|
| Golf III går ujævnt i tomgang Fra : Svend Åge Sørensen |
Dato : 02-05-05 16:57 |
|
Hej Gruppe
Er der en der kan hjælpe mig?
Jeg har en Golf III fra '94 (Version ABS) med monopoint indsprøjtning.
For en uge siden begyndte den at gå ujævnt, specielt i tomgang, når den er
varm.
Når den er kold går den meget pæn, men efter en kilometer eller deromkring
begynder den at lave sjov.
Tomgangen ændrer sig så fra ca. 1000 RPM til 6-700 RPM.
Hvis man hiver tændrørspløkkerne af en af gangen, er det ligesom om at det
ikke ændrer på motorgangen ved den 4. pløk (tættest ved strømfordeleren).
Efter en gang nye tændrør, ny rotor og strømfordelerdæksel (originale !!!),
er det fuldstændig det samme.
Ved kørsel over ca 2000 omdrejninger mærker man ikke så meget til det, og
den kører ca. som før.
Er der nogen der kan fortælle mig, hvor så jeg skal begynde at lede efter
fejlen?
På forhånd tak
Svend Åge
| |
Henrik Lyck (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Lyck |
Dato : 02-05-05 19:09 |
|
Tændrørskabel
Tjek evt. modstand.
Ps. pas på med bare at hive hætterne af:
På nogle kan man ødelægge tændingsmodulet (elektronisk tænding)
Eller du kan risikere at få et ordentligt rap over nallerne.
MVH
Henrik
"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42764d7d$0$283$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Er der en der kan hjælpe mig?
>
> Jeg har en Golf III fra '94 (Version ABS) med monopoint indsprøjtning.
> For en uge siden begyndte den at gå ujævnt, specielt i tomgang, når den er
> varm.
> Når den er kold går den meget pæn, men efter en kilometer eller deromkring
> begynder den at lave sjov.
> Tomgangen ændrer sig så fra ca. 1000 RPM til 6-700 RPM.
> Hvis man hiver tændrørspløkkerne af en af gangen, er det ligesom om at det
> ikke ændrer på motorgangen ved den 4. pløk (tættest ved strømfordeleren).
> Efter en gang nye tændrør, ny rotor og strømfordelerdæksel (originale
> !!!), er det fuldstændig det samme.
>
> Ved kørsel over ca 2000 omdrejninger mærker man ikke så meget til det, og
> den kører ca. som før.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig, hvor så jeg skal begynde at lede efter
> fejlen?
>
> På forhånd tak
>
> Svend Åge
>
| |
Claus Nygaard-Peders~ (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 02-05-05 19:32 |
|
"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42764d7d$0$283$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg har en Golf III fra '94 (Version ABS) med monopoint indsprøjtning.
> For en uge siden begyndte den at gå ujævnt, specielt i tomgang, når den er
> varm.
> Når den er kold går den meget pæn, men efter en kilometer eller deromkring
> begynder den at lave sjov.
> Tomgangen ændrer sig så fra ca. 1000 RPM til 6-700 RPM.
> Hvis man hiver tændrørspløkkerne af en af gangen, er det ligesom om at det
> ikke ændrer på motorgangen ved den 4. pløk (tættest ved strømfordeleren).
> Efter en gang nye tændrør, ny rotor og strømfordelerdæksel (originale
!!!),
> er det fuldstændig det samme.
>
> Ved kørsel over ca 2000 omdrejninger mærker man ikke så meget til det, og
> den kører ca. som før.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig, hvor så jeg skal begynde at lede efter
> fejlen?
Start med at checke vakuumslangen mellem bremseforstærkeren og
indsugningsmanifolden. Du skal specielt checke en bøjet slange (ca. 90
grader - knap 1,5cm i udvendig diameter - ca. 10 cm total længde) den sidder
umiddelbart bag topdækslet i venstre side (af kørselsretningen). Denne
slange er et kendt svagt punkt på modellen og ses jævnligt revnet.
Mvh
Claus
| |
Svend Åge Sørensen (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Svend Åge Sørensen |
Dato : 02-05-05 19:49 |
|
Hej
Har lige inspiceret slangen.
Du har helt ret! Der er en revne på ca. 1 cm på langs, så den suger falsk
luft på 4. cylinder?
Det hjælper at holde om revnen, så jeg må nok lige forbi SMC i morgen.
MANGE tak for hjælpen
Ellers er modstanden i tændkablerne i omegnen af 6 kOhm, lidt efter længden,
er dette ikke normalt?
Venlig hilsen
Svend Åge
"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:42767233$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:42764d7d$0$283$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > Jeg har en Golf III fra '94 (Version ABS) med monopoint indsprøjtning.
> > For en uge siden begyndte den at gå ujævnt, specielt i tomgang, når den
er
> > varm.
> > Når den er kold går den meget pæn, men efter en kilometer eller
deromkring
> > begynder den at lave sjov.
> > Tomgangen ændrer sig så fra ca. 1000 RPM til 6-700 RPM.
> > Hvis man hiver tændrørspløkkerne af en af gangen, er det ligesom om at
det
> > ikke ændrer på motorgangen ved den 4. pløk (tættest ved
strømfordeleren).
> > Efter en gang nye tændrør, ny rotor og strømfordelerdæksel (originale
> !!!),
> > er det fuldstændig det samme.
> >
> > Ved kørsel over ca 2000 omdrejninger mærker man ikke så meget til det,
og
> > den kører ca. som før.
> >
> > Er der nogen der kan fortælle mig, hvor så jeg skal begynde at lede
efter
> > fejlen?
>
> Start med at checke vakuumslangen mellem bremseforstærkeren og
> indsugningsmanifolden. Du skal specielt checke en bøjet slange (ca. 90
> grader - knap 1,5cm i udvendig diameter - ca. 10 cm total længde) den
sidder
> umiddelbart bag topdækslet i venstre side (af kørselsretningen). Denne
> slange er et kendt svagt punkt på modellen og ses jævnligt revnet.
>
> Mvh
> Claus
>
>
| |
Claus Nygaard-Peders~ (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 02-05-05 19:59 |
|
"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:427675fc$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Har lige inspiceret slangen.
> Du har helt ret!
Jeg kender lidt til modellen. Som du ser
http://vwgolf.nygaard-pedersen.dk/sv.htm skiftede jeg den selv på min egen
Golf ved knap 120.000 km. I øvrigt en operation der er til at betale sig
fra.
> Der er en revne på ca. 1 cm på langs, så den suger falsk
> luft på 4. cylinder?
Slangen har vist ikke specielt med 4. cylinder at gøre. Problemet er at
motoren trækker falsk luft ved indsugningen og det giver den ujævne
motorgang.
> Det hjælper at holde om revnen, så jeg må nok lige forbi SMC i morgen.
>
> MANGE tak for hjælpen
Velbekomme! Det er den slags vi har usenet til.
> Ellers er modstanden i tændkablerne i omegnen af 6 kOhm, lidt efter
længden,
> er dette ikke normalt?
Det lyder ikke helt tosset. Der er sikkert stemplet 5kOhm på
tændrørshætterne.
Mvh
Claus
| |
|
|