|
| Dæk størrelser - hvordan forstås de? Fra : Thomas Szücs |
Dato : 26-05-05 22:21 |
|
Hej
Er der ikke en venlig sjæl herinde, der vil forklare mig de forskellige tal
ved dæk angivelser.
Det sidste er så jeg ved fælge størrelse angivet i tommer, men hvad med
resten?
Hvordan forholder 195/55/R15 i forhold til 185/55/R15. Er de breddere eller?
Hvordan får man så hele hjulets diameter?
Mvh
Thomas
| |
Chello (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Chello |
Dato : 26-05-05 22:34 |
|
Thomas Szücs skrev:
> Hej
>
> Er der ikke en venlig sjæl herinde, der vil forklare mig de forskellige tal
> ved dæk angivelser.
> Det sidste er så jeg ved fælge størrelse angivet i tommer, men hvad med
> resten?
>
> Hvordan forholder 195/55/R15 i forhold til 185/55/R15. Er de breddere eller?
> Hvordan får man så hele hjulets diameter?
>
>
> Mvh
> Thomas
>
>
Her:
http://www.hi-speed.dk/tiresize.html
og her:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
| |
Jesper Sørensen (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Sørensen |
Dato : 26-05-05 22:40 |
|
"Thomas Szücs" <syx@mail.tele.dk> wrote in message
news:42963d9c$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Er der ikke en venlig sjæl herinde, der vil forklare mig de forskellige
> tal ved dæk angivelser.
> Det sidste er så jeg ved fælge størrelse angivet i tommer, men hvad med
> resten?
>
> Hvordan forholder 195/55/R15 i forhold til 185/55/R15. Er de breddere
> eller?
> Hvordan får man så hele hjulets diameter?
>
>
> Mvh
> Thomas
Hej.
Joh, som du siger er selve fælgdiameteren angivet i tommer - det vil sige
den indre diameter af dækket.
Det første tal (185, 195 eller hvad det nu er) angiver dækkets bredde i
milimeter.
I gamle dage var der ikke flere angivelser. Altså et dæk hed f.eks. 155 R13
eller 165 R14 - færdig.
Så begyndte man at lave det man kaldte lavprofil. Det vil sige at kassen er
lavere/fladere end standarddækket.
Og det beskrives så som en procent af højden i forhold til bredden (et
almindeligt dæk var 80%).
Altså et 195/55R15 har en højde af karkassen på 55% af 195 mm = ca. 107 mm.
Og så er det ellers bare at gå i gang med at regne. Men det er nogle ret
teoretiske værdier. Jeg tror nok der er en korrektionsfaktor, men kender
desværre ikke den nøjagtige formel.
Håber det hjælper dig videre.
hilsen Jesper
| |
Thomas Szücs (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Szücs |
Dato : 26-05-05 22:56 |
|
Mange tak begge svar.
"Jesper Sørensen" <portmate@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4296421d$0$63619$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Thomas Szücs" <syx@mail.tele.dk> wrote in message
> news:42963d9c$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Er der ikke en venlig sjæl herinde, der vil forklare mig de forskellige
>> tal ved dæk angivelser.
>> Det sidste er så jeg ved fælge størrelse angivet i tommer, men hvad med
>> resten?
>>
>> Hvordan forholder 195/55/R15 i forhold til 185/55/R15. Er de breddere
>> eller?
>> Hvordan får man så hele hjulets diameter?
>>
>>
>> Mvh
>> Thomas
> Hej.
> Joh, som du siger er selve fælgdiameteren angivet i tommer - det vil sige
> den indre diameter af dækket.
> Det første tal (185, 195 eller hvad det nu er) angiver dækkets bredde i
> milimeter.
>
> I gamle dage var der ikke flere angivelser. Altså et dæk hed f.eks. 155
> R13 eller 165 R14 - færdig.
> Så begyndte man at lave det man kaldte lavprofil. Det vil sige at kassen
> er lavere/fladere end standarddækket.
> Og det beskrives så som en procent af højden i forhold til bredden (et
> almindeligt dæk var 80%).
>
> Altså et 195/55R15 har en højde af karkassen på 55% af 195 mm = ca. 107
> mm.
>
> Og så er det ellers bare at gå i gang med at regne. Men det er nogle ret
> teoretiske værdier. Jeg tror nok der er en korrektionsfaktor, men kender
> desværre ikke den nøjagtige formel.
>
> Håber det hjælper dig videre.
>
> hilsen Jesper
>
>
| |
|
|