|
| Indikator på batteri Fra : Brian |
Dato : 24-04-05 19:00 |
|
Hejsa
I min Vectra A fra '95 har jeg et vedligeholdelsesfrit batteri fra Hankook.
Der er sådan en batteristatus indikator på; grøn for OK, sort for at det
trænger til opladning, og en tredje farve for at det er færdigt.
Denne indikator har længe været sort på bilen, men da den altid starter, har
jeg ikke gjort noget ved det. Her i dag ser jeg så, at den pludselig er
blevet grøn - hvordan er det gået til ? Er sådan en indikator noget upræcis
i kødet, eller er der en logisk forklaring ?
Jeg har hverken været på en længere køretur, eller andet spas. Det eneste
der har været "anderledes" er at jeg skiftede alle 6 tændrør for 2 dage
siden.
Er der en logisk forklaring ?
/Brian
| |
Brian Sørup (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 24-04-05 19:15 |
|
"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:426bdea5$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> I min Vectra A fra '95 har jeg et vedligeholdelsesfrit batteri fra
Hankook.
> Der er sådan en batteristatus indikator på; grøn for OK, sort for at det
> trænger til opladning, og en tredje farve for at det er færdigt.
> Denne indikator har længe været sort på bilen, men da den altid starter,
har
> jeg ikke gjort noget ved det. Her i dag ser jeg så, at den pludselig er
> blevet grøn - hvordan er det gået til ? Er sådan en indikator noget
upræcis
> i kødet, eller er der en logisk forklaring ?
>
> Jeg har hverken været på en længere køretur, eller andet spas. Det eneste
> der har været "anderledes" er at jeg skiftede alle 6 tændrør for 2 dage
> siden.
>
> Er der en logisk forklaring ?
Udendørs temperaturen er steget, du bruger sikkert heller ikke elbagrude og
sædevarme i samme grad som om vinteren, derfor vil dit batteri være i bedre
opladet tilstand.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St Car
| |
Brian (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-04-05 19:57 |
|
Hejsa!
Brian Sørup skrev:
> Udendørs temperaturen er steget, du bruger sikkert heller ikke
> elbagrude og sædevarme i samme grad som om vinteren, derfor vil dit
> batteri være i bedre opladet tilstand.
Det lyder da lidt spøjst at der ikke skal mere til. Jeg har kun haft bilen
siden Februar, og dengang var glasset grønt - skiftede til sort cirka 2 uger
efter købet.
Jeg studsede bare over at det faldt sammen med tændrørsskift
/Brian
| |
Leonard (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 24-04-05 20:31 |
|
"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote:
>Jeg har kun haft bilen
>siden Februar, og dengang var glasset grønt - skiftede til sort cirka 2 uger
>efter købet.
Batteriet er sikkert ikke blevet opladet helt inden det blev taget i
brug, så nu har det kun ca. halv kapacitet, hvilket er rigeligt
sålænge det er sommer og din motor er i fin stand, men om vinteren i
kulde og fugt er det i underkanten og det bliver mere og mere afladet.
Hvis du vil være god ved dit batteri, så lader du på det når, en 4-5 A
i 3-4 timer, det vil det have godt af og hvis det viser den sorte
farve så lad på det natten over.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/
| |
Brian (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-04-05 22:30 |
|
Hejsa!
Leonard skrev:
> Batteriet er sikkert ikke blevet opladet helt inden det blev taget i
> brug, så nu har det kun ca. halv kapacitet, hvilket er rigeligt
> sålænge det er sommer og din motor er i fin stand, men om vinteren i
> kulde og fugt er det i underkanten og det bliver mere og mere afladet.
> Hvis du vil være god ved dit batteri, så lader du på det når, en 4-5 A
> i 3-4 timer, det vil det have godt af og hvis det viser den sorte
> farve så lad på det natten over.
Jeg vil da prøve at lade lidt på det så.
Hvordan virker den indikator forøvrigt ?
Skal den tages som _meget_ vejledende, eller kan man stole på den ?
/Brian
| |
|
|