Wed, 11 May 2005 20:55:06 +0200, skrev Ulrich, på 41 linier, i
<428255a0$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :
>Hej folks'
>
>Jeg har en Mercedes C220 CDi fra 2000, den er udstyret med en femtrins
>automatkasse.
>Det er den type der er elektronisk styret.
>
>Da jeg købte fætteren gik den i nødprogram når der lå 1000 kg på traileren.
>Dog kun ved fuld pedal. Tom trailer eller uden trailer intet.
>Jeg fik læst fejlkoder ud, der var fejl på et print i gearkassen.
>Det var en føler der måler RMP på gearhjul inden i.
>
>Jeg fik skiftet dette print, og naturligvis olien.
>Så virkede den perfekt
>
>Nu har jeg fået chippet dyret, den kørte fint i motor og gearkasse.
>I tre md. Nu er fejlen der igen.
>Med chip går den i nødprogram ved fuld gas.
>Uden chip fejler den ik noget.
>Testeren siger, tja print igen
>
>Så tænker jeg, sidder der ikke nogen koblingslameller i?
>Altså en form for flerplade kobling i oliebad?
>Mit skud er nemlig at noget glider i gearkassen.
>
>Kunne man tænke sig at den nye olie der blev påfyldt for tre md siden,
>fik dem til at holde lidt bedre?
>Sådan at forstå, hvis jeg nu bare skiftede olie igen så ville den funke?
>De koblingslameller overfører de noget moment?
>Så skal der helt klart friske på!
Typisk og bare skifte
Kender en der fik samme melding bare på hovedcomputteren til bilen.
Den skulle skiftes. (Kostede en halv bondegård)
Det viste sig bare og være et lille relæ der ikke duede ordenligt.
Selv med ny computter i merceren vil den stadigt ikke virke.
Så jeg tror nu også fejlen er mere mekanisk i din vogn.
Men det er nu heller ikke alle biler der kan holde til en chip.
--
MVH Karsten
Horsens