|
| Hjælp - min "nye" bil driller :-( Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 23-04-05 07:33 |
|
Jeg har lige købt en Sierra 2,0i DOHC fra 1993 og den kører/kørte som en
drøm.
Nu er der opstået det problem, at når bilen bliver varm, så begynder den at
sætte ud.
Det er kun ved kørsel med konstant hastighed, at den begynder at hakke i det
og når den begynder at hakke, så accelerer jeg mig bare ud af det.
Der er intet i vejen under acceleration.
Hvad kan det være ?
Jeg har skiftet følgende ud (med dele som jeg selv havde liggende hjemme):
MAP sensor, tomgangsventil, tændrør, tændkabler, rotor og fordelerdæksel.
Jeg har renset føleren ved krumtappen.
Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
lommerne og købe yderligere dele ?
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online
| |
Olesen (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 23-04-05 07:55 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk...
> Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
> lommerne og købe yderligere dele ?
Aner det ikke, men min Polo gjorde det samme, konstant 80 og
den hakkede med ganske korte udsættere.
Under og over 80 var der aldrig problemer.
Blev fixet med 4 nye ventiler + lidt sprit i tanken
| |
Niels C. Grønlund \(~ (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Niels C. Grønlund \(~ |
Dato : 23-04-05 08:22 |
|
Min hyundai lavede noget lignende..
Det var primært når jeg køtrte med en konstant hastighed på ca. 80 Km/t.
Så tabte den først 1 cylender og så en til og Check engine lampen lyste.
Ved 100 + Km/t intet problem.
Det blev så værre og værre over et par måneder.
Det var et tilstoppet Benzin filter.
Niels
"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
news:4269f12e$0$23091$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
> news:p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk...
>
>
>> Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
>> lommerne og købe yderligere dele ?
>
> Aner det ikke, men min Polo gjorde det samme, konstant 80 og
> den hakkede med ganske korte udsættere.
> Under og over 80 var der aldrig problemer.
> Blev fixet med 4 nye ventiler + lidt sprit i tanken
>
>
| |
Per Beer Hansen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 24-04-05 07:59 |
|
Niels C. Grønlund (2500 Valby) wrote:
> Min hyundai lavede noget lignende..
>
> Det var primært når jeg køtrte med en konstant hastighed på ca. 80
> Km/t.
> Så tabte den først 1 cylender og så en til og Check engine lampen
> lyste.
> Ved 100 + Km/t intet problem.
>
> Det blev så værre og værre over et par måneder.
>
> Det var et tilstoppet Benzin filter.
Tanken med et tilstoppet filter har også strejfet mig.
Det undrer mig bare (hvis det skulle være det) hvorfor jeg så bare kan give
mere gas og udsætterne forsvinder.
Hvis filteret skulle være stoppet, så ville det jo også være stoppet ved
højere omdrejninger.
Men jeg havde tænkt mig at skifte filteret alligevel, så det kunne jo være
at jeg var heldig og det var det
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online
| |
Ukendt (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-04-05 08:25 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk...
> Jeg har lige købt en Sierra 2,0i DOHC fra 1993 og den kører/kørte som en
> drøm.
> Nu er der opstået det problem, at når bilen bliver varm, så begynder den
> at sætte ud.
> Det er kun ved kørsel med konstant hastighed, at den begynder at hakke i
> det og når den begynder at hakke, så accelerer jeg mig bare ud af det.
> Der er intet i vejen under acceleration.
> Hvad kan det være ?
> Jeg har skiftet følgende ud (med dele som jeg selv havde liggende hjemme):
> MAP sensor, tomgangsventil, tændrør, tændkabler, rotor og fordelerdæksel.
> Jeg har renset føleren ved krumtappen.
>
> Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
> lommerne og købe yderligere dele ?
- Prøv at måle modstanden i tændspolen (koster ikke noget)
- Benzintrykregulator
- Indsprøjtningsdyser som snøfter
- Skifte vacumslanger (meget vigtigt)
- Måle lambdasonde (ca. 0.3V til 0.8V.....ca. hvert 10 sek. skal spændingen
kortvarigt gå på 0V.......måles i tomgang med VARM motor).
Ellers skriv igen
--
Tom
| |
Per Beer Hansen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 24-04-05 08:04 |
|
Tom wrote:
>
> - Prøv at måle modstanden i tændspolen (koster ikke noget)
> - Benzintrykregulator
> - Indsprøjtningsdyser som snøfter
> - Skifte vacumslanger (meget vigtigt)
> - Måle lambdasonde (ca. 0.3V til 0.8V.....ca. hvert 10 sek. skal
> spændingen kortvarigt gå på 0V.......måles i tomgang med VARM motor).
Ud af det du skriver der, så har jeg tjekket samtlige vacuumslanger (meget
grundigt og flere gange).
Hvis det skulle være noget af det andet, hvorfor så kun når den er varm ?
I går var jeg i København hele dagen og kørte en del rundt (stille og
roligt - søndagsturagtigt ) med ca. 50-70 km/t. og godt gennemvarm
maskine, der var der intet at mærke overhovedet.
Først på hjemturen igen, der kom hakkeriet tilbage (den satte også ud på
vejen derind).
Jeg har selv overvejet om det måske skulle være trykregulatoren eller måske
gas-spjælds-positions føleren.
Ellers må jeg jo igang og måle det hele i gennem.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online
| |
Ukendt (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-04-05 09:36 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:AxHae.12$4E1.8@news.get2net.dk...
> Tom wrote:
>>
>> - Prøv at måle modstanden i tændspolen (koster ikke noget)
>> - Benzintrykregulator
>> - Indsprøjtningsdyser som snøfter
>> - Skifte vacumslanger (meget vigtigt)
>> - Måle lambdasonde (ca. 0.3V til 0.8V.....ca. hvert 10 sek. skal
>> spændingen kortvarigt gå på 0V.......måles i tomgang med VARM motor).
>
> Ud af det du skriver der, så har jeg tjekket samtlige vacuumslanger (meget
> grundigt og flere gange).
> Hvis det skulle være noget af det andet, hvorfor så kun når den er varm ?
> I går var jeg i København hele dagen og kørte en del rundt (stille og
> roligt - søndagsturagtigt ) med ca. 50-70 km/t. og godt gennemvarm
> maskine, der var der intet at mærke overhovedet.
> Først på hjemturen igen, der kom hakkeriet tilbage (den satte også ud på
> vejen derind).
> Jeg har selv overvejet om det måske skulle være trykregulatoren eller
> måske gas-spjælds-positions føleren.
> Ellers må jeg jo igang og måle det hele i gennem.
Den Kaskett som vi havde, havde 2 stk defekte trykregulatorer og den kørte
rigtig skod på samme måde som du beskriver. Så det KAN godt være
regulatoren.
Men fejlen er ikke let at finde :o/
--
Tom
| |
Niels Bengaard (23-04-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 23-04-05 09:47 |
|
> Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
> lommerne og købe yderligere dele ?
Er der ikke noget med, at den er så ny at den gemmer fejlkoder, som kan
aflæses på en lysdiode i motorrummet i nærheden af batteriet??
Det var da et sted at starte.
Niels
| |
Per Beer Hansen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 24-04-05 08:05 |
|
Niels Bengaard wrote:
>
> Er der ikke noget med, at den er så ny at den gemmer fejlkoder, som
> kan aflæses på en lysdiode i motorrummet i nærheden af batteriet??
> Det var da et sted at starte.
Der sidder godt nok et stik, men det sidder ved tændspolen (modsatte side af
batteri).
Men jeg har aldrig målt fejlkoder på sådan en svend før.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online
| |
Ukendt (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-04-05 09:43 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:wyHae.13$ZF1.7@news.get2net.dk...
> Niels Bengaard wrote:
>>
>> Er der ikke noget med, at den er så ny at den gemmer fejlkoder, som
>> kan aflæses på en lysdiode i motorrummet i nærheden af batteriet??
>> Det var da et sted at starte.
>
> Der sidder godt nok et stik, men det sidder ved tændspolen (modsatte side
> af batteri).
> Men jeg har aldrig målt fejlkoder på sådan en svend før.
Det kan gøres med en lysdiode plus en modstand samt Haynes udmærkede
beskrivelse af fejlkoderne. Tager bare lidt at lære at "tyde" koderne når
den blinker
Tror bare ikke den vil melde fejl hvis det kun er sådan lidt hakkeri. Men
selvfølgelig hvis det er Lambdasonden så skal den nok melde fejl. Denne
sonde kan også lave fejlen.
Da min sonde var i stykker hakkede motoren også ind imellem, men den tog så
også vildt mange omdrejninger i tomgang.....noget med 2.500 RPM, men sonden
var også total defekt (= 0V hele tiden).
--
Tom
| |
KubikH (23-04-2005)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 23-04-05 12:24 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk...
> Jeg har lige købt en Sierra 2,0i DOHC fra 1993 og den kører/kørte som en
> drøm.
> Nu er der opstået det problem, at når bilen bliver varm, så begynder den
> at sætte ud.
> Det er kun ved kørsel med konstant hastighed, at den begynder at hakke i
> det og når den begynder at hakke, så accelerer jeg mig bare ud af det.
> Der er intet i vejen under acceleration.
> Hvad kan det være ?
> Jeg har skiftet følgende ud (med dele som jeg selv havde liggende hjemme):
> MAP sensor, tomgangsventil, tændrør, tændkabler, rotor og fordelerdæksel.
> Jeg har renset føleren ved krumtappen.
>
> Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
> lommerne og købe yderligere dele ?
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
> Mere end 7 GB video online
Hej Peer
Billigt og hurtigt:
Start med at kigge efter en luftlækage, f. eks vakuumslanger mm.
Helt tilbage fra de glade PV 544 dage, har jeg haft en 3 - 4 biler, med
samme symptomer.
Det har været løse karburatorer, vacuumslanger til bremseservo osv.
Mvh
Niels
| |
Per Beer Hansen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 24-04-05 08:06 |
|
KubikH wrote:
>
> Billigt og hurtigt:
> Start med at kigge efter en luftlækage, f. eks vakuumslanger mm.
> Helt tilbage fra de glade PV 544 dage, har jeg haft en 3 - 4 biler,
> med samme symptomer.
> Det har været løse karburatorer, vacuumslanger til bremseservo osv.
Alt hvad der hedder vacuum slanger og rør, de er blevet tjekket og dobbelt
tjekket, desværre uden at finde nogen utætheder
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online
| |
Leif Nielsen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Leif Nielsen |
Dato : 24-04-05 19:27 |
|
Du kunne overveje at skifte hele skidtet ud med noget som ikke er lavet af Ford.
Måske noget fransk fra PSA...
Leif Nielsen
| |
Per Beer Hansen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 24-04-05 19:36 |
|
Leif Nielsen wrote:
> Du kunne overveje at skifte hele skidtet ud med noget som ikke er
> lavet af Ford.
>
> Måske noget fransk fra PSA...
Hmm, nej ellers tak
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online
| |
Psypher (25-04-2005)
| Kommentar Fra : Psypher |
Dato : 25-04-05 19:53 |
|
"
> Leif Nielsen wrote:
>> Du kunne overveje at skifte hele skidtet ud med noget som ikke er
>> lavet af Ford.
>>
>> Måske noget fransk fra PSA...
Så får han da først problemer......
--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02
http://www.dfmc.dk/?id=562
--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 72 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk
| |
Uffe Bærentsen (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 26-04-05 01:05 |
|
"Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
news:426d3c67$0$707$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Måske noget fransk fra PSA...
>
> Så får han da først problemer......
Enig!
Men så ved han i det mindste, hvor problemerne kommer fra.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Lasse Langwadt Chris~ (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Langwadt Chris~ |
Dato : 26-04-05 13:27 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message news:<p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk>...
> Jeg har lige købt en Sierra 2,0i DOHC fra 1993 og den kører/kørte som en
> drøm.
> Nu er der opstået det problem, at når bilen bliver varm, så begynder den at
> sætte ud.
> Det er kun ved kørsel med konstant hastighed, at den begynder at hakke i det
> og når den begynder at hakke, så accelerer jeg mig bare ud af det.
> Der er intet i vejen under acceleration.
> Hvad kan det være ?
> Jeg har skiftet følgende ud (med dele som jeg selv havde liggende hjemme):
> MAP sensor, tomgangsventil, tændrør, tændkabler, rotor og fordelerdæksel.
> Jeg har renset føleren ved krumtappen.
>
> Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
> lommerne og købe yderligere dele ?
skud i tågen,- lambda sonden er dårlig og viser konstant fed blanding.
Med varm motor og konstant hastighed kører lambda reguleringen og vil
blive ved med at skrue ned for blandingen, fordi den tror den er for
fed, indtil den er så mager at motoren ikke længere ka' køre.
Når du så accelererer kører du midlertidigt uden lambda regulering og
istedet på en tabel som passer nogenlunde, så motoren kører fint igen.
-Lasse
| |
|
|