/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dårligt træk ved lave omdrejninger
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 29-05-01 10:46

Hej

Min GSX-R 400 R er begyndt at hakke i det og vil ikke rigtig trække, når
den er under 6000 o/m (det er lave omdrejninger for en mini-gixxer .
Når den får flere omdrejninger, kører den helt fint. Den er begyndt på
det her sjov efter, at jeg vaskede den og bare stillede den tilbage i
garagen uden at ha' den startet. Jeg har skiftet tændrør og hældt
karburatorsprit i tanken, men det har ikke ændret noget.....nogen ideer
til, hvad der er galt?

Luftfilteret trænger til at blive skiftet, men kan det være skyld i
dårligt træk udelukkende ved "lave" omdrejninger?

--
Susanne

GSX-R 400 R
What matters is not the size of the machine but the skills of the rider



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-05-01 11:07

> Luftfilteret trænger til at blive skiftet, men kan det være skyld i
> dårligt træk udelukkende ved "lave" omdrejninger?

Hej Susanne

Et udskiftningsklart luftfiler giver en for fed blandning, og derfor skal
din motor køre fint kold og dårlig varm. Kan du nikke gendende til det? Da
jeg prøvede den var den varm, og jeg kunne godt mærke ar den hoppede lidt
ved lave rpm.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Susanne Lund Pederse~ (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 29-05-01 11:12

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev
>
> Et udskiftningsklart luftfiler giver en for fed blandning, og derfor
skal
> din motor køre fint kold og dårlig varm. Kan du nikke gendende til
det? Da
> jeg prøvede den var den varm, og jeg kunne godt mærke ar den hoppede
lidt
> ved lave rpm.

Næh....den var da kold, da jeg kørte den hjem fra klubben i nat, og der
kørte den stadig lige dårligt.

Men nu bestiller jeg et nyt luftfilter, og så må jeg se, hvad det gør...

--
Susanne
GSX-R 400 , der absolut vil køre stroker-stilen



Jens Jacob Bager Jen~ (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-05-01 12:14

> > Et udskiftningsklart luftfiler giver en for fed blandning, og derfor
> > skal din motor køre fint kold og dårlig varm. Kan du nikke gendende til
> > det? Da jeg prøvede den var den varm, og jeg kunne godt mærke ar den
hoppede
> > lidt ved lave rpm.
>
> Næh....den var da kold, da jeg kørte den hjem fra klubben i nat, og der
> kørte den stadig lige dårligt.

Ja, den var kold de føste 5-8Km. Var der problemer der?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Susanne Lund Pederse~ (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 29-05-01 12:18

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev >
> Ja, den var kold de føste 5-8Km. Var der problemer der?

Jep.

--
Susanne



Søren Johansen (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Søren Johansen


Dato : 29-05-01 12:09

"Susanne Lund Pedersen" skrev:
> Min GSX-R 400 R er begyndt at hakke i det og vil ikke rigtig trække, når
> den er under 6000 o/m (det er lave omdrejninger for en mini-gixxer .
> Når den får flere omdrejninger, kører den helt fint. Den er begyndt på
> det her sjov efter, at jeg vaskede den og bare stillede den tilbage i
> garagen uden at ha' den startet. Jeg har skiftet tændrør og hældt
> karburatorsprit i tanken, men det har ikke ændret noget.....nogen ideer
> til, hvad der er galt?

Jeg ville ikke tro, at det har noget med vasken at gøre.
Når Ducati'er opfører sig sådan, så er det tid at synkronisere karburatorer
(eller spjældene i indsprøjtningssystemet, når det gælder den anden).

Er det længe siden, at din har fået synkroniseret karburatorerne?

Mvh,
Søren
Ducati 888 + Pantah



Susanne Lund Pederse~ (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 29-05-01 12:20

"Søren Johansen" <sjohansen@vip.cybercity.dk> skrev
> Når Ducati'er opfører sig sådan, så er det tid at synkronisere
karburatorer
> (eller spjældene i indsprøjtningssystemet, når det gælder den anden).
>
> Er det længe siden, at din har fået synkroniseret karburatorerne?

Jeg ved faktisk ikke, hvornår det sidst er blevet gjort, og det var
under alle omstændigheder planen, at de skulle synkroniseres inden for
den nærmeste fremtid, så det er jo bare om at få det gjort.

--
Susanne



Henrik Larsen (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Larsen


Dato : 29-05-01 19:44

> >
> > Er det længe siden, at din har fået synkroniseret karburatorerne?
>
> Jeg ved faktisk ikke, hvornår det sidst er blevet gjort, og det var
> under alle omstændigheder planen, at de skulle synkroniseres inden for
> den nærmeste fremtid, så det er jo bare om at få det gjort.
>
> --
> Susanne
>
Min GSX opfører sig på samme måde, jeg kan efterhånden godt regne ud at det
er karburatorerne der trænger til synkronisering, nu er det bare sådan at
jeg godt kan lide at lave tingene selv.
Et synkroniserings apperatur (Morgan Carptune II) koster ca. 600-700kr. Hvad
koster det ca. at få det lavet på et værksted i Kbh.?
Jeg gider ikke at ligge og rode med det selv hvis jeg først begynder at
spare penge på det om 5 år

Henrik
GSX750F



Susanne Lund Pederse~ (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 29-05-01 20:26

"Henrik Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev
> Et synkroniserings apperatur (Morgan Carptune II) koster ca.
600-700kr. Hvad
> koster det ca. at få det lavet på et værksted i Kbh.?

Tja, hvad angår min mc vil det hurtigt tage mindst en halv time bare at
skille og samle den igen, så det er de første 200 kr.

Godt, at man er medlem af en klub der har alt det værktøj og ekspertise,
man skal bruge

--
Susanne



Allan jørgensen (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan jørgensen


Dato : 29-05-01 20:25

Henrik Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
news:z6SQ6.409$h23.13208@news.get2net.dk...
> Et synkroniserings apperatur (Morgan Carptune II) koster ca. 600-700kr.
Hvad
> koster det ca. at få det lavet på et værksted i Kbh.?
> Jeg gider ikke at ligge og rode med det selv hvis jeg først begynder at
> spare penge på det om 5 år

1 værksteds time, så 2-3 gange er den tjent ind

ellers køb direkte fra fabrikken, det gjorde jeg og har ikke fortrudt det
endnu.
http://www.carbtune.com/

Allan(fzr600us)som har synkroniseret karbunader



Allan Bojesen (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 29-05-01 21:31


> Et synkroniserings apperatur (Morgan Carptune II) koster ca.
600-700kr. Hvad
> koster det ca. at få det lavet på et værksted i Kbh.?
> Jeg gider ikke at ligge og rode med det selv hvis jeg først begynder
at
> spare penge på det om 5 år

Har lige købt et sæt med 4 viserinstrumenter til 30£ ~ kr. 360,- ved
M&P i UK. Virker fortrinlige.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78 (nu mangler jeg bare lige at få synkroniseret ventilerne
også



Sand (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Sand


Dato : 29-05-01 12:31

"Søren Johansen" <sjohansen@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9evvui$am$1@news.cybercity.dk...
....
> Når Ducati'er opfører sig sådan, så er det tid at synkronisere
karburatorer
....
Det samme gælder Bol d'Oren, som også kræver en højere tomgang, for at
opnå en jævn motorgang, når karburatorerne er ude af synkronisering.
Har Gix'eren også disse symptomer??

Mvh. Sand
|| Bol d'Or || - " Næsten ny-synkroniseret "



Susanne Lund Pederse~ (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 29-05-01 12:44

"Sand" <andpe_96@hotmail.com> skrev
> Det samme gælder Bol d'Oren, som også kræver en højere tomgang, for at
> opnå en jævn motorgang, når karburatorerne er ude af synkronisering.
> Har Gix'eren også disse symptomer??

Faktisk, ja. Nå, men nu har jeg da vist fået skåret ud i pap, hvad der
er galt
Rart, at det ikke er tændingen, som en bekendt hviskede mig i øret.

--
Susanne



Henry (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 29-05-01 14:34

> Min GSX-R 400 R er begyndt at hakke i det og vil ikke rigtig trække, når
> den er under 6000 o/m (det er lave omdrejninger for en mini-gixxer .
> Når den får flere omdrejninger, kører den helt fint. Den er begyndt på
> det her sjov efter, at jeg vaskede den og bare stillede den tilbage i
> garagen uden at ha' den startet. Jeg har skiftet tændrør og hældt
> karburatorsprit i tanken, men det har ikke ændret noget.....nogen ideer
> til, hvad der er galt?
>
Lyder for mig som noget tomgangsskrue værk eller/og snavs i karburatorene.
Har du tjekket om din choker hænger, prøv om du kan trykke dem på plads.

mvh
Henry



Poul Ladefoged (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Poul Ladefoged


Dato : 30-05-01 06:38


"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
news:9evr4r$qnq$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej
>
> Min GSX-R 400 R er begyndt at hakke i det og vil ikke rigtig trække, når
> den er under 6000 o/m (det er lave omdrejninger for en mini-gixxer .
> Når den får flere omdrejninger, kører den helt fint. Den er begyndt på
> det her sjov efter, at jeg vaskede den og bare stillede den tilbage i
> garagen uden at ha' den startet. Jeg har skiftet tændrør og hældt
> karburatorsprit i tanken, men det har ikke ændret noget.....nogen ideer
> til, hvad der er galt?
>
> Luftfilteret trænger til at blive skiftet, men kan det være skyld i
> dårligt træk udelukkende ved "lave" omdrejninger?



Uden at skulle gøre mig klog på det, sååå...... Vand i svømmerhuset på
karburator ??



Armand (01-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-06-01 23:09


Poul Ladefoged <poul@ladefoged.dk> skrev i en
news:3b148760$0$39565$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> news:9evr4r$qnq$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> > Min GSX-R 400 R er begyndt at hakke i det og vil ikke rigtig trække,
når
> > den er under 6000 o/m (det er lave omdrejninger for en mini-gixxer
.
> > Når den får flere omdrejninger, kører den helt fint. Den er begyndt

> > det her sjov efter, at jeg vaskede den og bare stillede den tilbage
i
> > garagen uden at ha' den startet. Jeg har skiftet tændrør og hældt
> > karburatorsprit i tanken, men det har ikke ændret noget.....nogen
ideer
> > til, hvad der er galt?
> Uden at skulle gøre mig klog på det, sååå...... Vand i svømmerhuset på
> karburator ??

Hov!
Det plejer at være mit mantra

Susanne skriver godtnok om sprit i bensinen, men ikke om hvorvidt at
svømmerhusene er blevet tømt!?
Hvis det drejer sig om en koncentration af vand i karburatorerne har en
"sprittet" bensin svært ved at opløse den, i forhold til spit-indholdet
i det passerende brændstofmængde, store vandmængde lige med det samme.
Derfor bør man bruge en udtømning også!

Netop den kendsgerning at det er ved de lave omdrejninger der "bliver
lukket af" tyder stærkt på vand (eller snavs!) som bliver suget op og
blokerer en hoved-dyse!'

Jeg har netop i en anden tråd om Susannes trængsler været inde på
faktorerne omkring vacuum'et foran gasspjældet, og dette kan i nogen
grad henføres til vacuum'et under gasgivning: Under gasgivning hvor
motoren "dødtrækker" vil der være større sug på hoveddysen (der i
praksis er en "plombering" allerførst i bensinens primære vej fra
svømmerhus til forstøvning!), end ved et højere omdrejningstal hvor
motoren yder mere og derfor ikke danner samme sug/vacuum.
En ubevidst mer-gasgivning for at få en forventet, men udeblevet effekt
(ved utilsigtede lave omdrejninger), kan også være årsag til forskellen
imellem træk i lavt og mellem -område, og under kørslen burde man selv
kunne genkende det større sug igennem lyden fra luftfilterkassen (som
mange nyere; men dog ikke 400'er Gix'eren, har liggende lige under
tanken (attrappen)

Summa summarum:
Fik du tappet karbunaderne, Susanne???

--
Armand.



Susanne Lund Pederse~ (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 02-06-01 12:23

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
og under kørslen burde man selv
> kunne genkende det større sug igennem lyden fra luftfilterkassen (som
> mange nyere; men dog ikke 400'er Gix'eren, har liggende lige under
> tanken (attrappen)

Hvis luftfilterkassen ikke ligger lige under tanken på en GSX-R 400
GK73A, ved jeg godt nok ikke, hvor den så sku' være.

>
> Summa summarum:
> Fik du tappet karbunaderne, Susanne???

Nej, for det er ret svært at komme til dem pga stellet på mini-gixxeren
uden at skulle tage dem af. Desuden er et indsugningsgummi ødelagt, så
jeg fik at vide af det værksted, der efterspændte toppen, at det skal
skiftes næste gang, karburatoren tages af, og det venter jeg på at få.
Men jeg skal ned i værkstedet i dag og se lidt på det og får den
forhåbentligt til at køre ordentligt igen, for jeg skal på bane på
onsdag.

--
Susanne



Armand (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-01 16:05


Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
news:9faigl$oui$1@news.net.uni-c.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> og under kørslen burde man selv
> > kunne genkende det større sug igennem lyden fra luftfilterkassen
> > (som mange nyere; men dog ikke 400'er Gix'eren, har liggende lige
under
> > tanken (attrappen)
> Hvis luftfilterkassen ikke ligger lige under tanken på en GSX-R 400
> GK73A, ved jeg godt nok ikke, hvor den så sku' være.

Nåh, ja! Endnu en lærerig dag!!
>
> > Fik du tappet karbunaderne???
> Nej, for det er ret svært at komme til dem pga stellet på
> mini-gixxeren uden at skulle tage dem af. Desuden er et
indsugningsgummi
> ødelagt, så jeg fik at vide af det værksted, der efterspændte toppen,
at det
> skal skiftes næste gang, karburatoren tages af, og det venter jeg på
at få.

Ødelagt indsugningsgummi?
Falsk luft??
Prøv lige med "startgas-trick'et" og se om den trækker falsk luft!?

Falsk luft kan medføre manglende træk i et givent omdrejningsområde -
Såvel som nedsmeltede stempler p.g.a. for mager blanding
Ikke lige noget at lege med - Men det ved du jo alt for godt!

> Men jeg skal ned i værkstedet i dag og se lidt på det og får den
> forhåbentligt til at køre ordentligt igen, for jeg skal på bane på
> onsdag.

Check lige med startspray, og drop hellere racet hvis det ER tilfældet
at den trækker falsk luft!!

--
Armand.






Susanne Lund Pederse~ (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 02-06-01 20:11

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Check lige med startspray,

Ok, men hvordan er det nu lige, man gør det....sprøjter WD-40 på
indsugningsgummiet?

og drop hellere racet hvis det ER tilfældet
> at den trækker falsk luft!!

Ja, men det er sgu ret uheldigt, hvis det er....men bedre end at bløde
endnu 10 Kkr. for en renovering

--
Susanne



Armand (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-01 00:09


Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
news:9fbdou$v2a$1@news.net.uni-c.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> > Check lige med startspray,
> Ok, men hvordan er det nu lige, man gør det....sprøjter WD-40 på
> indsugningsgummiet?

Nej! Med startspray (= æter), der kan købes på enhver tank!

> og drop hellere racet hvis det ER tilfældet
> > at den trækker falsk luft!!
> Ja, men det er sgu ret uheldigt, hvis det er....men bedre end at bløde
> endnu 10 Kkr. for en renovering

Jup!

--
Armand.




Morten Christensen (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 03-06-01 01:30


Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:9fbtia$2kbj$2@news.cybercity.dk...
>
> > Ok, men hvordan er det nu lige, man gør det....sprøjter WD-40 på
> > indsugningsgummiet?
>
> Nej! Med startspray (= æter), der kan købes på enhver tank!
>
Armand, for os uvidende individer, kan du så ikke lige præcisere, hvad
"start-gas-tricket" med æter går ud på?


--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F
Og skriver fra mor's kåmpjuder...



Henry (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 03-06-01 10:59

> > > Ok, men hvordan er det nu lige, man gør det....sprøjter WD-40 på
> > > indsugningsgummiet?
WD40 dur ikke - det skal være noget med "ærter" i, altså noget der brænder
godt.

> > Nej! Med startspray (= æter), der kan købes på enhver tank!

> Armand, for os uvidende individer, kan du så ikke lige præcisere, hvad
> "start-gas-tricket" med æter går ud på?

Det er en ganske smart metode til at kontrollere "luftvejene" for utætheder,
er der revner f.eks. i indsugningsgummiet (mellem karbs og cylinder) vil
motoren tage flere omdrejninger når der sprøjtes "æter" på gummiet, ærter
brænder nemlig bedre end benzin. Er der ikke utætheder vil motoren bare
kører upåvirket videre i den normale tomgang.
Man behøver normalt kun lige at give et lille "pift" på gummiet og områderne
omkring det, man behøver altså ikke at tømme hele dåsen på en gang.

Husk lige at slukke smøgen når der leges med startspray, det er rimeligt
eksplosionsfarligt

mvh
Henry



Rune Larsen (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 03-06-01 14:10


"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
news:9fd1tc$g5c$1@news.inet.tele.dk...

> ærter brænder nemlig bedre end benzin.

*ROFLMAO!

/Rune



Armand (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-01 18:09


Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en
news:9fd1tc$g5c$1@news.inet.tele.dk...
>
> > for os uvidende individer, kan du så ikke lige præcisere, hvad
> > "start-gas-tricket" med æter går ud på?
> Det er en ganske smart metode til at kontrollere "luftvejene" for
> utætheder, er der revner f.eks. i indsugningsgummiet (mellem karbs og
> cylinder) vil motoren tage flere omdrejninger når der sprøjtes "æter"

> gummiet, ærter brænder nemlig bedre end benzin. Er der ikke utætheder
vil
> motoren bare kører upåvirket videre i den normale tomgang.

Jup (bortset fra at det er fordi at æteren forbrænder bedre end det luft
der ellers syges ind samme sted!)
Og uden med sikkerhed at kunne huske hvem der afgav trick'et første gang
(Mads Lund?), er det stille og roligt blevet et fast "DFM-trick"!

> Husk lige at slukke smøgen når der leges med startspray, det er
> rimeligt eksplosionsfarligt

- - - og hold dig af samme grund udendørs under udførelsen!

--
Armand.








Susanne Lund Pederse~ (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 03-06-01 13:50

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Falsk luft kan medføre manglende træk i et givent omdrejningsområde -
> Såvel som nedsmeltede stempler p.g.a. for mager blanding
> Ikke lige noget at lege med - Men det ved du jo alt for godt!

Jeg kunne ikke finde nogen steder, hvor den trækker falsk luft ind (jeg
går ud fra, at dieselstart og startgas er det samme), men det hjalp nu
også gevaldigt bare at skifte luftfiltret. Karburatorerne var egentligt
ikke så meget ude af synkronisering, men de blev alligevel
synkroniseret, så de står lidt bedre nu.

Jeg er bare stadig ikke helt 100% tilfreds med motorgangen ved lave
omdrejninger...jeg synes ikke, den trækker helt rent, selv om det er
blevet markant bedre. Kan det skyldes snavs eller vand i karburatorerne?

--
Susanne



Armand (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-01 18:09


Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
news:9fdbpt$g4a$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Jeg er bare stadig ikke helt 100% tilfreds med motorgangen ved lave
> omdrejninger...jeg synes ikke, den trækker helt rent, selv om det er
> blevet markant bedre. Kan det skyldes snavs eller vand i
> karburatorerne?

Sagtens!
Som tidligere skrevet af mig, er symptomerne (går væk ved
lavere gasgivning/højere omdrejninger!), faktisk lige til snavs/vand i
svømmerhuset!

Yderligere kan jeg kun forstille mig noget med luftskrue-fifleri - Men
det dækker alligevel kun tomgangsomdrejningerne, så glem blot det!

--
Armand.







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177611
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409306
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste