|
| Hylende og dryppende støvnrør Fra : Rasmus Riis |
Dato : 22-05-05 19:10 |
|
Hej!
Efter den første tur i år, har jeg opdaget et problem i min nye båd.
Båden er en Husky Dane motorbåd med indenbords dieselmotor og fast
aksel. Akslen er vandsmurt ved skruen, og fedtsmurt ved motoren (ved
ikke lige hvad den tekniske betegnelser er, men ved hjælp af en
fedtpumpe pumpes der stævnrørsfedt ned til en form for leje). Båden er
helt ny med under 10 timers sejlads bag sig.
Når jeg sejler mellem 12- og 1600 omdrejninger kommer der en tydelig
hyletone fra skrueakslen. Lyden er lidt dyb i det, og kan vel bedst
sammenlignes med den lyd der fremkommer når man svinger en stump
slange rundt i luften. Lyden kom enkelte gange også under
tomgangssejlads, men ellers ikke ud over det angivne interval. Det var
svært for mig at vurdere hvor lyden kom fra, men umiddelbart nok mest
fra det vandsmurte leje agter. Hvad kan denne lyd skyldes? Nogen mener
at lyden forsvinder når båden er "sejlet til", men kan det være
rigtigt? Smørehullerne til det vandsmurte leje er ikke blokerede.
Et andet problem er ved fedtlejet inde i båden. Her drypper en del
vand når båden sejler (ca. 0,5 liter på en halv time). Jeg kan så
pumpe lidt med den monterede fedtpumpe og drypperiet holder i ca. 5
minutter hvorefter det kommer igen. Der presses samtidig en del
stævnrørsfedt ud, hvorfor jeg konkluderer at lejet må være fyldt med
fedt, og derfor burde holde tæt. Er det også blot et spørgsmål om
tilkøring, eller er der måske en fejl ved monteringen?
På forhånd tak
Rasmus Riis
| |
krause (22-05-2005)
| Kommentar Fra : krause |
Dato : 22-05-05 20:13 |
|
Hej Rasmus.
Umidelbart kunne hyleriet og fedtspildet, tyde på en
motor der måske ikke linet ordentlig op, det vil sige
at akselen slæber i bunden, i toppen eller i siderne
af det indvendige fedtsmurgte leje. Inde i selve det indvendige leje er der
monteret 3til 4 paksnore
der har til opgave at holde fedtet inde i stævnrøret,
på selve lejet er påskruet en forskruning hvis denne
spændt for hårdt vil det skade paksnorene så både fedt og vand vil trænge
ind.Næste gang du er ude en tur
med båden så prøv efter ca 20 min gang at lægge en hånd
på det indvendige leje er det varmt kunne det tyde på
en forkert oplinet motor.Du kan prøve at afmontere
akselflangen fra gearflangen træk de to flanger fra hinanden, for derefter
at trække akselflangen frem igen
så kan du se om opliningen er iorden når motoren er
oplinet må der som hovedregel ikke være et gab mellem
de to flanger på 0,16mm som max.målt med et søgerblad.
ja er ikke meget men der skal ikke så meget til at
aksel, gear samt lejer kan tage skade.
hilsen Krause.
"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:21163410.0505221010.651edb80@posting.google.com...
> Hej!
>
> Efter den første tur i år, har jeg opdaget et problem i min nye båd.
> Båden er en Husky Dane motorbåd med indenbords dieselmotor og fast
> aksel. Akslen er vandsmurt ved skruen, og fedtsmurt ved motoren (ved
> ikke lige hvad den tekniske betegnelser er, men ved hjælp af en
> fedtpumpe pumpes der stævnrørsfedt ned til en form for leje). Båden er
> helt ny med under 10 timers sejlads bag sig.
> Når jeg sejler mellem 12- og 1600 omdrejninger kommer der en tydelig
> hyletone fra skrueakslen. Lyden er lidt dyb i det, og kan vel bedst
> sammenlignes med den lyd der fremkommer når man svinger en stump
> slange rundt i luften. Lyden kom enkelte gange også under
> tomgangssejlads, men ellers ikke ud over det angivne interval. Det var
> svært for mig at vurdere hvor lyden kom fra, men umiddelbart nok mest
> fra det vandsmurte leje agter. Hvad kan denne lyd skyldes? Nogen mener
> at lyden forsvinder når båden er "sejlet til", men kan det være
> rigtigt? Smørehullerne til det vandsmurte leje er ikke blokerede.
> Et andet problem er ved fedtlejet inde i båden. Her drypper en del
> vand når båden sejler (ca. 0,5 liter på en halv time). Jeg kan så
> pumpe lidt med den monterede fedtpumpe og drypperiet holder i ca. 5
> minutter hvorefter det kommer igen. Der presses samtidig en del
> stævnrørsfedt ud, hvorfor jeg konkluderer at lejet må være fyldt med
> fedt, og derfor burde holde tæt. Er det også blot et spørgsmål om
> tilkøring, eller er der måske en fejl ved monteringen?
>
> På forhånd tak
> Rasmus Riis
| |
Claus Bjerre (22-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Bjerre |
Dato : 22-05-05 21:36 |
|
"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Båden er helt ny med under 10 timers sejlads bag sig.
>
Omgående retur til forhandleren det må være hans problem.
Claus Bjerre
| |
Leon Hulstroem \(422~ (22-05-2005)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 22-05-05 22:49 |
|
> "Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Båden er helt ny med under 10 timers sejlads bag sig.
> >
>
> Omgående retur til forhandleren det må være hans problem.
Det kan jeg tilslutte mig og det gælder forøvrigt hele garanti perioden. Man
betaler sgu nok for et ny skib, så det skal bare være 110% iorden.
Og nu hvor den aligevel skal retur, så skulle du overveje at få sat en
DSS/PSS pakning på (hvis akslen løber under 2500omdr DSS og over PSS). Så er
det slut med drypperi og fedtsnor.
-Leon
| |
|
|