/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fartmåling
Fra : MIC


Dato : 26-04-05 16:00

når politiet blitser een....inde fra den der T4 Fotovogn.....er det så i
blitsens øjeblik de måler farten eller er det en gennemsnit af de sidste
sekunder?
mvh Mic



 
 
KASO (26-04-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 26-04-05 16:23


"MIC" <NO@spamSERVER.COM> skrev i en meddelelse
news:426e577d$0$73748$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> når politiet blitser een....inde fra den der T4 Fotovogn.....er det så i
> blitsens øjeblik de måler farten eller er det en gennemsnit af de sidste
> sekunder?
> mvh Mic

Såvidt jeg har forstået princippet, laves en måling "på afstand" - og hvis
den viser en overskridelse af tilladt hastighed, tages et billede, når du
nærmer dig vognen. Hvor lang afstand målingen laves på, afhænger nok af
lokale forhold.



Per O. (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 26-04-05 16:49

"MIC" <NO@spamSERVER.COM> skrev i en meddelelse
news:426e577d$0$73748$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> når politiet blitser een....inde fra den der T4 Fotovogn.....er det så i
> blitsens øjeblik de måler farten eller er det en gennemsnit af de sidste
> sekunder?
> mvh Mic

Som jeg har set det er det hastigheden i det øjeblik blitzen går af som står
på den hilsen man får. Hvis du har set en laserpistol i funktion, så tager
det er splitsekund at få en fartmåling på et køretøj.

Per O.
www.skaldepande.dk



Nicolai (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 26-04-05 17:40

Det er en øjeblikkelig måling og intet andet.!

Det eneste sted der er gennemsnitsmålinger er på policepiloten, som er i
patruljevogne og på mc´ere.
Den måler afstand på tid....Altså du forrest og en politier efter dig..

Nicolai

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote in message
news:97821$426e62dc$3e3d9995$354@news.arrownet.dk...
> "MIC" <NO@spamSERVER.COM> skrev i en meddelelse
> news:426e577d$0$73748$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > når politiet blitser een....inde fra den der T4 Fotovogn.....er det så i
> > blitsens øjeblik de måler farten eller er det en gennemsnit af de sidste
> > sekunder?
> > mvh Mic
>
> Som jeg har set det er det hastigheden i det øjeblik blitzen går af som
står
> på den hilsen man får. Hvis du har set en laserpistol i funktion, så tager
> det er splitsekund at få en fartmåling på et køretøj.
>
> Per O.
> www.skaldepande.dk
>
>



alexbo (26-04-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-04-05 19:52


"Nicolai" skrev

> Det er en øjeblikkelig måling og intet andet.!

Det kan ikke være rigtigt, så skulle alle blitzets.
Spørgsmålet er faktiskt, hvorlænge før blitzen måles hastigheden.

mvh
Alex Christensen



Jesper Jacobsen (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 26-04-05 20:25


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:426e8f8a$1$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Nicolai" skrev
>
>> Det er en øjeblikkelig måling og intet andet.!
>
> Det kan ikke være rigtigt, så skulle alle blitzets.

Øøh -- Nå ?? skal man så også blitses når man ikke kører for stærkt ?? Efter
min viden tager de kun dem der kører for stærkt, og det er jo altså ikke
alle der gør det -- bare sådan lige til din orientering.

> Spørgsmålet er faktiskt, hvorlænge før blitzen måles hastigheden.

okay -- så siger vi 3 milisekunder før blitzen kommer. Det er stadig på
blitzens blink, hastigheden måles. Moderne elektronik der er indstillet til
en opgave, plejer at gøre det som det bliver bedt om -- men ikke altid uden
fejl.

Jesper




alexbo (26-04-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-04-05 20:37


"Jesper Jacobsen" skrev

> Øøh -- Nå ?? skal man så også blitses når man ikke kører for stærkt

Ja, hvis det er blitzen der måler, bliver den nødt til at blitze alle, før
den ved hvem der kører for stærkt.

Jeg er enig i at det er kun dem der kører for stærkt der blitzes, men så kan
det ikke være blitzen der måler.
Det synes jeg er ren logik, ude i øvrigt at vide hvordan det fungerer.

mvh
Alex Christensen



Brian (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 26-04-05 20:59

Hejsa!

alexbo skrev:
> "Jesper Jacobsen" skrev
>
>> Øøh -- Nå ?? skal man så også blitses når man ikke kører for stærkt
>
> Ja, hvis det er blitzen der måler, bliver den nødt til at blitze
> alle, før den ved hvem der kører for stærkt.

Det lyder ihvertfald logisk.
Det bliver vel målt ligesom ved motor/landevej, det hele er bare
automatiseret.

/Brian



Jesper Jacobsen (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 26-04-05 22:36


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:426e9d8b$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa!
>
> alexbo skrev:
>> "Jesper Jacobsen" skrev
>>
>>> Øøh -- Nå ?? skal man så også blitses når man ikke kører for stærkt
>>
>> Ja, hvis det er blitzen der måler, bliver den nødt til at blitze
>> alle, før den ved hvem der kører for stærkt.
>
> Det lyder ihvertfald logisk.
> Det bliver vel målt ligesom ved motor/landevej, det hele er bare
> automatiseret.

Blitzen kommer kun når du kører for stærkt. Der sidder en radar og måler
hastigheden på det køretøj der nærmer sig, og er den over det tilladte på
stedet, ja så tager de et billede, og det er der blitzen kommer.

Jesper




Morten Vinding Svend~ (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 26-04-05 23:25

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:426e9d8b$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Det lyder ihvertfald logisk.
> Det bliver vel målt ligesom ved motor/landevej, det hele er bare
> automatiseret.

Jep, jeg formoder at den måde man måler på er som følger:

Laseren sender en lysstråle afsted med en bestemt frekvens, en sensor måler
så frekvensen af det reflekterede lys.
Frekvensen på det reflekterede lys vil være højere fordi bilen kører mod
måle udstyret, hvor meget højere afhænger så af hastigheden.

Samme fænomen kan ses/høres med en ambulance: når den kommer mod dig vil den
lyde på en måde, i det øjeblik den køre forbi dig, og skifter til at køre
væk fra dig, vil tonen falde til en lavere frekvens.

Jeg ved ikke om det rentfaktisk er sådan man måler, men jeg kunne forstille
mig det.

/Morten



Steen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 27-04-05 04:46

Fotovognene benytter ikke laser, men radar. Princippet er ganske
rigtigt det som du beskriver (Kaldes Doppler-princippet).

En laser skal sigte præcist for at kunne bruges til at måle med pga.
den meget fokuserede stråle. Det er ikke nemt at lave automatiseret,
så derfor benytter man en radar som stråler i en forholdsvis bred
vifte, hvorved det er tilstrækkeligt at "pege radaren i den retning
man vil måle".

-Steen


Jan (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 27-04-05 06:56


>"Steen" <steenge@yahoo.dk> wrote in message
news:1114573564.805137.8240@z14g2000cwz.googlegroups.com...
>Fotovognene benytter ikke laser, men radar. Princippet er ganske
>rigtigt det som du beskriver (Kaldes Doppler-princippet).
>
>En laser skal sigte præcist for at kunne bruges til at måle med pga.
>den meget fokuserede stråle. Det er ikke nemt at lave automatiseret,
>så derfor benytter man en radar som stråler i en forholdsvis bred
>vifte, hvorved det er tilstrækkeligt at "pege radaren i den retning
>man vil måle".
>-Steen

Rigtigt. Det er en radar der bruges og dener konstant aktiv modsat laseren.
Radaren er typisk sat i en vinkel på 20 grader mod kørebanen der skal måles.
Alarm112 har lagt nogle billeder ind af en ATK vogn.
http://www.112alarm.dk/fotovogn/fotovogn.htm
/Jan



Morten Vinding Svend~ (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 27-04-05 08:21

"Jan" <peterPan@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:426f296e$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Rigtigt. Det er en radar der bruges og dener konstant aktiv modsat
laseren.

Ahh okay, det viste jeg så ikke...

> Radaren er typisk sat i en vinkel på 20 grader mod kørebanen der skal
måles.
> Alarm112 har lagt nogle billeder ind af en ATK vogn.
> http://www.112alarm.dk/fotovogn/fotovogn.htm

Men det vil vel sige at man kan detektere den med en radar-detektor?

/Morten



Brian (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-04-05 09:03

Hejsa!

Morten Vinding Svendsen skrev:

> Men det vil vel sige at man kan detektere den med en radar-detektor?

Det var også min første tanke

/Brian



Howard (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Howard


Dato : 27-04-05 09:42


"Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
news:d4neg0$odh$1@postednews.klen.dk...
>
> Men det vil vel sige at man kan detektere den med en radar-detektor?

Så er man jo blevet målt, så er en radar-detektor ligemeget.

Carsten



Morten Vinding Svend~ (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 27-04-05 10:08

"Howard" <newsgrupe(FJERN)@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:XeIbe.15$a43.7@news.get2net.dk...
>
> Så er man jo blevet målt, så er en radar-detektor ligemeget.

Ikke sådan som jeg har forstået funktionen i en radar-detektor.
Hvis det er radiobølger vil de jo kunne detekteres på afstand... eller hvad?

/Morten



Ukendt (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-05 10:25


"Howard" <newsgrupe(FJERN)@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
|
| Så er man jo blevet målt, så er en radar-detektor ligemeget.
|
En radar udsender kontinuerligt radio/mikrobølger, og er ikke så fokuseret
som en laser, så en detektor vil registrere et svagt signal noget før at det
bliver så kraftigt, at der kan måles på/med refleksionen. Modsat det er en
lasermåling en puls af lys, som er så fokuseret at der sigtes med den. Så
hvis man skal advares, skal man være så heldig at detektoren rammes af en
refleksion fra en anden bil der måles- rammer den din egen bil direkte, er
det for sent, refleksionen bevæger sig m. 300.000 km/sek :).



Morten Vinding Svend~ (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 27-04-05 10:40

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:426f586b$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>

> hvis man skal advares, skal man være så heldig at detektoren rammes af en
> refleksion fra en anden bil der måles- rammer den din egen bil direkte, er
> det for sent, refleksionen bevæger sig m. 300.000 km/sek :).

Eller en refleksion fra vejen.
Det er jo radiobølger så de vil reflektere mange gange.
Jeg har ikke nogen erfaring med detektore, men det virker da til at være ret
simpelt, eller tager jeg fejl?

/Morten



Ukendt (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-05 11:18


"Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

| Det er jo radiobølger så de vil reflektere mange gange.

Laser er LYS og meget hurtigere end radar, og den vil ikke reflekteres mere
end en laser-pointer, fuzeren i din laserprinter, læse/skrive hovedet i dit
cd-rom drev.

| Jeg har ikke nogen erfaring med detektore,

Det er bare end modtager + en alarm, til hvaddennu skal detektere og advare
i mod.

men det virker da til at være ret
| simpelt, eller tager jeg fejl?
|
Laser/radar virker begge vha. Doppler-effekten: der udsendes et signal mod
objektet, som sammenlignes med refleksionen, forskellen = hastigheden på
objektet. Forskellen er det signal som bruges, laser er meget svære at snyde
og mere præcist. Jeg vil påstå det er praktisk umuligt, så en udsendelse på
Discovery, Mythbusters, forleden hvor de gennemhullede alle dederhistorier
om CD'er i spejlet, stanniol på fronten etc. etc, det eneste som virkede
LIDT var en stor mølle på taget ;)).



Morten Vinding Svend~ (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 27-04-05 13:20

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:426f64fc$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Laser er LYS og meget hurtigere end radar, og den vil ikke reflekteres
mere
> end en laser-pointer, fuzeren i din laserprinter, læse/skrive hovedet i
dit
> cd-rom drev.

Præcist. Men nu var vi jo lige blevet enige om at fotofælderne er radar.

> | Jeg har ikke nogen erfaring med detektore,
>
> Det er bare end modtager + en alarm, til hvaddennu skal detektere og
advare
> i mod.

Ja det kan jeg godt regne ud (er trodsalt elektronik uddanet), men jeg har
ikke nogen praktisk erfaring med dem, altså rækkevide ol.

> Laser/radar virker begge vha. Doppler-effekten: der udsendes et signal mod

Som jeg også beskrev i et tidligere indlæg ;)

> Forskellen er det signal som bruges, laser er meget svære at snyde
> og mere præcist. Jeg vil påstå det er praktisk umuligt, så en udsendelse

> Discovery, Mythbusters, forleden hvor de gennemhullede alle
dederhistorier
> om CD'er i spejlet, stanniol på fronten etc. etc, det eneste som virkede
> LIDT var en stor mølle på taget ;)).

De såkladte "Laser blindere" skulle nu være ret effektive, men også
ulovlige.
Radar-detektore er der i mod lovlige, og nu var det jo radar snakken gik på.

/Morten



Peter Marlau Knudsen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter Marlau Knudsen


Dato : 27-04-05 14:18


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:426f64fc$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Laser er LYS og meget hurtigere end radar,

Mig bekendt bevæger lys og radiobølger sig med samme hastighed.

Hilsen
Peter



Morten Vinding Svend~ (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 27-04-05 14:38

"Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> skrev i en meddelelse
news:ciMbe.52$0E7.38@news.get2net.dk...
>
> Mig bekendt bevæger lys og radiobølger sig med samme hastighed.

Gjorde de også den gang jeg gik i skole. Det er godt nok mange år siden, men
jeg vil da gætte på at det er det samme nu ;)

Begge dele er jo elektromagnetiske-svingninger, det er kun frekvensen der er
til forskel, og med 26GHz er den enda ikke så stor igen... (ja ja alt er
relativt).

/Morten



Jan (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 27-04-05 10:35

> Men det vil vel sige at man kan detektere den med en radar-detektor?
>
Ja.
Den sender på 24.125 GHz (K-band) og systemet (som har nogle år på bagen)
kan klare 2 målinger pr. sec. i området fra km/h 20 - 250.
De 2 målinger pr. sec. passer med hvad kameraet kan håndtere !
Den kan både måle kommende samt frakørende trafik.
/Jan



Morten Vinding Svend~ (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 27-04-05 13:30

"Jan" <peterPan@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:426f5cbb$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> > Men det vil vel sige at man kan detektere den med en radar-detektor?
> >
> Ja.

Mærkeligt at man ikke høre mere om det så...

> Den sender på 24.125 GHz (K-band) og systemet (som har nogle år på bagen)
> kan klare 2 målinger pr. sec. i området fra km/h 20 - 250.

Hmm lidt mere en scanneren kan komme op på ;)

> Den kan både måle kommende samt frakørende trafik.

Egentlig sjovt at de ikke bruger det noget mere, man skulle tro at det var
nemmere at skjule en fotovogn den anden vej.

/Morten



Klaus D. Mikkelsen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-04-05 16:52

Morten Vinding Svendsen skriver:
>
> Men det vil vel sige at man kan detektere den med en radar-detektor?

Ja, og så har din bil også reflekteret en radarbølge.........


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

David Bjergsø (27-04-2005)
Kommentar
Fra : David Bjergsø


Dato : 27-04-05 10:33

>Fotovognene benytter ikke laser, men radar. Princippet er ganske
>rigtigt det som du beskriver (Kaldes Doppler-princippet).

>... hvorved det er tilstrækkeligt at "pege radaren i den retning
>man vil måle".

Hvilket vil sige at der kan såes tvivl om hvilken bil der måles på en vej
med mere end 1 spor i samme retning ? .... interessant ...

David


Ukendt (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-05 10:50


"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse
| Hvilket vil sige at der kan såes tvivl om hvilken bil der måles på en vej
| med mere end 1 spor i samme retning ? .... interessant ...

Der er den samme usikkerhed på målingerne, som der har været på
radarmålinger de sidste 15-20 år. Mon ikke de har en vis rutine i at bruge
det gear, forskellen er bare at det er stoppet i en varebil og der sidder en
med et fotoapparat ved siden af ;))).



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409246
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste