|
| Udstød via indsugningen. Fra : Andreas Kaup |
Dato : 29-05-05 21:15 |
|
Jeg har startet min Arona 186 11 HK diesel op med nye stempelringe.
Det mærkede som om at der kom en masse luft/udstødsgas ud af
indsugningen, og denne (røret til indsugningsfilteret) blev faktisk
mere varm end udstødningsrøret. Det virkede som om der kom lige meget
udstødsgas ud af udstødningen som der gjorde af indsugningen.
Umiddelbart troede jeg ikke at dette kunne lade sig gøre...
Nogle bud på hvad der sker, og hvad jeg gør for at udbedre det?
Jeg gætter selv på slibning/polering af ventilsæder og justering af
ventilerne.
Eller skal motoren gøre dette? Jeg kan ikke huske om motoren kørte på
samme måde sidst den var i gang. (Sidste sommers)
Hvis det nu er ventilerne der skal slibes, har jeg så ret i at
fremgangsmåden er som følger: (Har aldrig prøvet det før)
1. Afmontere topstykke, og tage ventiler ud.
2. Tørre så meget olie og snask af som muligt.
3. Påføre grov slibepasta på sædet og køre ventilen frem og tilbage
med en sugekop X antal minutter.
4. Gentage "3." med fint slibepasta.
5. Rengøre, rengøre og rengøre ventiler og sæder.
6. Samle, justere ventiler og samle?
Mvh. A. Kaup.
| |
Claus Tersgov (30-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 30-05-05 10:23 |
|
"Andreas Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev
> Det mærkede som om at der kom en masse luft/udstødsgas ud af
> indsugningen, og denne (røret til indsugningsfilteret) blev faktisk
> mere varm end udstødningsrøret. Det virkede som om der kom lige meget
> udstødsgas ud af udstødningen som der gjorde af indsugningen.
> Umiddelbart troede jeg ikke at dette kunne lade sig gøre...
Evt en dårlig toppakning. Du har forhåbentlig købt ny toppakning?
Mange tror, at man kan genbruge en toppakning, men det bør man ikke på en
dieselmotor.Den skal udskiftes hver gang.
Har toppen været af, så skal der ny toppakning på!
Problemet er bl.a., at du ikke kan overholde tilspændingsmomenterne med en
gammel toppakning.
Men ellers er din hypotese nok rigtig. Hvis du har skiftet stempelringe på
en gammel motor, så der er kommet fornyet kompression, så er det nok
ventilerne, der trænger til en omgang. Normalt laver man også disse to ting
samtidig, fordi de jo følges ad rent slidmæssigt, hvis stempelringene er
slidt, så er ventilerne sædvanligvis også slidt.
Claus
| |
ibber (30-05-2005)
| Kommentar Fra : ibber |
Dato : 30-05-05 11:17 |
|
terrorgeden har talt
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:429adb20$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Andreas Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev
>
> > Det mærkede som om at der kom en masse luft/udstødsgas ud af
> > indsugningen, og denne (røret til indsugningsfilteret) blev faktisk
> > mere varm end udstødningsrøret. Det virkede som om der kom lige meget
> > udstødsgas ud af udstødningen som der gjorde af indsugningen.
> > Umiddelbart troede jeg ikke at dette kunne lade sig gøre...
>
> Evt en dårlig toppakning. Du har forhåbentlig købt ny toppakning?
>
> Mange tror, at man kan genbruge en toppakning, men det bør man ikke på en
> dieselmotor.Den skal udskiftes hver gang.
>
> Har toppen været af, så skal der ny toppakning på!
>
> Problemet er bl.a., at du ikke kan overholde tilspændingsmomenterne med en
> gammel toppakning.
>
> Men ellers er din hypotese nok rigtig. Hvis du har skiftet stempelringe
på
> en gammel motor, så der er kommet fornyet kompression, så er det nok
> ventilerne, der trænger til en omgang. Normalt laver man også disse to
ting
> samtidig, fordi de jo følges ad rent slidmæssigt, hvis stempelringene er
> slidt, så er ventilerne sædvanligvis også slidt.
>
> Claus
>
>
| |
Bent Pedersen (30-05-2005)
| Kommentar Fra : Bent Pedersen |
Dato : 30-05-05 16:01 |
|
"ibber" <1245433@ishoejby.dk> wrote in message
news:d7ep94$l7f$1@news.net.uni-c.dk...
> terrorgeden har talt
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> news:429adb20$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >
> > "Andreas Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev
> >
> > > Det mærkede som om at der kom en masse luft/udstødsgas ud af
> > > indsugningen, og denne (røret til indsugningsfilteret) blev faktisk
> > > mere varm end udstødningsrøret. Det virkede som om der kom lige meget
> > > udstødsgas ud af udstødningen som der gjorde af indsugningen.
> > > Umiddelbart troede jeg ikke at dette kunne lade sig gøre...
> >
> > Evt en dårlig toppakning. Du har forhåbentlig købt ny toppakning?
> >
> > Mange tror, at man kan genbruge en toppakning, men det bør man ikke på
en
> > dieselmotor.Den skal udskiftes hver gang.
> >
> > Har toppen været af, så skal der ny toppakning på!
> >
> > Problemet er bl.a., at du ikke kan overholde tilspændingsmomenterne med
en
> > gammel toppakning.
> >
> > Men ellers er din hypotese nok rigtig. Hvis du har skiftet stempelringe
> på
> > en gammel motor, så der er kommet fornyet kompression, så er det nok
> > ventilerne, der trænger til en omgang. Normalt laver man også disse to
> ting
> > samtidig, fordi de jo følges ad rent slidmæssigt, hvis stempelringene er
> > slidt, så er ventilerne sædvanligvis også slidt.
> >
> > Claus
> >
> >
>
>
Hvad er ham ibber's problem?
Der er såvidt jeg kan se ikke noget galt med mandens svar, så hvorfor dette
opkast???
Bent
| |
Leon Hulstroem \(422~ (30-05-2005)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 30-05-05 17:37 |
|
> Hvad er ham ibber's problem?
>
> Der er såvidt jeg kan se ikke noget galt med mandens svar, så hvorfor
dette
> opkast???
Det er "personligt" og skal bare ignoreres eller ties ihjel.
"Ibber" og CT har til tider et horn eller rettere en hel kvægflok i siden på
hinanden.
-Leon
| |
Andreas Kaup (30-05-2005)
| Kommentar Fra : Andreas Kaup |
Dato : 30-05-05 18:03 |
|
"ibber" <1245433@ishoejby.dk> wrote in message news:<d7ep94$l7f$1@news.net.uni-c.dk>...
> terrorgeden har talt
"ibber" - Hvad fanden kan din kommentar bruges til?? Fis venligst
over i mudderkastningsgruppen - Dit indlæg er ikke velkomment her!
Selve toppakningen sidder som en "fast" kobberring i topstykket, så
jeg regner ikke med at den kan skiftes. Det er også en gammel motor,
så jeg ville heller ikke ane hvor jeg skulle få fat på sådan en henne.
Men jeg må prøve mig med ventilerne - og håbe på det bedste - Bare det
ikke er væggen mellem ind/udstødning der er tæret væk...
Mvh. A. Kaup.
| |
Claus Tersgov (31-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 31-05-05 09:18 |
|
"Andreas Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev
> Men jeg må prøve mig med ventilerne - og håbe på det bedste - Bare det
> ikke er væggen mellem ind/udstødning der er tæret væk...
Det er desværre ikke spor ualmindeligt, at der opstår følgeskader , når man
skifter stempelringe på en gammel og slidt motor. Lige pludselig er der jo
kompression på dyret, og det kan desværre været for meget, hvis resten også
er trykket af alderen.
Claus
| |
Harding E. Larsen (31-05-2005)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 31-05-05 10:38 |
|
>Selve toppakningen sidder som en "fast"
>kobberring i topstykket, så
>jeg regner ikke med at den kan skiftes. Det
>er også en gammel motor,
>så jeg ville heller ikke ane hvor jeg
>skulle få fat på sådan en henne.
>
>Men jeg må prøve mig med ventilerne - og
>håbe på det bedste - Bare det
>ikke er væggen mellem ind/udstødning der er tæret væk...
>
>Mvh. A. Kaup.
Når du igen skal tilspænde topstykker så er den korrekte
tilspænding me momentnøgle og værdier er 60 Nm.
Manual på motoren kan du finde på: http://motoren.ath.cx
Mvh/Harding
| |
Claus Tersgov (03-06-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 03-06-05 08:45 |
|
"Andreas Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev
> Selve toppakningen sidder som en "fast" kobberring i topstykket, så
> jeg regner ikke med at den kan skiftes. Det er også en gammel motor,
> så jeg ville heller ikke ane hvor jeg skulle få fat på sådan en henne.
> Men jeg må prøve mig med ventilerne - og håbe på det bedste - Bare det
> ikke er væggen mellem ind/udstødning der er tæret væk...
Jeg sidder lige og kommer i tanke om, at du har forhåbentligt ikke pillet
ved højtrykspumpen?
Er der pillet bare en lille smule ved indsprøjtningen, så kan det gå helt
galt, og så må du ikke køre med motoren. Forkert "tænding" i en dielsel kan
smadre plejlstænger, krumtap, stempler og ventiler....
Claus
| |
Per Christiansen (31-05-2005)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 31-05-05 19:08 |
|
Har du sat taktjullene rigtigt på knastakslen ?
| |
andreaskaup@gmail.co~ (03-06-2005)
| Kommentar Fra : andreaskaup@gmail.co~ |
Dato : 03-06-05 22:08 |
|
Hej!
Jeg har hverken haft takthjulet eller højtrykspumpen af, så det
skulle ikke være dér problemet ligger. (Heldigvis)
Jeg vil forsøge med slibning og justering af ventilerne - og vender
tilbage med resultatet.
Tak for inputs!
Mvh. Andreas Kaup.
PS: Billeder af mit projekt med renovering af min 17 fods jolle kan ses
på: www.andreaskaup.frac.dk
Jeg er ikke en haj til hjemmesider, og det kan tage lidt tid at hente
billederne - men send evt en kommentar til siden
| |
Ukendt (03-06-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-06-05 23:28 |
|
<andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1117832902.732042.173400@g14g2000cwa.googlegroups.com...
Hej!
Jeg har hverken haft takthjulet eller højtrykspumpen af, så
det
skulle ikke være dér problemet ligger. (Heldigvis)
Jeg vil forsøge med slibning og justering af ventilerne - og
vender
tilbage med resultatet.
Tak for inputs!
Mvh. Andreas Kaup.
PS: Billeder af mit projekt med renovering af min 17 fods
jolle kan ses
på: www.andreaskaup.frac.dk
Jeg er ikke en haj til hjemmesider, og det kan tage lidt tid
at hente
billederne - men send evt en kommentar til siden
Din ihærdighed og dit gåpåmod er ganske enkelt imponerende -
det er en lang vej du har bevæget dig ud på - håber
oprigtigt, at det lykkes for dig.
Jeg synes det er en meget velopbygget og inspirerende
hjemmeside, der på en god måde dokumenterer din flid og op-
og nedture. Jeg tror mange vil følge dit projekt. Held og
Lykke!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
| |
|
|