/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Motorer bliver varme
Fra : SBC


Dato : 16-05-05 09:34

Jeg har en båd med 2 ferskvands kølede benzinmotorer, som begyndte at koge
da jeg var på tur i weekenden.
Jeg har renoveret begge søvandspumper, så de er i orden, der kommer også
vand når jeg løsner lågene på søvandsfilterne.
Hjemad sejlede jeg med noget mindre fart og kunne derved holde temperaturen
under rødt felt.

Nogen der har et bud på at løse problemet?
Kan man bore hullerne op i benene der hvor vandet kommer ind?( vil gerne
være sikker inden jeg ringer efter kran)
VH
SBC



 
 
ena (16-05-2005)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 16-05-05 09:54

Hvis de er ferskvandskølede ville jeg først rense varmevekslerne - de er
sikkert godt groet til i skidt og møg

"SBC" <ikkeoplyst@REMOVEemail.com> skrev i en meddelelse
news:42885aee$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en båd med 2 ferskvands kølede benzinmotorer, som begyndte at koge
> da jeg var på tur i weekenden.
> Jeg har renoveret begge søvandspumper, så de er i orden, der kommer også
> vand når jeg løsner lågene på søvandsfilterne.
> Hjemad sejlede jeg med noget mindre fart og kunne derved holde
> temperaturen under rødt felt.
>
> Nogen der har et bud på at løse problemet?
> Kan man bore hullerne op i benene der hvor vandet kommer ind?( vil gerne
> være sikker inden jeg ringer efter kran)
> VH
> SBC
>



SBC (16-05-2005)
Kommentar
Fra : SBC


Dato : 16-05-05 13:02


"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:42885fcb$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis de er ferskvandskølede ville jeg først rense varmevekslerne - de er
> sikkert godt groet til i skidt og møg

Kan du forklare hvordan men renser dem på Volvo B23?
VH
SBC



Bjarke Christensen (16-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-05-05 09:56

Du skal da først finde ud af hvor i "kæden" der er for lidt køling. Det kan
være:
- for ringe cirkulation på ferskvandssiden,
- forstoppelse i varmeveksleren, så varmen ikke effektivt føres over på
søvandssiden
- for ringe cirkulation på søvandssiden

Hvis du mener det er fordi der er for ringe cirkulation på søvandssiden
(formoder jeg siden du vil bore op) er det så fordi at vandet der kommer ud
er for varmt ?

/Bjarke

"SBC" <ikkeoplyst@REMOVEemail.com> wrote in message
news:42885aee$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en båd med 2 ferskvands kølede benzinmotorer, som begyndte at koge
> da jeg var på tur i weekenden.
> Jeg har renoveret begge søvandspumper, så de er i orden, der kommer også
> vand når jeg løsner lågene på søvandsfilterne.
> Hjemad sejlede jeg med noget mindre fart og kunne derved holde
> temperaturen under rødt felt.
>
> Nogen der har et bud på at løse problemet?
> Kan man bore hullerne op i benene der hvor vandet kommer ind?( vil gerne
> være sikker inden jeg ringer efter kran)
> VH
> SBC
>



SBC (16-05-2005)
Kommentar
Fra : SBC


Dato : 16-05-05 13:05


> Hvis du mener det er fordi der er for ringe cirkulation på søvandssiden
> (formoder jeg siden du vil bore op) er det så fordi at vandet der kommer
> ud er for varmt ?
>
> /Bjarke
>

Det er fordi det hjalp ikke at sejle med så mange omdrejninger, altså mindre
belastet motorer,
så tænkte jeg det kunne være for lidt kølevand der kommer ind.
Kunne det ikke lyde rigtigt?
VH
SBC



Bjarke Christensen (16-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-05-05 14:23

Sådan mener jeg ikke man kan konkludere.... Når du sejler langsommere er
der mindre "affaldsvarme" der skal væk fra motoren og derfor bliver de
mindre varme.

Men det kan jo sagtens være en anden komponents "begrænsede" effekt der så
ikke længere er så kritisk.

/Bjarke

"SBC" <ikkeoplyst@REMOVEemail.com> wrote in message
news:42888c9b$0$279$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Hvis du mener det er fordi der er for ringe cirkulation på søvandssiden
>> (formoder jeg siden du vil bore op) er det så fordi at vandet der kommer
>> ud er for varmt ?
>>
>> /Bjarke
>>
>
> Det er fordi det hjalp ikke at sejle med så mange omdrejninger, altså
> mindre belastet motorer,
> så tænkte jeg det kunne være for lidt kølevand der kommer ind.
> Kunne det ikke lyde rigtigt?
> VH
> SBC
>



Claus Tersgov (16-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-05-05 10:10


"SBC" <ikkeoplyst@REMOVEemail.com> skrev

> Jeg har en båd med 2 ferskvands kølede benzinmotorer, som begyndte at koge
> da jeg var på tur i weekenden.
> Jeg har renoveret begge søvandspumper, så de er i orden, der kommer også
> vand når jeg løsner lågene på søvandsfilterne.
> Hjemad sejlede jeg med noget mindre fart og kunne derved holde
temperaturen
> under rødt felt.

Hvis *begge* motorer begynder at koge på samme tid, så vil jeg umiddelbart
tro, at du har sejlet et sted, hvor der er kommet en masse skidt i filtre,
pumper eller andre steder i kølesystemet. Det er næppe særlig sandsynligt,
at begge motorer bliver defekte med samme problem på samme tid.

Jeg ville prøve at rense *hele* kølesystemet endog meget grundigt. Tag alle
slanger af, og gennemspul det hele grundigt, også varmeveksler med mere.

Er der ellers noget i kølesystemet eller mekanikken, som de to motorer
deler, eller er alt seperat?

> Kan man bore hullerne op i benene der hvor vandet kommer ind?( vil gerne
> være sikker inden jeg ringer efter kran)

NEJ!

Det er ikke løsningen. Dels ødelægger du anodiseringen, hvis der er tale om
aluminium, hvilket på sigt kan føre til tærringsskader, og dels kommer der
alligevel ikke mere vand ind i kølesystemet, end pumpen kan flytte.

Det er det helt forkerte sted at behandle symptomerne. Kølingen har jo været
tilstrækkelig indtil nu, så man begynder ikke at ændre på konstruktionen,
når det ikke er der, problemet ligger.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.



Leon Hulstroem \(422~ (16-05-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 16-05-05 11:45


> Hvis *begge* motorer begynder at koge på samme tid, så vil jeg umiddelbart
> tro, at du har sejlet et sted, hvor der er kommet en masse skidt i filtre,
> pumper eller andre steder i kølesystemet. Det er næppe særlig sandsynligt,
> at begge motorer bliver defekte med samme problem på samme tid.

Det vil jeg også finde usandsynligt.
Men kan det tænkes at der er sat forkerte impeller i ?
eller at saltvandssystemet ikke er tæt, så der suges falsk luft
En anden fejl som man ser er at udstødningsmanifolderne falder sammen i
løbet af vinteren, de holder jo ikke evigt.
Det er typisk "knæet" der ryger først, saltvandshullerne lukkes af rust og
krystaliseret salt. De er typisk samme alder og ryger derfor samtidigt. Og
bør også skiftes parvis, da flowet/kølingen ellers ikke er korrekt på begge
sider af motoren (V-maskine)

Mvh
Leon



SBC (16-05-2005)
Kommentar
Fra : SBC


Dato : 16-05-05 13:00


>
> Er der ellers noget i kølesystemet eller mekanikken, som de to motorer
> deler, eller er alt seperat?

Alt er seperat, det er 2 Volvo B23 motorer.
Impellerne er fra sidste år hvor de sejlede 8 timer

Skal man bare skylle baglæns med en vandslange for at rengøre for systemet?


Hvordan kan man kontrollere manifoldne?, jeg kan ikke måle/se vandet der
kommer ud igen eller hvad?
VH
SBC



SBC (16-05-2005)
Kommentar
Fra : SBC


Dato : 16-05-05 13:13

> Hvis *begge* motorer begynder at koge på samme tid, så vil jeg umiddelbart
> tro, at du har sejlet et sted, hvor der er kommet en masse skidt i filtre,
> pumper eller andre steder i kølesystemet. Det er næppe særlig sandsynligt,
> at begge motorer bliver defekte med samme problem på samme tid.

Der er ingen skidt i søvands filterne

> Jeg ville prøve at rense *hele* kølesystemet endog meget grundigt. Tag
> alle
> slanger af, og gennemspul det hele grundigt, også varmeveksler med mere.
Det lyder som en mulighed

> Er der ellers noget i kølesystemet eller mekanikken, som de to motorer
> deler, eller er alt seperat?

Alt er seperat, det er 2 Volvo B23 med Penta drev
>
>> Kan man bore hullerne op i benene der hvor vandet kommer ind?( vil gerne
>> være sikker inden jeg ringer efter kran)
>
> NEJ!
>
> Det er ikke løsningen. Dels ødelægger du anodiseringen, hvis der er tale
> om
> aluminium, hvilket på sigt kan føre til tærringsskader, og dels kommer der
> alligevel ikke mere vand ind i kølesystemet, end pumpen kan flytte.

Jeg så det som en mulighed for at få mere vand igennem
VH
SBC



krause (17-05-2005)
Kommentar
Fra : krause


Dato : 17-05-05 16:55

hao du set efter olie kølerne?
de kan også stoppe til ligesom en varmevæksler.
hilsen Michael.
"SBC" <ikkeoplyst@REMOVEemail.com> skrev i en meddelelse
news:42885aee$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en båd med 2 ferskvands kølede benzinmotorer, som begyndte at koge
> da jeg var på tur i weekenden.
> Jeg har renoveret begge søvandspumper, så de er i orden, der kommer også
> vand når jeg løsner lågene på søvandsfilterne.
> Hjemad sejlede jeg med noget mindre fart og kunne derved holde
> temperaturen under rødt felt.
>
> Nogen der har et bud på at løse problemet?
> Kan man bore hullerne op i benene der hvor vandet kommer ind?( vil gerne
> være sikker inden jeg ringer efter kran)
> VH
> SBC
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste