/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Udprinte søkort fra Det Levende Søkort 2 ?
Fra : Brian S Jensen


Dato : 01-06-05 08:16

Hej

Er der mulighed for at printe søkort ud fra Det Levende Søkort 2 ?

Det kunne jo være rigtig smart da jeg har adgang til en HP Designjet som
kan printe helt op til A0

....men mindre kunne også gøre det

Mvh.
Brian S Jensen



 
 
H (01-06-2005)
Kommentar
Fra : H


Dato : 01-06-05 10:13

Det kan sagtens tade sig gøre. Vælg "Kopiering" nederst i højre hjørne.

Jeg vil dog anbefale først at kopier til Fil , Hvis der sættes kryds i "skal
offentliggøres" fylder filen mindre men opløsningen bliver dårlig.

Udsnittet kan justeres med "Forstørrelse" og "Dimensioner".
Det har også indflydelse på kvaliteten!

Husk at markere for "Højre kort"

De dannede billedfiler kan eventuel redigeres og sammensættes i et
billedbehandlingsprogram inden udskrivningen.

mvh

Henning Andersen





"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:429d60af$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej
>
> Er der mulighed for at printe søkort ud fra Det Levende Søkort 2 ?
>
> Det kunne jo være rigtig smart da jeg har adgang til en HP Designjet som
> kan printe helt op til A0
>
> ...men mindre kunne også gøre det
>
> Mvh.
> Brian S Jensen
>



Brian S Jensen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 01-06-05 10:28


"H" <n@sy.dk> skrev i en meddelelse
news:429d7c05$0$728$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det kan sagtens tade sig gøre. Vælg "Kopiering" nederst i højre hjørne.
>
> Jeg vil dog anbefale først at kopier til Fil , Hvis der sættes kryds i
> "skal offentliggøres" fylder filen mindre men opløsningen bliver dårlig.
>
> Udsnittet kan justeres med "Forstørrelse" og "Dimensioner".
> Det har også indflydelse på kvaliteten!
>
> Husk at markere for "Højre kort"
>
> De dannede billedfiler kan eventuel redigeres og sammensættes i et
> billedbehandlingsprogram inden udskrivningen.
>
> mvh
>
> Henning Andersen

Takker - det lyder som noget jeg kan bruge

Mvh.
Brian S Jensen



Ole Pagh (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 01-06-05 15:48

H wrote:
>
> Husk at markere for "Højre kort"

Hvorfor netop højre kort ?

Hvis de 2 kortvinduer er ens, får man så større udskriftudsnit ved at vælge
højre kortvindue, eller ?

>
> De dannede billedfiler kan eventuel redigeres og sammensættes i et
> billedbehandlingsprogram inden udskrivningen.

Det kan anbefales at vælge komprimeringsformen PNG (Portable Network
Graphics) og 16 eller 256 farver i sit billedbehandlingsprogram.
Herved bliver filerne ikke så store, og den valgte komprimering påvirker
ikke detaljekvaliteten.
Et komplet søkort, syet sammen af 25-30 udprint udsnit fylder i PNG format
mellem 600-800 KB, afhængig af hvor mange detaljer kortet har.
Til sammensyning af udsnittene, er PanAVue velegnet, men diverse
billedbehandlingsprogrammer kan sikkert også.

--
hilsen Ole



Ole Pagh (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 01-06-05 10:11


"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
news:429d60af$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej
>
> Er der mulighed for at printe søkort ud fra Det Levende Søkort 2 ?
>
> Det kunne jo være rigtig smart da jeg har adgang til en HP Designjet som
> kan printe helt op til A0
>
> ...men mindre kunne også gøre det

Ja, det må du nøjes med, ellers ville KMS slet ikke få solgt søkort til os
nærrigmåse mere...

Det kan printes kortudsnit ud til printer eller som BMP fil.
Jeg kan ikke lige huske hvorfra i menuerne det foregår, men det er temmelig
enkelt.
Der kommer et lille KMS logo nederst i højre hjørne ved hvert udprint, og
der er betingelser for størrelsen og kildeangivelse, hvis kortudsnittet skal
offentliggøres.

--
hilsen Ole



Brian S Jensen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 01-06-05 10:23


"Ole Pagh" <olp@invalid.com> skrev i en meddelelse
news:pYene.34$KJ1.33@news.get2net.dk...
>
> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
> news:429d60af$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hej
>>
>> Er der mulighed for at printe søkort ud fra Det Levende Søkort 2 ?
>>
>> Det kunne jo være rigtig smart da jeg har adgang til en HP Designjet som
>> kan printe helt op til A0
>>
>> ...men mindre kunne også gøre det
>
> Ja, det må du nøjes med, ellers ville KMS slet ikke få solgt søkort til os
> nærrigmåse mere...
>

Årh, de er da osse så smålige

> Det kan printes kortudsnit ud til printer eller som BMP fil.
> Jeg kan ikke lige huske hvorfra i menuerne det foregår, men det er
> temmelig
> enkelt.
> Der kommer et lille KMS logo nederst i højre hjørne ved hvert udprint, og
> der er betingelser for størrelsen og kildeangivelse, hvis kortudsnittet
> skal
> offentliggøres.
>
> --
> hilsen Ole

Tak for hjælpen

Mvh.
Brian S Jensen



Carl Larsen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Carl Larsen


Dato : 01-06-05 19:45

Hvad er ideen med at printe dem ud? Med en billig GPS modtager kan
man følge sin rute. Man kan planlægge med pgm'et, lægge ruter
så, hvorfor udprinte søkort?
Er det ikke blot spild at gode blækfarver og papir?

--
Hilsen Carl



Jan Rasmussen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 02-06-05 08:29

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:429e0216$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvad er ideen med at printe dem ud? Med en billig GPS modtager kan
> man følge sin rute. Man kan planlægge med pgm'et, lægge ruter
> så, hvorfor udprinte søkort?
> Er det ikke blot spild at gode blækfarver og papir?
>
> --
> Hilsen Carl
>
>
Carl Larsen, hvad gør du hvis din kortplotter går i stykker og du ikke har
papirkort?

mvh
JR


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 751 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



Brian S Jensen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 02-06-05 09:21


"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:d7mcfl$5sh$1@news.orange.dk...
> "Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> news:429e0216$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hvad er ideen med at printe dem ud? Med en billig GPS modtager kan
>> man følge sin rute. Man kan planlægge med pgm'et, lægge ruter
>> så, hvorfor udprinte søkort?
>> Er det ikke blot spild at gode blækfarver og papir?
>>
>> --
>> Hilsen Carl
>>
>>
> Carl Larsen, hvad gør du hvis din kortplotter går i stykker og du ikke har
> papirkort?
>
> mvh
> JR
>

Så glæder han sig over alle de penge han har sparet på blæk og papir - og
aner desuden ikke hvor han er

Mvh.
Brian S Jensen



Harding E. Larsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-06-05 12:00

Brian S Jensen <m3m5@hotmail.com> skrev:
>
>"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk>
>skrev i en meddelelse
>news:d7mcfl$5sh$1@news.orange.dk...
>> "Carl Larsen"
>><cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
>> news:429e0216$0$176$edfadb0f@dtext0
>>1.news.tele.dk...
>>> Hvad er ideen med at printe dem
>>>ud? Med en billig GPS modtager kan
>>> man følge sin rute. Man kan
>>>planlægge med pgm'et, lægge ruter
>>> så, hvorfor udprinte søkort?
>>> Er det ikke blot spild at gode
>>>blækfarver og papir?
>>>
>>> --
>>> Hilsen Carl
>>>
>>>
>> Carl Larsen, hvad gør du hvis din
>>kortplotter går i stykker og du ikke har
>> papirkort?
>>
>> mvh
>> JR
>>
>
>Så glæder han sig over alle de penge
>han har sparet på blæk og papir - og
>aner desuden ikke hvor han er
>
>Mvh.
>Brian S Jensen

Det er da kedeligt at I fremstiller overstående påstande.

Selvfølgelig har man da rigtige søkort ombord.

Udprintede kort kan bruges i en scrapbog for en ferietur eller for
indtegning af nogle detaljer man har observeret og vil huske.
At sætte en GPS sammen med PC´en og have denne opstilling ombord,
er mere fornuftig.
DLS bør så skiftes ud med et rigtigt navigationsprogram, det er
der fornuft i; men at sejle efter udprintede lapper....høm, høm.
For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål Brian, så vil
et søkort lavet med en blækprinter ikke have den længste levetid,
hvis du ikke også har adgang til en lamineringsmaskine.
Nu begynder udgifterne, om du selv skal betale det hele, at løbe
op i hvad et originalt søkort koster og så er fidusen borte.

Mvh/Harding


Brian S Jensen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 02-06-05 12:11


"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse >

> Det er da kedeligt at I fremstiller overstående påstande.
>
> Selvfølgelig har man da rigtige søkort ombord.
> Mvh/Harding
>

Hej Harding

Rolig nu - det var ikke ment så slemt

Jeg var såmænd bare interesseret i at vide om man lige kunne
printe en kopi ud - som der så ikke skete noget ved at den
blev krøllet/våd m.v.

Jeg er godt klar over at det ikke bliver det samme som et købt kort

Mvh.
Brian S Jensen



Harding E. Larsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-06-05 21:47

>
>Rolig nu - det var ikke ment så slemt
>
>Jeg var såmænd bare interesseret i
>at vide om man lige kunne
>printe en kopi ud - som der så ikke
>skete noget ved at den
>blev krøllet/våd m.v.
>
>Jeg er godt klar over at det ikke
>bliver det samme som et købt kort
>
>Mvh.
>Brian S Jensen

Hej Brian,

Rent teknisk kan det, som tidligere omtalt ikke lade sig gøre at
få andet end mindre kortudsnit.
Det er så det valg som KMS har gjort, da de lavede programmet.

Prøv at sætte nogle stykker sammen og bag dem ind plastfolie A3
format.
De er vældig gode som dækkeservietter til bordet ombord og under
måltidet kan man sidde og snakke om de forskellige steder man har
været og hvor man skal hen. Det giver samtalen nye aspekter med
det baggrundsmateriale.

Mvh/Harding


Steffen Skov (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 03-06-05 14:43


"Harding E. Larsen (slet 5DP11)" <harding@5DP11larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11177454210.386592201962234@dtext.news.tele.dk...
>
> Rent teknisk kan det, som tidligere omtalt ikke lade sig gøre at
> få andet end mindre kortudsnit.
> Det er så det valg som KMS har gjort, da de lavede programmet.
>
> Prøv at sætte nogle stykker sammen og bag dem ind plastfolie A3
> format.
> De er vældig gode som dækkeservietter til bordet ombord og under
> måltidet kan man sidde og snakke om de forskellige steder man har
> været og hvor man skal hen. Det giver samtalen nye aspekter med
> det baggrundsmateriale.
>
> Mvh/Harding
>
Hej Harding
Det er da en fremragende ide og meget hyggelig.
Tak for det.
Hilsen og god sommer
Steffen



Ukendt (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-05 12:24


"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
news:11177101930.851883358700732@dtext.news.tele.dk...
> Brian S Jensen <m3m5@hotmail.com> skrev:
>>
>>"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk>
>>skrev i en meddelelse
>>news:d7mcfl$5sh$1@news.orange.dk...
>>> "Carl Larsen"
>>><cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
>>> news:429e0216$0$176$edfadb0f@dtext0
>>>1.news.tele.dk...
>>>> Hvad er ideen med at printe dem
>>>>ud? Med en billig GPS modtager kan
>>>> man følge sin rute. Man kan
>>>>planlægge med pgm'et, lægge ruter
>>>> så, hvorfor udprinte søkort?
>>>> Er det ikke blot spild at gode
>>>>blækfarver og papir?
>>>>
>>>> --
>>>> Hilsen Carl
>>>>
>>>>
>>> Carl Larsen, hvad gør du hvis din
>>>kortplotter går i stykker og du ikke har
>>> papirkort?
>>>
>>> mvh
>>> JR
>>>
>>
>>Så glæder han sig over alle de penge
>>han har sparet på blæk og papir - og
>>aner desuden ikke hvor han er
>>
>>Mvh.
>>Brian S Jensen
>
> Det er da kedeligt at I fremstiller overstående påstande.
>
> Selvfølgelig har man da rigtige søkort ombord.
>
> Udprintede kort kan bruges i en scrapbog for en ferietur
> eller for
> indtegning af nogle detaljer man har observeret og vil
> huske.
> At sætte en GPS sammen med PC´en og have denne opstilling
> ombord,
> er mere fornuftig.
> DLS bør så skiftes ud med et rigtigt navigationsprogram,
> det er
> der fornuft i; men at sejle efter udprintede
> lapper....høm, høm.
> For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål Brian,
> så vil
> et søkort lavet med en blækprinter ikke have den længste
> levetid,
> hvis du ikke også har adgang til en lamineringsmaskine.
> Nu begynder udgifterne, om du selv skal betale det hele,
> at løbe
> op i hvad et originalt søkort koster og så er fidusen
> borte.
>
> Mvh/Harding
>
Hvis man blot er på en mindre week end tur, kan man vel
klare sig med udprintede søkort fra DLS, men påtænker du at
sejle meget i indre danske (eller svenske eller norske for
den sags skyld) farvande kan jeg anbefale dig at anskaffe
'de tyske søsportskort' baseret på Maptechs BSB standard.
Med disse kort følger CD ROM'er og et - godt nok enkelt, man
funktionelt - navigationsprogram - Navigator Lite - som kan
fungere som kortplotter på en notebook PC, hvis du har en
GPS med et kabel til din serielle port (eller USB) og
applikationen kan håndtere waypoints, ruter og tracks ...
Kan installeres med Engelsk og Tysk GUI brugerflade ... På
den måde har du såvel gode og målfaste papirsøkort som
elektroniske rastersøkort, som du kan bruge til planlægning
og sejlads. Det er ikke dyrt, men måske mange penge som
start ... og dine elektroniske kort kan også anvendes i
andre og mere avancerede navigationsprogrammer, der enten
kan købes på CD eller downloades fra nettet - nogle for free
.... ... (uzo explorer f.eks.).

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Ole Pagh (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 02-06-05 15:22

Flemming Torp wrote:
-klip-
> Det er ikke dyrt, men måske mange penge som
> start ... og dine elektroniske kort kan også anvendes i
> andre og mere avancerede navigationsprogrammer, der enten
> kan købes på CD eller downloades fra nettet - nogle for free
> ... ... (uzo explorer f.eks.).

Lige en lille rettelse (en detalje, måske)
- OziExplorer (ikke uzo...) og OziCE for PocketPC er ikke gratis i en fuld
version.
Gratis /shareware versionen kan kun håndtere BMP billded/kort filer, og de
fylder ad h.. til.
Desuden er der vist også nogle andre begrænsninger.
OziExplorer er ikke et 'komercielt' produkt fra et kortfirma, men det er en
privatmand i Australien, der udvikler det.

Den registrerede version kan køre med alverdens kortformater og alle typer
indscannede kort. Bare de efterfølgende er 'kalibreret', dvs at der er lavet
en fil med koordinater der passer til kortet.

Det er imho. et kanon godt navigationsprogram, både til lands og til vands,
men pga de rigtig mange funktioner, kan det virke overvældende..

--
hilsen Ole



Ukendt (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-05 16:05


"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et
..efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:429f160c$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Flemming Torp wrote:
> -klip-
>> Det er ikke dyrt, men måske mange penge som
>> start ... og dine elektroniske kort kan også anvendes i
>> andre og mere avancerede navigationsprogrammer, der enten
>> kan købes på CD eller downloades fra nettet - nogle for
>> free
>> ... ... (uzo explorer f.eks.).
>
> Lige en lille rettelse (en detalje, måske)
> - OziExplorer (ikke uzo...) og OziCE for PocketPC er ikke
> gratis i en fuld
> version.
snip
> > --
> hilsen Ole
>
>
Tak Ole - jeg må have haft tankerne i de sydligere
himmelstrøg ... det er jo ved at være drinkstid ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Ole Pagh (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 02-06-05 16:13

Flemming Torp wrote:
>> - OziExplorer (ikke uzo...) og OziCE for PocketPC er ikke
>> gratis i en fuld
>> version.
> snip
>>> --
>> hilsen Ole
>>
>>
> Tak Ole - jeg må have haft tankerne i de sydligere
> himmelstrøg ... det er jo ved at være drinkstid ...

- Er der ikke noget om at Ozi'er er et 'kælenavn' for Australierne, eller er
det dem fra New Zealand ?

--
hilsen Ole



Ukendt (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-05 16:25


"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et
..efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:429f21ec$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Flemming Torp wrote:
>>> - OziExplorer (ikke uzo...) og OziCE for PocketPC er
>>> ikke
>>> gratis i en fuld
>>> version.
>> snip
>>>> --
>>> hilsen Ole
>>>
>>>
>> Tak Ole - jeg må have haft tankerne i de sydligere
>> himmelstrøg ... det er jo ved at være drinkstid ...
>
> - Er der ikke noget om at Ozi'er er et 'kælenavn' for
> Australierne, eller er
> det dem fra New Zealand ?
>
> --
> hilsen Ole
>
>
Jeg har forstået at 'ozzier' er fra Australien og 'kiwier'
fra NZ

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Kurt Kedelig (06-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kedelig


Dato : 06-06-05 11:54

Ozi er en forkortelse for Aussie som er en forkortelse for Australian.
m.a.o.: Bingo!
Og da ordet Ozi ikke er et Autoriseret Og Statsanerkendt ord men er
hjemmehæklet, så kan det jo gøres til et registreret varemærke.

Lars


>- Er der ikke noget om at Ozi'er er et 'kælenavn' for Australierne, eller
er
> det dem fra New Zealand ?




Jan (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 02-06-05 15:13

Thu, 2 Jun 2005 09:28:53 +0200, "Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk>;
<d7mcfl$5sh$1@news.orange.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Carl Larsen, hvad gør du hvis din kortplotter går i stykker og du ikke har
>papirkort?

Man sejler dog ikke uden papirkort.

--
/jan
news postings should be followed up in news
(however: email answers to: janpharo at online period no)

Carl Larsen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Carl Larsen


Dato : 03-06-05 19:55

Jeg gider ikke glo på papirkort som fylder mere end bordet.
Bordet er til mad, kaffe, vin og andre fornødenheder.
Går min plotter i stykker (DLS2 på min Laptop),
så skynder jeg mig i land i nærmeste havn og fornyr
min elektronik. En af de ting jeg elsker ved at sejle er
alle de elektroniske instrumenter.
Papir hører til på lokummet.

--
Hilsen Carl



Ukendt (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-05 20:13


"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:42a0a79c$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg gider ikke glo på papirkort som fylder mere end
> bordet.
> Bordet er til mad, kaffe, vin og andre fornødenheder.
> Går min plotter i stykker (DLS2 på min Laptop),
> så skynder jeg mig i land i nærmeste havn og fornyr
> min elektronik. En af de ting jeg elsker ved at sejle er
> alle de elektroniske instrumenter.
> Papir hører til på lokummet.
>
> --
> Hilsen Carl
>
>
Jeg synes et godt kompromis er de tyske søsportskort
(Maptech - BSB), hvor der medfølger CD Rom'er og et lille,
men brugervenligt navigationsprogram - Navigator Lite. Så
har du en kortplotter på din laptop og papirkort som backup
.... og de er jo ikke så store som 'rigtige' søkort ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Lars Holst (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 03-06-05 20:21

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> said in news:42a0a79c$0$166
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg gider ikke glo på papirkort som fylder mere end bordet.
> Bordet er til mad, kaffe, vin og andre fornødenheder.
> Går min plotter i stykker (DLS2 på min Laptop),
> så skynder jeg mig i land i nærmeste havn og fornyr
> min elektronik. En af de ting jeg elsker ved at sejle er
> alle de elektroniske instrumenter.
> Papir hører til på lokummet.
>

Hvad har du så tænkt dig at gøre den dag du fanges af en heftig storm og en
skroggennemføring går læk så din generator kommer under vand?
Man må da håbe at du *kan* sætte en kurs med blyant på et gammeldags
papirkort og foretage en krydspejling.

Det skal man jo kunne, ligesom man skal kunne sejle på den rigtige side af
en kompasafmærkning.

--
Lars Holst

Carl Larsen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Carl Larsen


Dato : 03-06-05 20:39


"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
news:Xns966AD91A04E8D25689lh236589@62.243.74.162...
> "Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> said in news:42a0a79c$0$166
>
> Hvad har du så tænkt dig at gøre den dag du fanges af en heftig storm og
en
> skroggennemføring går læk så din generator kommer under vand?
> Man må da håbe at du *kan* sætte en kurs med blyant på et gammeldags
> papirkort og foretage en krydspejling.
>
> Det skal man jo kunne, ligesom man skal kunne sejle på den rigtige side af
> en kompasafmærkning.
>
> --
> Lars Holst

Det med stormen er da sket omend DMI tidligere på dagen sagde 6 ms.
Jeg ved jo nogenlunde hvor jeg er i verden og gør så mit bedste for
at sejle efter kompas. Det er jo så en cirka sejlads i en eller anden
retning.
for at søge havn. At have roret i hånden i en storm og sætte en kurs
med passer og blyant (som jeg gjorde på navigationskurset) er ikke
ligetil. Man skal så helst være blæksprutte. Min kone sætter sig så på
dørken og ligner en som allerede ER druknet. Hos hende er der ingen
hjælp at hente, når vi rigtigt ruller.

Nå, men skulle vi sprænge læk, så er det Lyngby radio. Enten via
VHF'en eller mobilen. Skulle vandet nå op til batterierne og kortslutte
disse, ja, så må jeg jo have underbukserne op i masten.

--
Hilsen Carl



Lars Holst (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 04-06-05 11:16

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> said in
news:42a0b1b9$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> news:Xns966AD91A04E8D25689lh236589@62.243.74.162...
>> "Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> said in news:42a0a79c$0$166
>>
>> Hvad har du så tænkt dig at gøre den dag du fanges af en heftig storm
>> og
> en
>> skroggennemføring går læk så din generator kommer under vand?
>> Man må da håbe at du *kan* sætte en kurs med blyant på et gammeldags
>> papirkort og foretage en krydspejling.
>>
>> Det skal man jo kunne, ligesom man skal kunne sejle på den rigtige
>> side af en kompasafmærkning.
>>
>> --
>> Lars Holst
>
> Det med stormen er da sket omend DMI tidligere på dagen sagde 6 ms.
> Jeg ved jo nogenlunde hvor jeg er i verden og gør så mit bedste for
> at sejle efter kompas. Det er jo så en cirka sejlads i en eller anden
> retning.
> for at søge havn. At have roret i hånden i en storm og sætte en kurs
> med passer og blyant (som jeg gjorde på navigationskurset) er ikke
> ligetil. Man skal så helst være blæksprutte. Min kone sætter sig så på
> dørken og ligner en som allerede ER druknet. Hos hende er der ingen
> hjælp at hente, når vi rigtigt ruller.
>
> Nå, men skulle vi sprænge læk, så er det Lyngby radio. Enten via
> VHF'en eller mobilen. Skulle vandet nå op til batterierne og
> kortslutte disse, ja, så må jeg jo have underbukserne op i masten.
>

Super strategi.
Specielt den med underhylerne.

Har du heller ingen tætningspropper ombord?
En fast bestanddel af sikkerhedsudstyr.

Har du VHF certifikat så du har lov at kalde Lyngby Radio?
Jeg ved godt at det gør man alligevel, men alleigevel.
Mobilen dækker ikke hele ruten til f.eks. Anholt eller Rügen.

Hvis nu man stikker kurserne ud inden afgang, så behøver man ikke at slå
stregerne i 13 meter bølger.

Eller kan man jo smide drivankeret og dreje bi, hvis det ellers er en
sejlbåd.
Så skulle der være tid til at navigere og spise frokost hvis du eller kan
holde den indenbords.

--
Lars Holst

Carsten Holck (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 04-06-05 12:04

Lars Holst said the following on 04-06-2005 12:15:
> "Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> said in
> news:42a0b1b9$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
..........
>>Det med stormen er da sket omend DMI tidligere på dagen sagde 6 ms.
>>Jeg ved jo nogenlunde hvor jeg er i verden og gør så mit bedste for
>>at sejle efter kompas. Det er jo så en cirka sejlads i en eller anden
>>retning.
>>for at søge havn. At have roret i hånden i en storm og sætte en kurs
>>med passer og blyant (som jeg gjorde på navigationskurset) er ikke
>>ligetil. Man skal så helst være blæksprutte. Min kone sætter sig så på
>>dørken og ligner en som allerede ER druknet. Hos hende er der ingen
>>hjælp at hente, når vi rigtigt ruller.
>>
>>Nå, men skulle vi sprænge læk, så er det Lyngby radio. Enten via
>>VHF'en eller mobilen. Skulle vandet nå op til batterierne og
>>kortslutte disse, ja, så må jeg jo have underbukserne op i masten.
>>
>
>
> Super strategi.
> Specielt den med underhylerne.

Ja, så må vi håbe at der er nogen med papirkort der ved hvor de er så de
kan redde jer.

>
> Har du heller ingen tætningspropper ombord?
> En fast bestanddel af sikkerhedsudstyr.
>
> Har du VHF certifikat så du har lov at kalde Lyngby Radio?
> Jeg ved godt at det gør man alligevel, men alleigevel.
> Mobilen dækker ikke hele ruten til f.eks. Anholt eller Rügen.
Der er ikke noget problem med at lave nødopkald, certifikat eller ej,
sikkerhed/meneskeliv går altid forud for papirnusseri

>
> Hvis nu man stikker kurserne ud inden afgang, så behøver man ikke at slå
> stregerne i 13 meter bølger.
Du har da også brug for at kunne kontrollere at planen holder, og at
kunne ændre på planen hvis nødvendigt.

Derfor at routinemæssig anvendelse af alm. papirnavigation væsentlig, du
kan ikke forvente at kunne få det til at virke den dag alt er i kaos og
du ikke kan huske hvilken enden af blyanten der er den farlige.
>
> Eller kan man jo smide drivankeret og dreje bi, hvis det ellers er en
> sejlbåd.
> Så skulle der være tid til at navigere og spise frokost hvis du eller kan
> holde den indenbords.

Såden kan man jo også få varm mad

Men tænk nu også på at det kunne være at det var jer der skulle redde
kollegaerne, fordi i var dem der var nærmest...


/carsten

Carl Larsen (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Carl Larsen


Dato : 05-06-05 16:02


> > Specielt den med underhylerne.
>

De skal selvfølheligt være hvide for at sende det rette signal.

> Ja, så må vi håbe at der er nogen med papirkort der ved hvor de er så de
> kan redde jer.
>
Nu er GPS'en jo opfundet, så mon ikke man bruger den.

> >
> > Har du heller ingen tætningspropper ombord?
> > En fast bestanddel af sikkerhedsudstyr.

Er det ikke lige lovligt forsigtigfyrs agtigt, når man sejler i de indre
danske farvande der hvor der hverken er hvaler og drivtømmer.
Hvad siger statistikken om forlis pga mangel på tætningspropper
i danske fritidsbåde? 0.
Så har jeg 2 elektriske lænsepumper, som kan pumpe ca. 3600
liter i timen ( i henhold til specifikationerne) og 1 manuel pumpe.

> > Har du VHF certifikat så du har lov at kalde Lyngby Radio?

Ja, jeg har gyldigt VHF/DSC certifikat og en DSC klasse 2
VHF radio med mit MMSI

> > Hvis nu man stikker kurserne ud inden afgang, så behøver man ikke at slå
> > stregerne i 13 meter bølger.
> Du har da også brug for at kunne kontrollere at planen holder, og at
> kunne ændre på planen hvis nødvendigt.

Jeg er for gammel til langtidsplanlægning. Alt det stregeri er sikkert meget
hyggeligt.
>
> Derfor at routinemæssig anvendelse af alm. papirnavigation væsentlig, du
> kan ikke forvente at kunne få det til at virke den dag alt er i kaos og
> du ikke kan huske hvilken enden af blyanten der er den farlige.

Men hvis man ikke ved hvor man er, pga. f. eks. tåge, dårligt vejr,
land ikke synligt og man ikke kan tage en pejling, ja, så kan du
ikke stole på papiret og stregerne ret længe.

> > Så skulle der være tid til at navigere og spise frokost hvis du eller
kan
> > holde den indenbords.

I et stykke tid, ja, på et eller andet tidspunkt lander det måske udenbords.

> Såden kan man jo også få varm mad

der skal også være til hundene.

> Men tænk nu også på at det kunne være at det var jer der skulle redde
> kollegaerne, fordi i var dem der var nærmest...

Skal jeg bruge udprintede søkort at redde andre? Tørre håndklæder
og tæpper er da vist bedre.

Udover min GPS30 med rigtig antenne og som er sat til Laptop,
VHF/DSC, Fishfinder når jeg sejler
så har jeg også en løs gps antenne, som hurtigt kan monteres.
Desuden har jeg bestilt en Garmin Forerunner 301, hvis gps
skulle kunne monteres på Laptoppen, så jeg føler mig ganske
udmærket rustet med gps'er.

Jeg føler mig faktisk mere rolig med en god kortplotter med GPS med
godt backup-udstyr end med et udprintet søkort med streger.

--
Hilsen Carl



Ukendt (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-05 20:37


"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:42a0a79c$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg gider ikke glo på papirkort som fylder mere end
> bordet.
> Bordet er til mad, kaffe, vin og andre fornødenheder.
> Går min plotter i stykker (DLS2 på min Laptop),
> så skynder jeg mig i land i nærmeste havn og fornyr
> min elektronik. En af de ting jeg elsker ved at sejle er
> alle de elektroniske instrumenter.
> Papir hører til på lokummet.
>
> --
> Hilsen Carl
>
>
Så må man håbe, at havnen er mærket godt af ... og at du på
forhånd kan se, hvor dybt de er i indsejlingen ... jeg har
en gang oplevet at gå på grund ved indsejlingen til
Norreborg fordi jeg ikke var opmærksom på dybdekurverne ...
det samme har jeg prøvet ved Borstahusen ... der ligger en
pæn bunke sand Sf indsejlingen ... og Hallands Väderö er
ikke nem uden et kort ... heller ikke der var jeg særlig
opmærksom, så det har jeg lært ... heldigvis uden skader på
båden ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Steffen Skov (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 04-06-05 09:02

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:42a0a79c$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg gider ikke glo på papirkort som fylder mere end bordet.
> Bordet er til mad, kaffe, vin og andre fornødenheder.
> Går min plotter i stykker (DLS2 på min Laptop),
> så skynder jeg mig i land i nærmeste havn og fornyr
> min elektronik. En af de ting jeg elsker ved at sejle er
> alle de elektroniske instrumenter.
> Papir hører til på lokummet.
>
> --
> Hilsen Carl
>
>
Jeg har fået en GPS-mus til den bærbare og i mandags ville jeg afprøve den
med DLSK1. Det virkede fint, og data stemte overens med Furuno GPS30. Men
ca. kl 14 og et par timer frem var der intet satelitsignal til nogen af
maskinerne. At begge modtagere skulle gå i stykker samtidigt troede jeg ikke
på. Signalet kom momentvis af og til, men i 2 timer var der intet brugbart
signal.
Er der andre som oplevede det?
Hilsen
Steffen
--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse



Ukendt (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-05 09:56


"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42a166a8$0$73274$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en
> meddelelse
> news:42a0a79c$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jeg gider ikke glo på papirkort som fylder mere end
>> bordet.
>> >>
>> --
>> Hilsen Carl
>>
>>
> Jeg har fået en GPS-mus til den bærbare og i mandags ville
> jeg afprøve den med DLSK1. Det virkede fint, og data
> stemte overens med Furuno GPS30. Men ca. kl 14 og et par
> timer frem var der intet satelitsignal til nogen af
> maskinerne. At begge modtagere skulle gå i stykker
> samtidigt troede jeg ikke på. Signalet kom momentvis af og
> til, men i 2 timer var der intet brugbart signal.
> Er der andre som oplevede det?
> Hilsen
> Steffen
> --
> Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse
>
Opholdt du dig samme sted hele tiden - også før kl. 14?

Jeg har ganske enkelt *aldrig* oplevet, ikke at få signal
fra fire-seks satteliter (oftest flere), hvis der er 'fri'
forbindelse fra GPS'en og 'op i himlen' ... Hverken fra
bådens installation eller den lille PDA med GPS. Men hvis vi
kommer til at dække GPS'en til kan signalet forsvinde.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Leon Hulstroem \(422~ (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 04-06-05 10:18

> Jeg har ganske enkelt *aldrig* oplevet, ikke at få signal
> fra fire-seks satteliter (oftest flere), hvis der er 'fri'
> forbindelse fra GPS'en og 'op i himlen' ... Hverken fra
> bådens installation eller den lille PDA med GPS. Men hvis vi
> kommer til at dække GPS'en til kan signalet forsvinde.

Jeg har også haft mine problemer med PDA/bærbar og gps-mus. Sådan en GPS mus
kan være ret følsom overfor vinklen den bliver placeret i. Jeg havde
placeret den i forruden i bilen under en servicetur til tyskland og måtte
konstaterer at der var stor forskel på antallet af satelitter om musen sag
inde eller ude. Så nu overvejer jeg, at købe en ny model som er vandtæt med
magnet montage, frit udsyn betyder mere i en kabine. Man har næppe samme
problem hvis den kun er under sprayhood.

-Leon




Steffen Skov (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 04-06-05 13:00

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:42a16ca5$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Opholdt du dig samme sted hele tiden - også før kl. 14?
>
> Jeg har ganske enkelt *aldrig* oplevet, ikke at få signal fra fire-seks
> satteliter (oftest flere), hvis der er 'fri' forbindelse fra GPS'en og 'op
> i himlen' ... Hverken fra bådens installation eller den lille PDA med GPS.
> Men hvis vi kommer til at dække GPS'en til kan signalet forsvinde.
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
I Hou havn lige inden afsejling virkede begge perfekt. Da jeg var kommet ud
af Hou løb mod Århus kikkede jeg på Furuno der viste no fix. I menuen over
sattelitter var alle 12 felter tomme (intet signal). På DLSK stoppede den
blå track-linie lige i havnehullet i Hou havn, og maskinen meldte ingen
sattelit. Furunoantennen sidder fastmonteret på agtersøgelænderet og har
frit udsyn. GPS-musen havde jeg lagt løst under sprayhooden, men lidt slidt
canvas kan da ikke hindre signalet i at blive modtaget. I de momentale
"glimt" var begge maskiner på et par sekunder, så jeg tror det var udfald
fra himlen. Ca. kl. 16 var signalet på fuld styrke og alt fungerede
tilfredsstillende. Jeg har aldrig oplevet det før. (Batterierne var fuldt
opladet, så det er ikke manglende strøm). Jeg undrer mig stadigt.
Jeg laver lige en ny tråd: "intet sattelitsignal"
Hilsen
Steffen
--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse



Ukendt (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-05 15:15

Du kan også prøve "eksperterne" i dk.teknik.satellit.dk, der
sidder mange med solid viden om og erfaringer med
satellitnavigation!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42a19828$0$73271$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
> meddelelse
> news:42a16ca5$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Opholdt du dig samme sted hele tiden - også før kl. 14?
>>
>> Jeg har ganske enkelt *aldrig* oplevet, ikke at få signal
>> fra fire-seks satteliter (oftest flere), hvis der er
>> 'fri' forbindelse fra GPS'en og 'op i himlen' ... Hverken
>> fra bådens installation eller den lille PDA med GPS. Men
>> hvis vi kommer til at dække GPS'en til kan signalet
>> forsvinde.
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>>
> I Hou havn lige inden afsejling virkede begge perfekt. Da
> jeg var kommet ud af Hou løb mod Århus kikkede jeg på
> Furuno der viste no fix. I menuen over sattelitter var
> alle 12 felter tomme (intet signal). På DLSK stoppede den
> blå track-linie lige i havnehullet i Hou havn, og maskinen
> meldte ingen sattelit. Furunoantennen sidder fastmonteret
> på agtersøgelænderet og har frit udsyn. GPS-musen havde
> jeg lagt løst under sprayhooden, men lidt slidt canvas kan
> da ikke hindre signalet i at blive modtaget. I de
> momentale "glimt" var begge maskiner på et par sekunder,
> så jeg tror det var udfald fra himlen. Ca. kl. 16 var
> signalet på fuld styrke og alt fungerede
> tilfredsstillende. Jeg har aldrig oplevet det før.
> (Batterierne var fuldt opladet, så det er ikke manglende
> strøm). Jeg undrer mig stadigt.
> Jeg laver lige en ny tråd: "intet sattelitsignal"
> Hilsen
> Steffen
> --
> Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse
>
>



Ole Pagh (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 04-06-05 17:20

Flemming Torp wrote:
> Du kan også prøve "eksperterne" i dk.teknik.satellit.dk, der
> sidder mange med solid viden om og erfaringer med
> satellitnavigation!
>

Det er jeg kun delvis enig i.

Der er nogle enkelte med GPS viden, men de allerfleste ævler kun om
bilnavigation (dør til dør) og deres TomTom og hvad programmerne ellers
hedder.

De virkelige eksperter er her:
news:sci.geo.satellite-nav

eller måske til nød her:
news:alt.satellite.gps

Skal man virkelig gå i dybden med om der har været et stort GPS udfald, skal
man følge med i det Amerikanske
forsvars NANU (NOTICE ADVISORY TO NAVSTAR USERS ) meddelelser.
http://www.schriever.af.mil/GPS/

De kan findes her (kan åbnes med f.eks. NotePad):
http://WWW.SCHRIEVER.AF.MIL/GPS/Current/current.nnu

PS: spørg mig ikke, hvordan disse data og forkortninger skal tolkes...

Jeg tvivler dog meget på at der har været et totalt 'black-out'

--
hilsen Ole




Ukendt (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-05 18:50


"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et
..efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42a1d481$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Flemming Torp wrote:
>> Du kan også prøve "eksperterne" i dk.teknik.satellit.dk,
>> der
>> sidder mange med solid viden om og erfaringer med
>> satellitnavigation!
>>
>
> Det er jeg kun delvis enig i.
>
> Der er nogle enkelte med GPS viden, men de allerfleste
> ævler kun om
> bilnavigation (dør til dør) og deres TomTom og hvad
> programmerne ellers
> hedder.
>
Ja, der er megen diskussion om tidspunktet for release 5 og
om man kan finde Bakkevej 27a i Kulhuse uden af kende
postnummeret ... og om Medion er
bedrfe/hurtigere/større/mindre end Mio ... m.v. Meeen,
såfremt der have været et udfald på nogle timer den
pågældende eftermiddag, er jeg ganske sikker på, at det var
blevet nævnt i gruppen ...

> De virkelige eksperter er her:
> news:sci.geo.satellite-nav
>
> eller måske til nød her:
> news:alt.satellite.gps
>
> Skal man virkelig gå i dybden med om der har været et
> stort GPS udfald, skal
> man følge med i det Amerikanske
> forsvars NANU (NOTICE ADVISORY TO NAVSTAR USERS )
> meddelelser.
> http://www.schriever.af.mil/GPS/
>
> De kan findes her (kan åbnes med f.eks. NotePad):
> http://WWW.SCHRIEVER.AF.MIL/GPS/Current/current.nnu
>
> PS: spørg mig ikke, hvordan disse data og forkortninger
> skal tolkes...
>
> Jeg tvivler dog meget på at der har været et totalt
> 'black-out'
>
> --
> hilsen Ole
>
Ja, det gør jeg også, og det var nok det mit svar gik på -
men ntak for de gode links!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

>



Steffen Skov (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 04-06-05 13:01

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:42a16ca5$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Opholdt du dig samme sted hele tiden - også før kl. 14?
>
> Jeg har ganske enkelt *aldrig* oplevet, ikke at få signal fra fire-seks
> satteliter (oftest flere), hvis der er 'fri' forbindelse fra GPS'en og 'op
> i himlen' ... Hverken fra bådens installation eller den lille PDA med GPS.
> Men hvis vi kommer til at dække GPS'en til kan signalet forsvinde.
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
I Hou havn lige inden afsejling virkede begge perfekt. Da jeg var kommet ud
af Hou løb mod Århus kikkede jeg på Furuno der viste no fix. I menuen over
sattelitter var alle 12 felter tomme (intet signal). På DLSK stoppede den
blå track-linie lige i havnehullet i Hou havn, og maskinen meldte ingen
sattelit. Furunoantennen sidder fastmonteret på agtersøgelænderet og har
frit udsyn. GPS-musen havde jeg lagt løst under sprayhooden, men lidt slidt
canvas kan da ikke hindre signalet i at blive modtaget. I de momentale
"glimt" var begge maskiner på et par sekunder, så jeg tror det var udfald
fra himlen. Ca. kl. 16 var signalet på fuld styrke og alt fungerede
tilfredsstillende. Jeg har aldrig oplevet det før. (Batterierne var fuldt
opladet, så det er ikke manglende strøm). Jeg undrer mig stadigt.
Jeg laver lige en ny tråd: "intet sattelitsignal"
Hilsen
Steffen
--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse




Kurt Kedelig (06-06-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kedelig


Dato : 06-06-05 12:01


> Går min plotter i stykker (DLS2 på min Laptop),
> så skynder jeg mig i land i nærmeste havn og fornyr
> min elektronik.
[snip]
> Papir hører til på lokummet.


Lad bare være: vi ved godt, hvorfor du skal i land - og bagerposer er også
lavet af papir!!!

Lars



Carl Larsen (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Carl Larsen


Dato : 03-06-05 19:18

Nu har jeg DLS2 på min laptop. Går den i stykker så køber jeg en ny.
Mht at finde havn (og en forretning), så finder jeg havnens position
i en havneguiden, Hafenlotse, "Waypoints i danske farvande" eller andet
taster positionen ind på min GPS30, skifter til "Landevej",
sætter autopiloten på, læner mig tilbage og slapper af.
I længere tid har jeg ledt efter en undskyldning for at købe en
Barbone PC og det ville jeg så have her.

Så siger pessimisten måske; hvad hvis gps'en går i stykker, ja, så
har jeg flere kompasser. Det skulle være mærkeligt om både
GPS'en gik i stykker på samme tidspunkt som pilotens kompas.

--
Hilsen Carl



Ukendt (03-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-05 19:42


"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:42a09edb$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nu har jeg DLS2 på min laptop. Går den i stykker så køber
> jeg en ny.
> Mht at finde havn (og en forretning), så finder jeg
> havnens position
> i en havneguiden, Hafenlotse, "Waypoints i danske
> farvande" eller andet
> taster positionen ind på min GPS30, skifter til
> "Landevej",
> sætter autopiloten på, læner mig tilbage og slapper af.
> I længere tid har jeg ledt efter en undskyldning for at
> købe en
> Barbone PC og det ville jeg så have her.
>
> Så siger pessimisten måske; hvad hvis gps'en går i
> stykker, ja, så
> har jeg flere kompasser. Det skulle være mærkeligt om både
> GPS'en gik i stykker på samme tidspunkt som pilotens
> kompas.
>
> --
> Hilsen Carl
>
>
Hvad med flere waypoints i rute... Kan du det? Det er jo
ikke altid kursen til havnen er en lige linie ... du kan
vel også finde positionen i DLS2 - ikke? ... Eller klikke
waypoint/rute ind med musen ... er der ikke en funktion, der
hedder: Goto Wpt - eller Follow Route i din GPS? Specielt
som solosejler, er det en stor hjælp med denne facilitet,
som hos os er blevet døbt: Haddock ... bl.a. medfører det
dejlig varm og frisk kaffe ind imellem ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Henrik Damsgaard (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Damsgaard


Dato : 01-06-05 20:56

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message news:<429d60af$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
> Hej
>
> Er der mulighed for at printe søkort ud fra Det Levende Søkort 2 ?
>
> Det kunne jo være rigtig smart da jeg har adgang til en HP Designjet som
> kan printe helt op til A0
>
> ...men mindre kunne også gøre det
>
> Mvh.
> Brian S Jensen

Man kan sagtens udprinte kortudsnit fra DLSK, men til egentlig
præcisions navigering dur det ikke, da kortene ikke udskrives i
korrekt pojektion WGS 84 . Det vil sige at afstande og vinkler ikke er
helt korrekte.

Men som orierenternede kort er det genialt - har selv klippet
oversigtskort ud over hele Limfjorden, smidt dem i plasticlommer i et
ringbind

vh Henrik

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste