On Tue, 17 May 2005 19:29:17 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
>> Er ikke helt enig her! Man kan forbedre motorens speederrespons.
>
>Speederrespons er ikke det samme som effekt..
Rigtigt nok! Men netop speederresponsen er en af svaghederne på denne
maskine. Motoren bliver, efter min mening, noget mere kørbar med denne
optimering.
>> Min egen 1,4 16V endte på 139NM efter optimering. Topeffekten gik fra
>> 105HK til 114 HK. Den roterer noget friskere på de sidste 1000 RPM!
>
>Jeg skal ikke afvise, at du har fået en helt masse ud af det - jeg skal blot
>på påpege, at der svindles helt ekstremt meget med disse opgivelser - både i
>forbindelse med reklame for chiptuning af sugebenzinbiler og med hensyn til
>dokumentationen, når bilen testes efterfølgende.
"En helt masse" vil jeg ikke sige! Jeg fik det jeg håbede på. Jeg var
der selv under hele processen, hvilket selvf. ikke udelukker snyd. Per
har dog et godt ry som han formentlig gerne vil beholde.
>> En optimering direkte i boksen (usynligt) koster ca. 2300,- hos
>>
www.scantune.dk
>
>Faktisk fik jeg engang en bil (sugebenzin) chiptunet hos Per, der har
>Scantune - forsøget blev overvåget af en, der hedder Niels, fra Teknologisk
>Instituts motortekniske afdeling. Det er i øvrigt ham, der har lavet
>programmet, der måler effekten på Per Mais rullefelt.
>
>Per er en kanon flink fyr - men den pågældende bil fik ikke mere topeffekt.
>Et bestemt sted midt i omdrejningsregisteret fik den 8 hk mere - men det er
>reelt umærkeligt.....hvis man fratrækker placebo..
)
Her er jeg ret uenig. Ved hverdagskørsel befinder man sig meget ofte
mellem 2000 og 3000 RPM. Dem der kender denne motor ved at det absolut
ikke er her dens styrke er! Jeg har haft flere relativt uvildige bag
rattet før/efter. Det blev bemærket at man både kunne mærke og høre
forskellen i dette omdrejningsfelt.
MVH
Kent Glerup