede.

Men det er da interessant med spilerens indflydelse på DH-målet. Hvis jeg
giver mig i kast med kapsejlads, vil både jeg og min urutinerede besætning
få rigeligt at se til, så hvis vi ikke nødvendigvis automatisk bliver sejlet
helt agterud pga. manglende spiler, kunne det da være en overvejelse at
droppe den det første år......

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 03-06-05 17:13

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message

> Vil det sige, at jeg f.eks. til Sjælland Rundt kan stille op i min Bianca
> 28 uden spiler og så få en "god måling"?
> Vil det være tilladt at "spile" min genua med enten bådshage eller
> spilerstage?

Nu vokser træerne som bekendt ikke ind i himlen så gode resultater kommer jo
ikke kun af et godt mål, men ja: jeg vil påstå at det er en stor fordel for
dig (resultatmæssigt) at stille op i din båd uden spiler. Forskellen på din
Bianca 28 er 42.5 sek/sømil eller 2 timer og 39 minutter på en Sjælland
Rundt på 225 sømil. Det vil spilersejlads ikke kunne indhente i et
"gennemsnitsår" med blandet kryds, læns og alt derimellem. Hvis vinden
drejer med så det er spilersejlads hele vejen rundt er situationen
selvfølgelig anderledes, men plejer det ikke snarere at virke som om det er
kryds hele vejen ??

Tricket blev bla. brugt sidste år på både Classic Fyn Rundt og Sjælland
Rundt af en BB-10 meter, som kom ind efter de andre BB-10m, men vandt stort
efter handicap. Det er muligt at han samtidig var dygtigst, mest heldig, at
vejret passede til en båd uden spiler osv., men jeg er ikke i tvivl om at
målet gjorde en stor forskel. Så vidt jeg husker var Classic Fyn Rundt med
ganske let vejr hvor størst mulig sejlføring normalt er en fordel, og
Sjælland Rundt havde ganske meget blæsevejr, med en del spilersejlads,
blandt andet ned gennem Øresund efter starten. Forskellen med/uden spiler på
en BB-10m er 38.2 sek/sm, men han havde samtidig målt båden ind uden genua
og opnået en endnu større fordel. Ingen spiler og kun fok i stedet for
genua: det minder lidt om en Folkebåd, gør det ikke.

Når jeg nu er i gang med tallene vil jeg lige nævne at for en båd med
bovspryd og gennaker er forskellen meget større. For en J-80 er forskellen
f.eks. 68 sek/sm.

Og ja. du må gerne spile din genua med spilerstage alligevel.

Bemærk i øvrigt at man kan ikke vælge fra gang til gang om man vil stille op
med. Du skal have et nyt målebev hvoraf det fremgår at båden ikke fører
spiler. Det gøres rent administrativt uden yderligere måling og koster et
eller andet mindre beløb. Du kan selvfølgelig ændre tilbage igen, men så
koster det en gang til. Du kan ikke have to forskellige målebreve samtidig.
Det er enten/eller.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-06-05 12:42

Hvorfor er der så både TA og TANS (uden spiler) på alle målerbrevene ?

/Bjarke

snip

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 06-06-05 15:56

Ja det lyder mærkeligt....
Her til Mors rundt kunne jeg da bare tilmelde min TA eller min TANS. men
det tæller måske ikke helt?

Vh Christian

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-06-05 20:06

> [...]

> jo ikke kun af et godt mål, men ja: jeg vil påstå at det er en stor fordel
---SNIP en masse---

Tak for gode svar - både til dig og Flemming - her er noget at lære

Som jeg også skrev til Flemming, giver alt "det måleri" stof til
overvejelser, og jeg kan sandelig godt forstå, at mange foretrækker
klasseløb. Den der kommer først, vinder!

Jeg har een gang deltaget som gast i en kapsejlads (Amager Cup sidste år),
hvor jeg sejlede med på en Banner 28. Rigtig god vind og ømme lår Da vi
kom i mål i sidste sejlads, anede jeg ikke, om vi havde klaret os godt eller
skidt, men det havde skipper en meget god fornemmelse af, og han lirede også
en masse måleforskelle af til både, vi dårligt kunne se. Jeg mener iøvrigt,
vi vandt begge sejladser. Sjov oplevelse.....