|
| Brændstofforbrug ved AC Fra : Preben Andersen |
Dato : 02-05-05 12:00 |
|
På min Octavia diesel, kan jeg se på kørecomputeren, at den bruger 0,5 liter
i timen i tomgang. Når jeg tænder for AC, stiger forbruget til 0,8 liter i
timen, dvs. der er en forskel på 0,3 liter.
Kan jeg på baggrund af det konkludere, at AC bruger 0,3 liter i timen, eller
er der andre forhold, som skal tages i betragtning, så som højere
omdrejningstal ved kørsel?
mvh
Preben
| |
Roberto Saldo (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 02-05-05 12:08 |
|
Preben Andersen wrote:
> På min Octavia diesel, kan jeg se på kørecomputeren, at den bruger 0,5 liter
> i timen i tomgang. Når jeg tænder for AC, stiger forbruget til 0,8 liter i
> timen, dvs. der er en forskel på 0,3 liter.
> Kan jeg på baggrund af det konkludere, at AC bruger 0,3 liter i timen, eller
> er der andre forhold, som skal tages i betragtning, så som højere
> omdrejningstal ved kørsel?
Jeg tror det må blive en 2'er.
Så er nøjagtigheden af din computer nok også begrænset ved de lave forbrug.
Mvh
Roberto
| |
Niels Bengaard (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 02-05-05 16:26 |
|
> På min Octavia diesel, kan jeg se på kørecomputeren, at den bruger 0,5
> liter
> i timen i tomgang. Når jeg tænder for AC, stiger forbruget til 0,8 liter i
> timen, dvs. der er en forskel på 0,3 liter.
> Kan jeg på baggrund af det konkludere, at AC bruger 0,3 liter i timen,
> eller
> er der andre forhold, som skal tages i betragtning, så som højere
> omdrejningstal ved kørsel?
Det nødvendige kølebehov er vel afgørende.
Niels
| |
Preben Andersen (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 02-05-05 16:56 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4276469d$0$744$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Det nødvendige kølebehov er vel afgørende.
Ikke forstået!
mvh
Preben
| |
Dennis Pedersen (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 02-05-05 17:23 |
|
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message
news:42764d9c$0$63651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:4276469d$0$744$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> >
> > Det nødvendige kølebehov er vel afgørende.
>
> Ikke forstået!
Det er jo ikke helt ligemeget om luften skal køles fra 40grader til 19grader
eller det er fra 25->19grader
--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
| |
Niels Bengaard (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 02-05-05 18:55 |
|
>> Det nødvendige kølebehov er vel afgørende.
>
> Ikke forstået!
Det er ligesom med dit køleskab, lader du døren stå åben kører kompressoren
hele tiden for at køle ned til den ønskede temperatur.
Altså er det varmt og du ønsker lav tmeperatur skal kompressoren yde meget
mere end hvis det er knap så varmt.
Maks ydelse på kompressorer i biler er måske 6 kW, så kan du få en ide om
effektforbruget.
Niels
| |
Preben Andersen (03-05-2005)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 03-05-05 05:05 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4276697a$0$744$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det er ligesom med dit køleskab, lader du døren stå åben kører
kompressoren
> hele tiden for at køle ned til den ønskede temperatur.
> Altså er det varmt og du ønsker lav tmeperatur skal kompressoren yde meget
> mere end hvis det er knap så varmt.
> Maks ydelse på kompressorer i biler er måske 6 kW, så kan du få en ide om
> effektforbruget.
Det lyder fornuftigt. Når den så bruger 0,3 liter i timen, når den lige er
tændt, kan det så ikke tyde på, at det er maksforbrug?
mvh
Preben
| |
KASO (03-05-2005)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 03-05-05 06:35 |
|
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4276f869$0$63685$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:4276697a$0$744$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Det er ligesom med dit køleskab, lader du døren stå åben kører
> kompressoren
> > hele tiden for at køle ned til den ønskede temperatur.
> > Altså er det varmt og du ønsker lav tmeperatur skal kompressoren yde
meget
> > mere end hvis det er knap så varmt.
> > Maks ydelse på kompressorer i biler er måske 6 kW, så kan du få en ide
om
> > effektforbruget.
>
> Det lyder fornuftigt. Når den så bruger 0,3 liter i timen, når den lige er
> tændt, kan det så ikke tyde på, at det er maksforbrug?
Jeg tror ikke, at du kan regne det ud på denne måde. Motorens forbrug er
ikke det samme ved alle omdrejningstal - og når bilen kører, er det jo med
forskellige omdrejningstal. Din A/C skal så bruge af motorens energi -
ligesom elektriske forbrugere som lys, blæser, el-ruder m.m. - foruden det
primære formål: fremdriften. Hvor meget forbruget stiger på et givent
tidspunkt vil nok være meget forskelligt afhængigt af, hvor belastet motoren
iøvrigt er. Jeg har læst et sted, at forbruget til A/C er størst i bykørsel
og lavest ved motor-/landevej.
Kører jeg på motorvej, kan jeg ikke aflæse forskel i forbrug med og uden
A/C.
| |
|
|