Hey
Nu har jeg eget en Serie 2 i 2,5 år og haft gode og dårlige tider med den.
I noget af det jeg har skrevet har jeg taget udgangspunkt i den bil du har
kik på.
> Jeg har set mig lun på en Ford Escort RS Turbo fra mellem 86 og 90. altså
> Series 2 modellen.
> Hvad er der af arfaringer med sådan en potte?
Bilen du kikker på er Mercury Grey og er en 80 model. I 90 kom der lysere
indtræk i bilen, en anden spoiler og forkofanger.
Mine erfaringer er gode, men du kan ikke finde en bil i DK eller tyskland
eller hvor du leder i verden (uden den har været 100% renovere) uden rust.
ALLE danske rs turboer er rustne i soltaget. Dog skal du virkelig vide hvor
du skal kikke for at finde det.
Lys med en lygte ind i soltaget og se hvor slemt det står til.
Du kan kontrollere om speedomeret er det originale ved at se om benzin
viseren er til højre eller venstre. Hvis benzin måleren sidder længst til
højre i speedometeret er det et 80'r speedo.
Kontroller batterikassen da de ruster slemt der. Løft batteriet og kik!
Hvis det er en tysker import, så vil den næsten med sikkerhed ruste i toppen
af dørene.
Vanger går nemt på denne model, så kik meget efter det mindste rust på dem.
Frontklappen har det med at begynde at ruste pga stenslag.
Tag tæppet ud af bagarerummet og se om der er spor af rust.
At få bilen på en lift er nødvendigt da mange rs turbo'r er MEGET rustne i
undervognen.. Og få en der ved noget om dem til at komme med ud og kikke på
den!
Der må ikke være noget rust i døråbninger.
Den bil du har kik på har en Kent cvh34 knast, knasten er ok, men den har
problemer med holdbarheden.. De er somregl slidt kraftigt efter 10000 km..
Bilen du kikker på har ikke den originale vand og olie slange til turboen.
Olie slangen til turboen er originalt armeret, så det ville jeg spørge
ejeren om hvorfor den er skiftet.
Ventildækslet er fra en RS1600i
Bilen kører også med blow off ventil, mit råd ville være at fjerne denne så
snart du køber bilen.
1. Det får bilen til at gå dårligere.
2. Det hjælper intet på en rst.
3. Folk vil grine af dig når de hører lyden.. men folkeskolebørn vil syntes
det er sejt.
Han siger den kører 0.9 Bar.. men standard ecu'n (computeren) har en
indbygget begrænser ved 0,7 bar (Du vil kunne kende computeren på en sølv
boks med 3 firkantede farver på sig, men hvis du finder et hjerte og 2 andre
grå ikoner, vil det være en ecu fra en 90'r model da den begrænser ved 0.8
bar.)
Hvis han siger computeren er standard så har den et problem og vil slå fra
når den kører 0.9 bar.
Den har standard intercooler på.. Det kan ikke understreges nok at du IKKE
må køre over 0.6 bar med den intercooler. Problemet er at den er dårlig.
Meget dårlig.
En rs turbo har en slags beskyttelse, dvs hvis ladeluften (den luft som
kommer igennem intercooleren) er over 69 grader (og det bliver den nemt på
en rs turbo selv med std tryk og motor) vil den sætte tændingen tilbage og
du vil miste voldsomt mange hk, og du kan smadre din motor.
> Motoren går jo herligt, og der er godt med riv i den, samt mulighed for
> mange heste med en 1.9 ombygning
1,9 er blevet brugt mange gange, og er også det mest almindelige i danmark,
men der er mange problemer med den da dere cylindervægge har det med a
flække.
Hvis du holder dig til en 1,6 kan du godt hente en 220hk og endda mere hvis
du får en extra dysse (5th injector MF2 boks). Men over 220hk vil jeg ikke
anbefale da det bliver svært at overføre med FWD. Derudover skal du have
bedre bremser til den hvis du får flere hk, da bremsesystemet ikke er alt
for godt.
Standard krumtappen i sådan en motor holder til ca 250 heste før du skal
over i stål.
Mange rs turboer har problemer med at de bliver varme, hvis den bil du har
kik på har det, så spørg om køleren er skiftet, og hvor den er blevet
justeret.
Problemer med at have en rs turbo i danmark er at der faktisk ikke er nogen
som har prøvet at tune dem. Jo dvs mange har rodet lidt med dem, men MEGET
få kan justere en rs turbo, og mange kan noget godt, men aner intet om noget
andet. Så det er meget svært at finde en som kan justere en rs turbo i
danmark.
> Jeg er blevet advaret omkring gearkassen og det at mange af dem har fået
> mange tæsk igennem deres levetid. Ligeså skulle stålormene være godt efter
> dem hvis ikke de har været passet ordentligt på.
> Men er der ellers noget jeg skal være OBS på ved dem?
Gearkassen holder fint til 190hk, MEN! du skal ikke give den pind i 1,2 og
ikke slemt i 3. Gearkassene er ikke stærke det har du helt ret i
men der
kan købes en gearkasse i england for ca 12 tusinde danske kroner som er alle
pengene værd. Den kan holde til 250hk og har et Quafie ATB diff.
Smid den i 5 gear ved lave omdrejninger og hør om den viner fra gearkassen.
Du skal være obs på og den har skæve bremser. Dvs ryster den når du bremser
ned?
Prøv at lade den sejtrække og opbygge ladetryk i 4 gear og se om der kommer
noget røg.
Når du skal prøvekøre bilen så sørg for at den er kold og ikke lige har
været startet. Hvis den har været startet så vent til den er kølet 100% ned.
Problemet er at du ikke vil opleve de samme problemer ved opstart på en varm
motor som en kold.
Da det er en gammel bil skal undervogns bøsningerne nok også skiftes da de
er gamle og trætte, og det vil hjælpe køreegenskaberne meget.
De støddæmpere der sidder på den bil du har kik på er IKKE gode nok. Køb
noget koni til at starte med.
Det bedste råd jeg kan give dig er faktisk ikke at købe den første du kikker
på.. se på et par stykker.
> Jeg har konkret kig på dette eksemplar
>
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=649220&page=1 en der
kender
> den konkrete bil?
Jeg kender ikke bilen desværre.
Udstødningssystemet ser lidt ud til at være en B løsning. Du kan finde et
brugt system til en 2k i england og dette vil imo være at fortrække.
Der fulgte originalt 2 spotlamper med til bilen, sørg for at få dem med.
Luftfilteret får den til at miste heste istedet for at få flere heste.
Problemet er at filteret suger den varme luft ind som er ved motoren. Sørg
for at få den originale luftfilterkasse med til bilen!
Original dæk størrelse til de 15" originale rs turbofælge du ser på billedet
er 195/50/15, dvs de dæk som sidder på er forkerte.
At den har xr3i manifold på, gør faktisk bare tingene mere besværligt, men
hvis du skal have mange heste og vil have EFI (bilen er født med et bosh
KE-jetronic benzin system som er et MFI system) så er det en god ting at
have.
Tag slangen til kompressorhuset af, og mærk om det er slør i turboen. Dvs du
skal have hånden ind og mærke om der er slør med "propellen". Der må gerne
være en lille smule til siden, men intet ud og ind.
Kik også efter olie i trykslangerne, dette kan være tegn på en turbo med
døde pakninger.
> Findes der andre biler i samme stil? Omkring en 45.000kr og med kunstigt
> åndedræt, meget gerne med baghjulstræk.
Du kan måske finde en nissan 200sx til de penge, og den er 1,8 turbo og har
rwd.
Det var en masse ting... håber du kan bruge det til noget
Hvis du beslutter dig for at købe en rs turbo, vil jeg gerne hjælpe dig med
at finde dele og andet.
Du er velkommen til at kontakte mig hvis du har nogle spørgsmål
--
/CasperR
/89' RST