MHT, termostaten, kan du jo bare pille den ud og køre bilen varm uden
termostat (hvis du kan). Det betyder at vandet altid løber rundt og bliver
"flyttet" eller kølet hvis resten virker altså.
DVS du vil atlid skulle ha' en relativ kold motor uden termostat.
MVH
Mike
"Christian Raaby" <raabydenmarkFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:429f5935$0$12507$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hejsa,
>
> Jeg håber I kan hjælpe mig med lidt fejlfinding på min gamle bil. Jeg er
> ved at være blank og jeg har efterhånden foretaget en del udskiftninger
> for at afhjælpe problemet. Intet har dog hjulpet.
>
> Facts:
> VW Passat 1,8 fra 89 med en RP motor. 384.000 km.
> Katalysator afmonteret af en tidligere ejer. Jeg har indkøbt en ny brugt,
> der ligger på lager.
> Der er korrekt mængde kølervæske og ingen spor af olie i dette. Den bruger
> hverken vand eller olie.
> Kølerblæser virker på begge trin ved kortslutning.
> Tændrør ser fine ud.
> Fin varme i kabineblæseren.
>
> Problem:
> Bilen bliver for varm ifølge temperaturviseren. Den ligger ved normal
> kørsel på 100-105 grader. Ved stilstand i tomgang stiger den til 110-115
> grader hvor blæseren går igang. Derefter falder den til ca. 110. Ved
> kørsel derefter falder den igen til de 100-105 grader. kølesystemet er
> aldrig kogt over.
>
> Med varm motor går den ustabilt i tomgang og står og svinger op og ned i
> omdrejninger. Det er ikke noget, som jeg kan mærke ved kørsel men kun
> høre, når jeg står uden for bilen.
>
> Det jeg har prøvet indtil nu:
>
> Ny vandpumpe
>
> Ny termostat (uoriginal)
>
> Pga. manglende varme i kabinen er de to ventiler før og efter
> varmeapparatet fjernet. Det løste problemet med varmen i kabinen men
> stadig for høj temperatur på resten af systemet.
>
> For at udelukke luft i systemet, så har jeg prøvet med et andet
> væskebeholder-dæksel. Derfor burde den selv kunne udlufte systemet.
>
> Alle temperaturfølere skiftet i kølesystem. Rød, blå og den sorte, der
> sender signal til uret.
>
> Spændingsregulator i temperatur-uret er skiftet. Den burde derfor vise
> korrekt.
>
> Temperaturkontakt skiftet i køler. Skal ifølge forskrifterne starte
> ventilatoren ved 95 grader.
>
> Køler afmonteret og har "stået i blød" med eddikesyre+vand og derefter
> skyllet igennem med vandslangen. Der var fin gennemgang. Lamellerne så
> også intakte ud.
>
> Karburator-flange og vakuum-slange til bremseforstærker er skiftet. Det
> hjalp lidt på den dårlige tomgang, men den står stadig og gynger op og
> ned. Alle stik er tjekket og har fået et sprøjt WD40.
>
> Efter kørsel med varm motor, så synes jeg ikke, at der er synderlig stor
> forskel på den øverste og nederste køleslange. Lidt, men jeg synes dog, at
> køleren burde have bragt temperaturen længere ned.
> Det undrer mig også, at blæseren først starter ved 115 grader på uret.
>
> Hvad skal mit næste skridt være?
> Jeg har følgende i tankerne:
> - Køre en gang kølerens igennem systemet.
> - Afmontere eller erstatte termostat med en original.
> - Skifte køler.
> - Rive mit hår ud af hovedet
>
> Jeg håber virkelig at nogle af Jer skulle sidde med nogle gode råd.
>
> På forhånd tak.
> Christian
>
>
>
>